Svar: Amning og mad - 6.5 mdr.

29. januar 2020

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen tilbage - dejligt at høre fra dig igen, og stort tillykke med at I har fået en lillesøster - skønt!

Det lyder umiddelbart som om, at I har ramt det rette tidspunkt at begynde med skemaden. Jeres datter er interesseret, hun følger rigtig godt med, når I andre spiser, hun vil rigtig gerne sidde med mad i hånden, hun sutter, gnasker, sutter... men spiser ikke rigtig noget - og det tænker jeg hænger sammen med, at hun stadig ammes så meget, som hun gør.

Det er vigtigt, at du skruer ned for amningerne, og det er ikke meningen, at din datter skal ammes en gang i timen. Det har hun slet ikke brug for, og det kan du slet ikke holde til i længden :) Det vil være rigtig godt, hvis du kan amme hende 5-6 gange i døgnet, og derudover skal hun tilbydes 3 måltider skemad og stille og roligt også 2 mellemmåltider.

Det er vigtigt, at du indfører en fast plan og rytme dagen igennem. Hun skal tilbydes mad til faste spisetider, da dette naturligt vil påvirke hendes indre ur og sultfornemmelse, så hun netop er parat til at spise, når hun sættes i den høje stol ved bordet. Det vil være rigtig godt, at du starter med at give hende mad i hånden og så følger efter med lidt skemad. Sammen med skemaden skal hun have vand af kop.

Før hun skal sove, så skal hun stadig ammes. Ved at tilbyde skemad, når hun vågner, og amning før putning, så sikrer du hende bedst mulig plads i maven til begge dele. Det er vigtigt, at hun ikke spiser store portioner skemad - det vil være super fint, hvis hun bare kan spise ½ dl. af gangen lige nu, spiser hun ¾ dl. er det super godt! Og det er på samme måde vigtigt, at du holder lidt igen med indtaget af mælk. Det betyder, at du til nogle af amningerne meget gerne må nøjes med at amme fra et bryst af gangen, andre gange vil det være fint at fylde hende lidt ekstra op og amme fra begge sider (hvis hun vil), og så skal hun ikke længere ammes midt nat. Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på, at hun sover 5-6 timer om natten uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05...

Det er jo en balance, for i takt med at hendes indtag af mad om dagen sættes op, så vil hun naturligt bedre kunne undvære mælk om natten, og i takt med at hun spiser mindre hos dig om natten, så vil hendes indtag af rigtig mad om dagen naturligt sættes op. Tingene hænger sammen :)

Mit forslag til en dagsplan ser lige nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes (et bryst) og sover videre, skal ikke ammes yderligere, når I står op, nu begynder dagen i stedet med morgengrød.

Morgen 8: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter md lidt grød, f.eks. havregrød, gerne med lidt frugtmos som topping og vand af kop.

Ammes (fra et bryst) og puttes til formiddagslur - måske kl ca. 9.30. Om et par uger introduceret et mellemmåltid før denne amning og i 7 måneders alderen vil hun ikke længere skulle ammes her.

Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Der skal stille og roligt begyndes med kød og fisk i mosen, du kan give rester fra aftensmaden eller du kan købe en middagsret på glas beregnet til børn på 6 måneder. Vand af kop.

Ammes (gerne fra begge bryster) og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagluren er.

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden at sutte og gnaske på, evt. lidt frugtmos og vand af en kop. Ammes evt. også stadig om eftermiddagen (et bryst), det er bedre, at du lægger en amning ind her, end at du ammer hende midt nat. Men stille og roligt vil denne amning forsvinde...

Powernapper evt. eller den begynder måske at kunne springes over

Aften 18: Tilbydes ristede ...

Annonce

... rugbrødsbjælker, agurk, brødskorper, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos. Også her begyndes med lidt kød eller fisk. Udgangspunktet jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20 (gerne fra begge bryster). Tidspunktet kan variere lidt efter, hvorvidt hun har sovet to eller tre lure dagligt.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre i egen seng på afstand af mor og mælkebaren ;) Skal som udgangspunkt sove uden mælk indtil ca 05, hvor hun så kan ammes igen.

Det er ikke nogen god idé at "give det tid og vente på, at hun lærer at spise i eget tempo", sådan at forstå, at du ikke skal regne med, at hun selv vil sige fra overfor brystet og spise rigtig mad i stedet. Det er noget, du skal hjælpe hende med. Du er derfor nødt til bevidst at holde igen med mælken.

Det vil være en god idé, at du sover med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan søge og tage brystet om natten, det er dig som styrer, hvornår hun må die og hvornår hun ikke må. Det vil være rigtig godt, hvis I kan sove hver for sig, sover på afstand af hinanden, så hun ikke ligger foran mælkebaren. Hvis I sover tæt sammen, så vil hun naturligt dufte din mælk og vil søge brystet ekstra meget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det kan være en overvejelse værd, om far skal tage over nogle nætter, så når du har ammet sen aften kl 23.30 og puttet hende i seng, så sover du i et andet rum, indtil kl 05, hvor du så kan komme ind og amme hende igen. Så hun på den måde lærer, at hun ikke skal have mælk i det tidsrum. Far dufter ikke af mælk og kan naturligt ikke amme hende, men han kan give masser af nærhed, tæt fysisk kontakt og elsker hende højt og vil naturligt være der for hende - også selvom hun vil søge og mangle brystet....

Når jeres datter bliver 7 måneder, så vil du skulle skrue antallet af amninger yderligere ned, så hun får 4 amninger i døgnet - tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er formiddagsamningen og eftermiddagsamningen, som erstattes af mellemmåltider her.

Du skriver, at du skal starte arbejde om 2 måneder, det vil sige, når jeres datter er 8 måneder gammel - og det betyder, at hun skal passes her. I den alder, vil hun have behov for 3 amninger i døgnet, og disse ligger ofte før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det i den alder er amningen tidlig morgen, som forsvinder. Du kan godt vælge at de 3 amninger ligger aften, sen aften og tidlig morgen - MEN, der er en risiko for, at mælken om natten så igen tager pladsen væk fra den rigtige mad om dagen, og samtidig kan det være svært for den der skal passe hende at putte hende til middagsluren. Det kan derfor også være en overvejelse værd, om jeres datter måske skal lære at tage imod en flaske, så hun kan få en flaske, når hun skal puttes, og du starter på arbejde. Det vil sige, at hun til den tid kan få flaske før middagsluren og stadig blive ammet aften og sen aften - du kan amme hende, før du selv går i seng, og du kan således stadig få din nattesøvn.

Hvis I overvejer at introducere en flaske mhp på pasning i 8 måneders alderen, så er det vigtigt, at gøre dette nu. Med den alder hun har, og når hun er så brystglad, som hun er, så er der stor sandsynlighed for, at hun ikke vil acceptere en flaske men vil foretrække brystet, den ægte vare. Det kan man naturligt ikke fortænke hende i, og så må det være sådan, men det kan være et forsøg og en overvejelse værd. Der er naturligt også den mulighed, at hun tilbydes mme af en kop før sin middagslur, men det giver naturligt ikke samme ro, som bryst eller flaske gør...

Der er altså lidt at overveje, og jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak! Jeg bliver simpelthen nødt til at fortælle dig, hvor stor en omvæltning dit seneste svar har gjort for vores familie.

Med min korte beskrivelse af vores liv, har du simpelthen set noget vi ikke har set; at hele vores dag bare er en lang irettesættelse af vores søn. Vi var simpelthen kommet ind i en skæld-ud-spiral; skæld-ud medfører mere skæld-ud. Vi blev opmærksomme på at vi begge to tog en dyb indånding inden vi gik ind af hoveddøren, for nu vidste vi skulle ind og skælde ud. Frygteligt, at vi ikke har kunne se at det ikke var en umulig unge, men en umulig måde at tackle ham på!

Så vi besluttede i samme øjeblik vi læste dit brev at vi kun ville snakke med vores søn og slet ikke skælde ud. Selvom det kræver lidt tålmodighed, så er det bare helt vildt hvad det har gjort. Han har simpelthen været så sød og vi har hygget os så meget de seneste dage. Han er selvfølgelig ikke et dydsmønster:-) men måden vi tackler det på nu er, gør at konflikten er lynhurtigt overstået og der bliver færre af dem.

Vi er jo i virkeligheden en familie med stort overskud, med et nært og følsomt forhold til vores drenge. Vi er bare kørt ud af et helt forkert spor og det var dig der skulle åbne vores øjne.

Tusind tak, Helen! Også en hilsen fra min mand, som iøvrigt sidder med tårer i øjnene hver gang han læser svar fra dig :-)

Med venlig hilsen
En familie på fire