Svar: Antal amninger

24. januar 2020

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at din datter er en sulten lille pige, og når hun søger brystet så hyppigt, så kan det godt være tegn på, at hun begynder at have brug for mere mælk/mad... hun har i en alder af 4 måneder mere end fordoblet sin fødselsvægt, og det er helt okay, hvis hun viser behov for mere mælk/mad nu...

I første omgang er det altid en god idé at lægge hyppigere til brystet. Jo hyppigere hun spiser, jo mere mælk producerer du. Det giver derfor mere mælk, at du ammer hver 2 time i stedet for hver 4 time, det giver ikke på samme måde ekstra mælk, hvis du ammer i 40 minutter i stedet for i 20 minutter.

Det er ofte en god idé at amme af to omgange mellem hver lur. Med den alder hun har, så vil hun være ekstra opmærksom på verden, følger mere og mere bevidst med i hvad der sker omkring jer og kan have svært ved at koncentrere sig om brystet. Derfor kan hun have tendens til at slatspise lidt og for at undgå dette, kan det være en god idé at amme hende af to omgange, så du er sikker på, at hun bliver fyldt ekstra op. Og igen - så vil den hyppige amning være med til at øge din mælkeproduktion.

Det er også sådan, at du producerer mere af det mælkestimulerende hormon prolaktin om natten og derfor vil børn ofte søge brystet ekstra om natten, når de har brug for at få sat produktionen lidt op....

Hvis det ikke giver nogen ændring at du ammer hyppigere om dagen, hjælper din datter med at spise mere koncentreret, holder hende igang ved brystet, så hun ikke falder for meget i søvn, lægger hende til om natten osv. så vil det ofte være tegn på, at hun har brug for mere mad. Det vil sige skemad...

Jeg kan se, at du supplerer med en flaske om aftenen, og det er rigtig fint, det må du gerne gøre. Hvis du har på fornemmelsen, at hun ikke er helt parat til skemaden endnu, så er det også helt fint, at du giver hende lidt ekstra netop på en flaske.

Modermælkserstatning mætter ofte mere end modermælk og det betyder, at hun ofte vil sove et lidt længere søvnstræk på en flaske og børn som udelukkende får flaske, spiser ofte færre gange i døgnet end børn som får bryst. Det er dog også sådan, at jo mere flaske du giver, jo større sandsynlighed er der for, at amningen stopper - igen fordi jo mindre hun kommer til brystet, jo mindre mælk vil du producere.

Når og hvis du supplerer med en flaske, så er det netop en god idé at supplere og ikke erstatte en amning med flasken. Det vil sige, at du med fordel kan lægge hende til ...

Annonce

... brystet, så du starter med at amme hende, og hvis hun efterfølgende stadig virker til at kunne spise mere, så kan du tilbyde hende en flaske og på den måde "toppe hende op" og hun vil så måske kunne sove lidt længere søvnstræk, og der vil gå lidt længere tid, før hun melder sig igen.

Det kan som sagt også være tid til at du begynder med lidt skemad. Du bør tidligst begynde, når hun er 17 uger gammel og senest når hun er 6 måneder. Jeg anbefaler, at du begynder med lidt grød til frokost og i starten kun lidt smagsprøver. I starten skal hun tilbydes bryst/flaske som hun plejer - skemaden kommer ud over hendes vanlige indtag af mælk. Når hun til frokost kan spise ½-¾ dl. grød, så kan du begynde at tilbyde hende lidt grøntsagsmos om aftenen. Stadig skal hun ammes, som hun viser behov for. Jo tidligere man starter med skemad, jo længere tid vil overgangsperioden vare og det er vigtigt, at du ikke går for hurtigt frem :)

En skitseret dagsplan kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, ammes ofte igen, når dagen begynder

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

(Hvis hun har sovet en lang lur, vil hun sandsynligvis have behov for en lille amning, når hun vågner af denne lur)

Frokost: Tilbydes smagsprøver på lidt grød og vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

(Hvis hun har sovet en lang lur, vil hun sandsynligvis have behov for en amning, når hun vågner af denne lur)

Eftermiddag: Ammes og puttes til en powernap

Aften: Når skemaden til frokost fungerer, så vil der skulle introduceres lidt smagsprøver på lidt mos her - måske i 5 måneders alderen. Indtil da så ammes hun om aftenen, som hun viser behov for. Det er naturligt, at børn søger brystet hyppigt om aftenen fordi de på den måde får små slurke koncentreret mælk og dermed mere mæthed til natten.

Puttes til natten - og amme eller tilbydes flaske som fast del af sit putteritual.

Sen aften/Først på natten: Ammes

Midt nat: Ammes...

Som du kan se af denne plan, så indgår der altså mange amninger hen over døgnet. I perioder vil hun søge brystet hyppigt, men når mælken er løbet til og passer til hendes behov, så vil det ofte passe med brystet hver 3-4 time. Det vil sige at hun gennemsnitligt skal ammes ca. 7 gange i døgnet - tidlig morgen, før formiddagslur, før middagslur, før eftermiddagspowernap, før putning aften, sen aften og midt nat.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det giver dig lidt ide om hendes behov for amninger :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Seng

Mange babyer har ikke brug for tremmeseng i begyndelsen, da sengen vil være for stor og dermed for utryg for barnet. I begyndelsen kan man derfor stille liften i tremmesengen, hvis man ønsker at barnet skal sove i sengen der.

Et barn vil ofte kunne bruge tremmesengen til det er ca 2.5-3 år gammelt og det er vigtigt at vælge en god seng. Her er lidt overvejelser og gode råd:

- Vælg en seng, som måler ca 110 cm x 55 cm. Den størrelse passer til de fleste børn indtil...

Læs mere i Babylex

Omega-3 til gravide

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse).

Derudover viser undersøgelser at Omega-3 har betydning for om graviditeten opnår normal længde og om barnet har en normal fødselsvægt.

Hvis du spiser 200-300 g. fisk om ugen, så er fedtsyrerne altid tilgængelige for dit...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene