Afvænning med nonstop amning

28. december 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Afvænning med nonstop amning

Kære Helen.

Lillebror bliver 6 mdr om et par dage, og har fået for vane at sove med brystet i munden hele natten. Nonstop amning er efterhånden ved at gå mig på, da jeg har behov for at ligge lidt for mig selv og i andre stillinger osv. Han vil ikke tage sut eller sutteflaske. Jeg har prøvet at trække brystvorten ud lige inden han falder i søvn, men det lykkes ikke rigtigt.

Han sover pt alle sine lure i slyngevuggen. En formiddagslur, eftermiddagslur samt 1/2 t omkring aftensmadstid og desværre kun 1/2 t ved 20 tiden hvorefter han er oppe til ca. 22 hvor jeg ammer ham siddende i soverværelset/stuen og lægger ham i slyngevuggen. Her sover han max 1 time hvorefter han græder indtil han kommer over til mig og får bryst, mere eller mindre resten af natten. Han får grød og mos 2-3 gange dagligt samt lidt vand af kop.

Han fik iøvrigt ordineret gaviscon ved børnelægen, men jeg er stoppet med det igen, da gylp ikke længere er et problem, og jeg oplever ikke at han har ondt fra mavesyre, og han tager fint på efter vi er startet med grød ☺️. Børnelægen mente i øvrigt også at min søn (og jeg) har fået en søvnforstyrrelse som følge af de bratte opvågninger hvert 20. minut hele hans liv, og anbefalede som jeg skrev i sidste brev at han sov nogle nætter et andet sted for at blive vænnet af med mig om natten. Men som du også skrev og mente, synes jeg også den metode er for hård. Vi vil hellere have far på banen. Og det kan lade sig gøre her i julen fordi far har fri til d. 6. januar. Og så til det egentlige spørgsmål:

Hvordan gør vi det? Tænker selv at amme ham godt af der kl. 22, far svøber ham i dynen og lægger ham i vuggen, og så tager far den derfra. Far sover med ham, jeg sover nedenunder. Far vugger ham i vuggen når han vågner, tager ham op og trøster i armene osv. Lægger ham tilbage i ...

Annonce

... vuggen når han er faldet til ro, op igen hvis nødvendigt osv. Men jeg vil jo gerne komme op og amme nogle gange i løbet af natten, men hvor mange skal vi satse på? Og hvordan kan vi vide om han græder af sult/tørst eller blot fordi han er sur/savner mig? Far kan også se om han kan få ham til at tage flasken, da det kunne være rart på sigt.. er det for forvirrende for min søn at han skriger og skriger fordi han vil have mig/brystet, men ikke får det, men så pludselig får han det alligevel (fordi vi tænker han er ved at være sulten..?)

Vi har en bedside crib som sønnike aldrig har sovet i. Det der med at trøste/berolige med en hånd, ae eller lign har aldrig virket. Men skal far mon i samme ombæring få ham vænnet til den, så vi kan fortsætte sådan når jeg vender tilbage til soveværelset, eller er det mon fint at beholde natures sway lidt endnu, så vi ikke arbejder med alt for meget på en gang? Altså jeg er i tvivl om hvorvidt far bare skal skal gøre what ever it takes for at trøste, om så det ender med at vores søn sover ovenpå far, i favnen, lige ved siden af eller lign. så vi får ham afvænnet med konstant amning, eller om vi i samme ombæring skal lære ham bedside crib/egen seng. Ønsker jo ikke at give ham en ny dårlig vane. Og tænker bedside/egen seng er en fordel når jeg vender tilbage, for at han ikke ligger for tæt på mig og brysterne. Eller har du et helt andet forslag til hvordan jeg kan vænne ham til blot at blive ammet et par gange i løbet af natten?

Du må også meget gerne skrive hvordan vi bør placere lurene, så vi kan få vores aftner tilbage. Søster sover ca. 20.30 og det kunne jo være skønt hvis lillebror også gjorde det. Pt sover han og jeg gerne til 8-9 fordi nætterne er så ringe. (Og fordi hele familien er B mennesker 😉)

På forhånd tak, og godt nytår.

Med venlig hilsen
Ammemor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!