Svar: Afvænning med nonstop amning
28. december 2019
Alder:
6 mdr.
Kære Ammemor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt at du skriver :) Sidst du skrev, var jeres dreng kun 4 måneder gammel, og når jeg på det tidspunkt ikke anbefalede en "kold tyrker" og afvænning fra brystet om natten, så skyldtes det hans alder. Det har dog aldrig være meningen, at han så skulle sove med brystet i munden hele natten... ;)
Nu er han 6 måneder om få dage og det betyder, at der er en del ændringer, som I kan begynde på. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han spiser og drikker tilstrækkeligt om dagen. Og netop i 6 måneders alderen vil det være rigtig godt, at du tilbyder ham flere måltider dagligt og en større variation af fødevarer. Du fortæller, at han lige nu ofte tilbydes 2-3 måltider dagligt, og det er rigtig fint. Han må meget gerne få morgenmad, frokost og aftensmad nu - og så skal han stille og roligt også igang med lidt mellemmåltider. Til alle måltider skal han tilbydes vand af kop.
Han skal stadig ammes om dagen. Det vil være rigtig godt, hvis du kan lave en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og så tilbyde ham brystet, som en fast del af hans putteritual. Det betyder, at der ofte vil gå 1-2 timer imellem, at han tilbydes mad og mælk, og på den måde skabes der plads i maven til begge dele, så han netop fyldes op dagen igennem. I takt med at indtaget af mad og vand øges i dagtimerne og han stadig ammes godt hele dagen, så kan du begynde at trappe ud af natamningen. Han skal stadig ammes sen aften f.eks. kl 23-24 og så skal han derefter hjælpes til at sove igennem uden brystet indtil næste morgen tidlig kl 05/06, hvor han så ammes igen. Det vil være et realistisk mål at han undvære mælk i 5-6 timer om natten.
Det er samtidig vigtigt, at du nu bevidst arbejder på at lægge ham fra dig, når han er blevet ammet, og han skal sove. Det er vigtigt, at han begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal sove og ikke længere falder i søvn i din favn. Det er fint, at du bruger slyngevuggen, hvis den hjælper ham til at kunne undvære brystet og falde i søvn uden for din favn, men det er også godt, hvis du kan lære ham at sove i barnevognen og i bedside eller i hans tremmeseng. De rutiner du giver ham nu, vil naturligt følge ham fremover, han får de vaner, som du lærer ham :)
Det er helt okay, hvis I er B-mennesker og gerne sover længe om morgenen. Jeg tænker dog at storesøster nok skal op til nogenlunde fast tid om morgenen, når hverdagen begynder og det vil være rigtig godt, hvis lillebror også stille og roligt køres ind i en rytme, som kan passe med den hverdag han fremover forventes at skulle fungere i. Derfor vil jeg anbefale dig, at du vækker ham kl 08, hvis han ikke er vågnet af sig selv. Det er jeres stå op tidspunkt, som sætter rytmen for resten af dagen og det er vigtigt, at jeres dag ikke skrider, så han pludselig ikke får de måltider, som han har brug for. Igen - hvis han ikke har fået nok hele dagen igennem, så vil han naturligt søge brystet ekstra om natten. Det vil igen gøre det svært for dig at finde ud af, hvorvidt han reelt er sulten eller om det er okay at holde ham fra brystet. Derfor er I nødt til at begynde med en nogenlunde fast rytme med tilbud om skemad, vand af kop og brystet hele dagen igennem og mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Hvis han ikke vågner af sig selv, så vækkes han senest kl 08 så dagen ikke begynder alt for sent.
Morgen 8-8.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30-10: Frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, tilbydes lidt frugtmos og vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur måske kl 10-10.30
Frokost 12: Øllebrød eller grøntsagsmos, der begyndes med kød eller fisk i grøntsagsmosen i 6 måneders alderen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13.30-14 - tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes ofte også gerne om eftermiddagen. Begynder nok at kunne springe powernappen over, hvis han har sovet to længere lure.... Har hans lure ikke været så lange, vil han måske have behov for en ekstra lille powernap her - og vil så i stedet gå senere i seng...
Aften 18: Grøntsagsmos og også her begyndes med kød eller fisk. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20 eller senere, hvis han har taget 3 lure dagligt.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter vænnes til at sove videre uden brystet indtil næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.
Hvis du ikke kan holde ham fra brystet om natten, så er det rigtig fint, at du vælger at lægge dig et andet sted og lader far tage over om natten. Far kan forsøge at putte jeres dreng i tremmesengen eller i hans bedside crib, eller far kan lade jeres dreng sove på din plads i dobbeltsengen. Ved at sove sammen med jeres dreng, så giver far ham mulighed for at få samme fysiske nærhed og kontakt, som han er vant til - men amning er ikke muligt. I fjerner derfor ikke mere fra ham end højst nødvendigt lige nu. Og om dagen kan du så øve det at sove på afstand og sove i egen seng, barnevogn osv.
Du skal altså ikke komme op og amme ham om natten, men lade far tage over efter den sene aftenamning. Man siger normalt, at det tager 3 nætter, så vil far kunne fornemme en forskel. Jeres dreng kan stadig godt søge brystet efter 3 nætter, men far vil have lettere ved at trøste og berolige ham om natten, lettere ved at hjælpe ham. og samtidig er det så vigtigt, at I sikrer ham tilstrækkeligt med mad, vand og mælk hele dagen igennem...
Med hensyn til flaske, så skal jeres dreng ikke tilbydes flaske om natten. Det er ikke fordi han skal vænnes til flaske i stedet for brystet. Hvis du gerne vil have, at han kan tage imod en flaske, så skal du derfor erstatte en af amningerne med flaske. Det vil sige, at far f.eks. kan give flaske sen aften, i stedet for at du ammer. Du kan derfor vælge at gå i seng kl 22, hvis du er træt der - og derefter tager far så sover, giver flaske sen aften, hjælper jeres dreng igennem natten og først tidlig morgen viser du dig så igen og ammer ham der. Jeg tænker, at du vil have rigtig meget brug for at dine bryster bliver tømt på dette tidspunkt, så det vil også være dejligt for dig, at han tager fra om morgenen...
Jeg tænker altså, at det er bedre, at jeres dreng lige nu starter med at sove sammen med far, så han får masser af nærhed og tæt fysisk kontakt, når I vænner ham fra brystet om natten. Stille og roligt må far så også forsøge at få ham til at sove i bedside eller tremmeseng om natten. en ting af gangen, så jeres dreng gradvist vænnes til denne ændring. Og hvis du ikke kan slippe brystet, hvis I sover sammen, så må du holde dig væk fra soveværelset et par uger.. Er du med på det, så er det naturligvis også rigtig fint, at du sover i soveværelset. I givet fald må du tage en t-shirt eller lignende på, så du holder mælkebaren lukket. Så han ikke skal undvære både mor og brystet - alt afhængig af, hvad der kan fungere for jer alle tre...
Så - plads til ændringer, det er tid nu. Håber I har lidt idé om, hvad der skal til, hvordan et døgn skal skrues sammen og at I er hjulpet lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke, rigtig glædelig jul og godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske