Svar: Ikke afklaret med ammestop
27. november 2018
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver i tvivl om, hvorvidt du har truffet den rette beslutning, når du oplever, at din datter får mavekneb af erstatningen... det ville naturligt være lettere at acceptere tingenes udfald, hvis du fornemmede, at hun var glad, tog rigtig godt på og trivedes godt med flasken...
Der er flere ting, som spiller ind på, hvorvidt det lykkes at få amningen etableret og hvorvidt amningen fungerer. Det handler ikke kun om, at du rigtig gerne vil amme, men også om, at du skal producerer mælk, at du har brystvorter, som din datter kan få fat i osv. Og så handler det også om, at du skal have et barn, som kan die, stimulere dig rigtig godt, har kræfter til at arbejde tilstrækkeligt ved brystet osv.
Du fortæller, at du ammede storesøster 4 uger og også her måtte stoppe med amning. Det betyder, at du denne gang faktisk har ammet dobbelt så længe, som det lykkedes med hende - og det er super godt. At du har kunne amme længere denne gang kan sagtens hænge sammen med, at du har ammet tidligere, og det er derfor rigtig godt, at du har kæmpet begge gang og de 8 uger, som lykkedes denne gang, er guld værd. Det har dog ikke været uden problemer - du har haft problemer med mælkstase, tilstoppede mælkegange, brystbetændelse - og din datter har haft svært ved at tage nok på. Amningen har ikke været en fornøjelse for nogen af jer, og når hun så samtidig ikke tager tilstrækkeligt på, så er du nødt til at tilbyde hende flaske. Det vigtigste er, at hun får den mælk, som hun har behov for, så hun vokser, trives og udvikler sig som hun skal.
Forudsætningerne for en god ammestart har ikke været der hos jer.. Det var en hård fødsel, og du har været meget bekymret for lillesøster. Derudover har storesøster også reageret på at skulle dele dig med en lille ny - og du er i hverdagen nødt til også at prioritere jeres ældste datter, som stadig er en lille pige, der naturligt har brug for sin mor. Det er vigtigt, at du har overskud til begge dine piger og derfor vigtigt, at du prioriterer din tid.
Og ja - du kan naturligvis godt vælge at malke ud, tilbyde din egen mælk på flaske osv. Men det tager tid og kræver et stort overskud - som naturligt vil gå fra begge dine børn - og samtidig vil du ikke kunne opretholde en tilstrækkelig mælkemængde, hvis du kun malker ud. Det vil være nødvendigt, at du får din datter lagt til brystet igen - og igen vil dette kunne være svært, alt efter jeres problemstilling og som situationen er...
Jeg vil derfor anbefale dig, at du fortsætter med flasken og tilbyder lillesøster modermælkserstatning. Der er mange fordele ved flaske - du ved f.eks. præcist hvor meget hun indtager, du sikrer hendes mælkebehov, så hun tager nok på, du får mulighed for også at prioritere storesøster, fordi far også kan give lillesøster mælk, og du dermed får frigivet lidt ekstra tid, og far og lillesøster får mulighed for at danne bånd...
Det gør dig absolut ikke til en dårlig mor, at du ikke ammer - og du kan stadig give lillesøster masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Du reagerer jo på hende, giver hende den mælk, som hun har behov for, du trøster hende, tager hende op, når hun græder, du lytter til hendes behov, er der for hende, ser hende og møder hende med anerkendelse og lydhørhed - og det er netop det en god mor gør - og det er helt uafhængigt af amning.
Du skal naturligvis forsøge at finde en erstatning, som hun har det godt med, og det lyder som en god idé med NAN HA, da den har delvist hydrolycerede proteiner, og hun måske derfor vil have det bedre med den i maven (jf. storesøster, som havde glæde af hydrolyceret erstatning). Du kan også forsøge med NAN Sensilac 1. Den er udviklet til børn med kolik eller koliksymptomer og indeholder GOS/FOS, der kan give blødere afføring og mindske forstoppelse. Derudover indeholder den Lactobacillus Reuteri, som er mælkesyrebakterier, der også kan være med til at stabilisere maven...
Hvis du oplever at NAN HA fungerer godt, og du ved siden af dette vil forsøge med mælkesyrebakterier, så kan du give dette via f.eks. Semper dråber eller Lactocare Baby. Vær opmærksom på at visse produkter også indeholder D-vitamin og så skal hun ikke tilbydes dette ved siden af - det er indholdt.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan give hende lidt mavemassage - kom lidt badeolie på fingrene og masser i små cirkler omkring hendes navle i urets retning.
Du må også meget gerne lægge hende på maven - evt. hen over dine lår, på din underarm, når du bærer hende eller ved at lægge hende hen over en ammepude. Det kan også være med til at slappe maven lidt af.
Det er også godt at cykle med hendes ben og presse hendes ben op mod maven og strække dem - det vil også være med til at hjælpe mælken igennem systemet og ud...
Når du begynder at overveje at gå tilbage til amning igen, så hænger det måske sammen med, at du fornemmer, at lillepigen trives bedre nu. Selvom maven giver problemer, så er hun måske begyndt at sove lidt bedre, hun smiler mere, er gladere end tidligere og alle jeres kampe omkring måltiderne er der ikke længere på samme måde.. og det giver naturligt også dig lidt overskud til netop at tænke om du skulle have givet det flere chancer... :) Prøv om du kan nyde alle de gode ting, som du oplever nu og det lidt større overskud, som naturligt er i familien nu, hvor I har meget lettere ved at hjælpe hinanden og være der for hinanden alle fire :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, at det giver lidt ro med på vejen og sender dig et stort knus herfra :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske