Amning fra barsel til vuggestue start

29. november 2018

Kategori:
Alder:
9 mdr.

Amning fra barsel til vuggestue start

Kære Helen

Vi har en dejlig dreng på 9 måneder og til januar skal mor starte på arbejde og far skal klare indkørslen i vuggestuen. Vi vil rigtig gerne gøre overgangen så let som muligt og håber derfor at få et par gode råd på vejen.

Vi (specielt mor) vil rigtig gerne trappe ud af amningen om dagen, men det er en kæmpe udfordring.

Vores dreng har aldrig ville have sut eller flaske, og har haft et stort suttebehov fra spæd og har det stadigvæk. Vi følger dine anbefalinger i dagsrutinerne fra dine bøger (Børn og Mad, og Børn og Søvn), hvilket går super fint og baby spiser som han skal, dog kan mor ikke få lov til at lægge vores dreng uden amning.

Vi har oplevet flere gang at han efter amningen bliver lagt i sengen træt men ikke sovende endnu, vender sig og sover videre. Så han kan godt falde i søvn selv med en hjælpende hånd, men ikke uden amningen. Mor har prøvet ad flere gang at trappe ud ved ikke at amme før baby skulle puttes, men det resulterede i en forfærdelig omgang gråd hver gang, så vi synes ikke timingen var rigtig så vi droppede ...

Annonce

... det igen. Far og andre kan godt putte uden amningen, men med gråd, og mor kan slet ikke. Dvs de to gange om dagen hvor baby sover lur kan mor ikke klare uden amningen først, har du mon nogen gode råd?

Baby vil ikke sove i barnevogn men kun i hans slyngevugge. Vi har introduceret en sutteklud, men han har ikke taget den til sig endnu.

Derudover når mor starter på arbejdet bliver det efter juleferien hvor både mor og far er der hele tiden, og lige pludselig bliver dette ændret til at far er på barsel og samtidig skal køre baby ind i vuggestuen, amningen stopper, og baby skal sove et andet sted.
For os lyder det som en stor omvæltning, men vi ved ikke hvordan dette skal gøres blidere, nu hvor vi ikke kan trappe amningen ud, som vi havde håbet på.

Samtidig har baby de seneste 2 uger været meget mere interesseret i amningen er før, så det er næsten som at tage 5 skridt tilbage, nu vil han gerne små ammes i løbet af dagen også, hvilket gør hele situationen endnu mere frustrerende. Har du mon nogen gode råd?

Med venlig hilsen

De spændte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Alleførst: Tusind tak for dit sidste svar - det er virkelig guld værd med professionelt svar og en "second opinion" :)

Med venlig hilsen
Natasha, mor til pige 4 måneder