Brev:
Amning fra barsel til vuggestue start
29. november 2018
Alder:
9 mdr.
Amning fra barsel til vuggestue start
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på 9 måneder og til januar skal mor starte på arbejde og far skal klare indkørslen i vuggestuen. Vi vil rigtig gerne gøre overgangen så let som muligt og håber derfor at få et par gode råd på vejen.
Vi (specielt mor) vil rigtig gerne trappe ud af amningen om dagen, men det er en kæmpe udfordring.
Vores dreng har aldrig ville have sut eller flaske, og har haft et stort suttebehov fra spæd og har det stadigvæk. Vi følger dine anbefalinger i dagsrutinerne fra dine bøger (Børn og Mad, og Børn og Søvn), hvilket går super fint og baby spiser som han skal, dog kan mor ikke få lov til at lægge vores dreng uden amning.
Vi har oplevet flere gang at han efter amningen bliver lagt i sengen træt men ikke sovende endnu, vender sig og sover videre. Så han kan godt falde i søvn selv med en hjælpende hånd, men ikke uden amningen. Mor har prøvet ad flere gang at trappe ud ved ikke at amme før baby skulle puttes, men det resulterede i en forfærdelig omgang gråd hver gang, så vi synes ikke timingen var rigtig så vi droppede det igen. Far og andre kan godt putte uden amningen, men med gråd, og mor kan slet ikke. Dvs de to gange om dagen hvor baby sover lur kan mor ikke klare uden amningen først, har du mon nogen gode råd?
Baby vil ikke sove i barnevogn men kun i hans slyngevugge. Vi har introduceret en sutteklud, men han har ikke taget den til sig endnu.
Derudover når mor starter på arbejdet bliver det efter juleferien hvor både mor og far er der hele tiden, og lige pludselig bliver dette ændret til at far er på barsel og samtidig skal køre baby ind i vuggestuen, amningen stopper, og baby skal sove et andet sted.
For os lyder det som en stor omvæltning, men vi ved ikke hvordan dette skal gøres blidere, nu hvor vi ikke kan trappe amningen ud, som vi havde håbet på.
Samtidig har baby de seneste 2 uger været meget mere interesseret i amningen er før, så det er næsten som at tage 5 skridt tilbage, nu vil han gerne små ammes i løbet af dagen også, hvilket gør hele situationen endnu mere frustrerende. Har du mon nogen gode råd?
Med venlig hilsen
De spændte forældre