Brev:
Afvænning med nonstop amning
28. december 2019
Alder:
6 mdr.
Afvænning med nonstop amning
Kære Helen.
Lillebror bliver 6 mdr om et par dage, og har fået for vane at sove med brystet i munden hele natten. Nonstop amning er efterhånden ved at gå mig på, da jeg har behov for at ligge lidt for mig selv og i andre stillinger osv. Han vil ikke tage sut eller sutteflaske. Jeg har prøvet at trække brystvorten ud lige inden han falder i søvn, men det lykkes ikke rigtigt.
Han sover pt alle sine lure i slyngevuggen. En formiddagslur, eftermiddagslur samt 1/2 t omkring aftensmadstid og desværre kun 1/2 t ved 20 tiden hvorefter han er oppe til ca. 22 hvor jeg ammer ham siddende i soverværelset/stuen og lægger ham i slyngevuggen. Her sover han max 1 time hvorefter han græder indtil han kommer over til mig og får bryst, mere eller mindre resten af natten. Han får grød og mos 2-3 gange dagligt samt lidt vand af kop.
Han fik iøvrigt ordineret gaviscon ved børnelægen, men jeg er stoppet med det igen, da gylp ikke længere er et problem, og jeg oplever ikke at han har ondt fra mavesyre, og han tager fint på efter vi er startet med grød ☺️. Børnelægen mente i øvrigt også at min søn (og jeg) har fået en søvnforstyrrelse som følge af de bratte opvågninger hvert 20. minut hele hans liv, og anbefalede som jeg skrev i sidste brev at han sov nogle nætter et andet sted for at blive vænnet af med mig om natten. Men som du også skrev og mente, synes jeg også den metode er for hård. Vi vil hellere have far på banen. Og det kan lade sig gøre her i julen fordi far har fri til d. 6. januar. Og så til det egentlige spørgsmål:
Hvordan gør vi det? Tænker selv at amme ham godt af der kl. 22, far svøber ham i dynen og lægger ham i vuggen, og så tager far den derfra. Far sover med ham, jeg sover nedenunder. Far vugger ham i vuggen når han vågner, tager ham op og trøster i armene osv. Lægger ham tilbage i vuggen når han er faldet til ro, op igen hvis nødvendigt osv. Men jeg vil jo gerne komme op og amme nogle gange i løbet af natten, men hvor mange skal vi satse på? Og hvordan kan vi vide om han græder af sult/tørst eller blot fordi han er sur/savner mig? Far kan også se om han kan få ham til at tage flasken, da det kunne være rart på sigt.. er det for forvirrende for min søn at han skriger og skriger fordi han vil have mig/brystet, men ikke får det, men så pludselig får han det alligevel (fordi vi tænker han er ved at være sulten..?)
Vi har en bedside crib som sønnike aldrig har sovet i. Det der med at trøste/berolige med en hånd, ae eller lign har aldrig virket. Men skal far mon i samme ombæring få ham vænnet til den, så vi kan fortsætte sådan når jeg vender tilbage til soveværelset, eller er det mon fint at beholde natures sway lidt endnu, så vi ikke arbejder med alt for meget på en gang? Altså jeg er i tvivl om hvorvidt far bare skal skal gøre what ever it takes for at trøste, om så det ender med at vores søn sover ovenpå far, i favnen, lige ved siden af eller lign. så vi får ham afvænnet med konstant amning, eller om vi i samme ombæring skal lære ham bedside crib/egen seng. Ønsker jo ikke at give ham en ny dårlig vane. Og tænker bedside/egen seng er en fordel når jeg vender tilbage, for at han ikke ligger for tæt på mig og brysterne. Eller har du et helt andet forslag til hvordan jeg kan vænne ham til blot at blive ammet et par gange i løbet af natten?
Du må også meget gerne skrive hvordan vi bør placere lurene, så vi kan få vores aftner tilbage. Søster sover ca. 20.30 og det kunne jo være skønt hvis lillebror også gjorde det. Pt sover han og jeg gerne til 8-9 fordi nætterne er så ringe. (Og fordi hele familien er B mennesker 😉)
På forhånd tak, og godt nytår.
Med venlig hilsen
Ammemor