Svar: Amning fra barsel til vuggestue start

29. november 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære spændte forældre

Tak for jeres brev, og dejligt at høre fra jer igen - det lyder som om, at jeres dreng har det rigtig godt og stortrives på alle punkter - men der er nogle vaner og rutiner, som I naturligt gerne vil lave om, især med henblik på at han skal kunne passes og puttes af andre end mor....:)

Jeres dreng er i separationsfasen netop nu - og det gør ham ekstra klyngende og han viser naturligt behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed - og dermed også ekstra behov for brystet. Det er derfor, at I lige nu oplever, at han søger brystet mange gange dagligt og gerne vil småammes hele dagen igennem. Det hører med til det store udviklingsspring, som han lige nu går igennem... MEN det er ikke desto mindre vigtigt, at mor holder igen med brystet. Det er meget uhensigtsmæssigt, hvis han nu begynder at øge behovet for amning. Både fordi det vil tage pladsen væk fra mere rigtig mad og også fordi det vil gøre det sværere og sværere for andre at tage over.

Med den alder han har nu, vil han have glæde af 3 amninger dagligt, og jeg vil anbefale, at disse amninger ligger før middagslur, aften og sen aften. Det er naturligt, at han har brug for disse amninger - og det vil være uhensigtsmæssigt, hvis I fjerner alle amninger fra den ene dag til den anden. Men det er vigtigt, at mor tager en beslutning om, at det er tre amninger dagligt - og at far naturligt bakker op omkring dette. Som jeg læser jeres brev, så ammes jeres dreng rigtig meget - han ammes altid i forbindelse med lur, og måske også i løbet af natten...? Da han ammes så meget som han gør, så er det svært at trappe ned uden protester, men det er vigtigt, at I siger til jer selv, at han stadig kan få masser af nærhed, tæt fysisk kontakt, tryghed og omsorg - han mangler ikke sin mor og far, det er brystet, som han skal lære at være foruden - og det er okay. Nogle gange er vi nødt til at holde fast i, at vi som voksne ved, hvad der er bedst for vores børn - også selvom de ikke altid er enige :)

Han skal tilbydes et alternativ til brystet, så når han puttes til formiddagslur, så skal han ikke længere ammes her, men i stedet spise et mellemmåltid og drikke vand af kop. Og jeg synes, at I skal introducere barnevognen som en fast del af hans putteritual her. Start med at sætte ham op, lad ham kikke på verden, mærke vinden i ansigtet, giv ham evt. lidt frugtbåde, en rosinbolle eller lignende i hånden, som han kan sidde og pille i og gumle på, så han er optaget af dette. Tilbyd ham evt. lidt vand af en drypfri kop, så han også får noget at drikke - imens I triller en tur. Og læg ham først ned, når han tydeligt er parat til at sove.

Før middagsluren ammes han lige nu som han plejer og puttes som han plejer, så det er genkendeligt og trygt for ham...

Og om aftenen puttes han til natten og ammes også sen aften - men derefter kan det godt være at mor skal sove i et andet værelse og far og søn sove sammen i dobbeltsengen - så amning efter midnat er udelukket. Far kan putte med jeres dreng, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt. Lade ham mærke, at han ikke er alene, føle sig omsluttet og tryg - men mælk efter midnat er der ikke mulighed for...

Jeg læser lidt mellem linjerne, at han stadig ammes om natten... Hvis han ikke gør dette, så er det super godt! Godt gået! Men hvis han stadig ammes om natten, så er det vigtigt, at I får skruet mælkemængden om natten ned, for at få øget hans indtag af rigtig mad og vand om dagen. Hvis han spiser for meget om natten, så spiser han for lidt om dagen, og det er netop en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at han fyldes tilstrækkeligt op hele dagen igennem. Det er en svær balance at finde, men ikke desto mindre en vigtig balance:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Vand af kop

Sætte i barnevognen, tilbydes bløde frugtbåde, en rosinbolle eller lignende i hånden, når I triller af sted og puttes til middagslur - ...

Annonce

... lægges ned - når han tydeligt er parat.

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg eller varm mad til frokost. Han skal have kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta osv. så han få en varieret kost, der skal være mad i stykker og også stadig moset mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur måske ca. kl 13.30...

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, frugt, frugtmos, vand af kop. Skal ikke længere ammes om eftermiddagen...

Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.

Tilbydes en godnatgrød - det kan være en lidt grovere grød som havregrød eller flerkornsgrød. Vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder. Grøden er med til at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han reelt er sulten :)

Ammes og puttes til natten ca. kl. 20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, og sover derefter uden mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgengrød. Far tager evt. over om natten og mor sover i et andet rum, så amning om natten er udelukket...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det vil være rigtig godt, at I nu bevidst arbejder på at vænne jeres dreng til at sove uden brystet og til at sove i sin barnevogn - fordi det vil gøre overgangen til vuggestue betydeligt bedre for ham. Det vil være rigtig synd, hvis han skal græde sig i søvn hver gang han skal sove, fordi han savner brystet og det vil også være frustrerende for dem som skal passe ham, at de ikke kan berolige og hjælpe ham...

Og selvom det ikke har været muligt for jer at trappe ud af amningen tidligere, så er I nødt til at gøre det nu - også selvom dette på grund af separationsfasen også er en svær alder... Det lyder som om, at I allerede nu skal gå igang med nogle nye vaner og rutiner og også udnytte jeres juleferie til at få hjulpet ham det sidste stykke... så hverdagen kan fungerer langt bedre for jer alle, når ferien og barselsperioden er slut.

Jeg tænker, at det vil være rarest for ham, hvis I øver mellemmåltid og barnevogn om formiddagen og bibeholder det vante og trygge før middagsluren - så kun en ting ændrer sig om dagen lige nu. Når han kan sove i sin barnevogn om formiddagen, kan I begynde at øve dette til hans middagslur også.

Når han bliver 10 måneder gammel, vil det være relevant med 2 amninger i døgnet og disse kan fint ligge aften og sen aften - det vil sige at amningen før middagsluren fjernes på sigt, og derfor bruges samme rutiner, som når han puttes om formiddagen. Så han på den måde gradvist lærer at sove på en ny måde om dagen.

Og hvis I tænker, at det bliver for svært for far at tage over om natten, så kan mor naturligt sagtens blive i soveværelset, være der, give masser af nærhed, tryghed osv. men med en t-shirt på, så der ikke er fri adgang til mælkebaren, det er mor som styrer, hvornår han kan ammes... :) Han behøver derfor ikke undvære sin mor, selvom han skal undvære brystet, hvis I fornemmer, at han vil have det bedst sådan :)

Han skal ikke introduceres for flaske med den alder han har. Det er dog rigtig fint med puttekluden og den må I gerne bibeholde. Det er dog helt naturligt, at han ikke bruger den bevidst - de fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder på dette, så der går nogle måneder endnu, før I vil opleve, at den har den effekt, som I ønsker :)

Når han starter i vuggestue kan han stadig have glæde af de to amninger dagligt - aften og sen aften. Det kan være rart at have denne vane fortsat - fordi det er trygt og dejligt. Især når han om dagen er adskilt fra sin mor. Samtidig anbefales det, at du bibeholder amning til han er 1 år :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og at det giver et lille kærligt skub med på vejen til at trappe ned i antallet af amninger og få skabt nogle nye gode putterutiner, så jeres dreng kommer lettere fra barsel til vuggestue... :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin