Tvillinger og nattesøvn

28. november 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Tvillinger og nattesøvn

Hejsa

Vi er forældre til et sæt tvillinger og vi har ikke fået vores nattesøvn i aaaalt for længe nu.
Vores tvillinger er nu 5 måneder – de er tveæggede, drenge begge to og født 7 uger for tidligt. Tvilling A som førstfødte, den største i drøjden og født normalt. Tvilling B var noget mindre og født i sædefødsel.

Begge fik sondemad, suppleret af modermælk i de første mange uger, hvorefter de blevet fuld ammet i nogle uger. Herefter gik vi over til erstatning på flaske, som de har fået lige siden. Nu er vi begyndt så småt med grød, hvor det bliver til nogle teske-fulde et par gange om dagen.

De har begge gang i maven, på daglig basis, dog ved hjælp af movicol junior af og til. Derudover så udvikler de sig som de skal og er oftest glade og tilfredse i dagtiden.
Så vi tror, at det går meget godt ift store dele af vores nye drenges liv. Det er søvnen til og om natten, som giver problemer.

Vores døgnrytme er rimelig stringent, men ikke helt på klokkeslættet. Vi læste meget omkring synkronisering af tvillinger, hvis man ville have et liv der fungerede. Det prøvede vi også på, men jævnfør fagfolk, så skulle vi ikke give dem mad samtidig, hver gang. For det gjorde at den ene tog unødig meget på i vægt. Så vi blev anbefalet at give vores drenge mad, kun når de var sultne. Så vi gik væk fra synkroniseringen, selvom vi ellers var så godt som i mål.

Typisk så vågner drengene omkring kl.06, herefter får de en flaske på skift. Herefter får de ofte en lille lur på 30-60 min.
Så vågner de igen og de bliver aktiveret og vi træner forskellige ting.
Op af formiddagen tager de nogle gange en lille lur igen, men ellers så får de grød og en flaske sidst på formiddagen og så puttes de til middag. Her tager de typisk en lang middagslur på op til 3 timer, som ofte er uproblematisk. Tvilling A vågner dog meget, når han taber sutten. De bliver puttet udenfor, i hver deres barnevogn. Tvilling A ligger rullet ind i en stor dyne og Tvilling B ligger i en voksi-pose.
Efter luren, så får de naturligvis en flaske og aktiveres igen.
Så er solen så småt gået ned og så begynder de virkelig at blive pivet. De har stor behov for at være på armen ved en af os ...

Annonce

... forældre.
Inden forældrenes aftensmad får de gerne lidt grød igen, samt en flaske og en lille lur. Igen ca 30-60 min.
Efter vi selv har spist, så kommer vi den typisk i nattøj og sidder lidt med dem i sofaen. Tit puttet ind i en dyne. Når vi syntes de er begyndt at være trættet, så får de en flaske igen. Herefter putter vi dem. Der er klokken oftest kl.19 – 20.
Og så begynder ”showet” for alvor.

Tvilling A vågner og græder/skriger, hver gang han taber sutten. Det kan nogle nætter være 20-25 gange. Han spiser oftest kun en enkel gang og vi skifter faktisk heller ikke hans ble, hvis den kun er lidt våd. Vi giver dem begge en kvalitets-ble på til natten og oplever ikke, at de får rød numse eller andet. Det valg tog vi for en uge siden, da de begge vågnede meget op, når de kom på puslebordet.

Tvilling B er noget svære. Han vågner oftest op allerede lige efter han er puttet og vågner virkelig op med et ”chok”. Han skriger højt og fægter med armene og kan ikke beroliges til søvnen igen med berøring, sut eller beroligende lyde. Han er lysvågen. Vi får ham kun til at sove, hvis vi tager ham op i armene og går rundt med ham i gyngende bevægelser. Det mønster fortsætter hele natten. Han er sulten 1-2 gange om natten, hvor han naturligvis får mad. Men det gør ham egentlig heller ikke træt. Hvis vi er virkelig heldige, så kan han nogle gange sove 2-3 timer uden at vågne. Men ellers er det oftest en gang i timen.

Så disse to søvnmønster tilsammen resulterer i ingen søvn.

De sover i hver deres babynest, som er placeres på en almindelig enkelmands seng, lige ved siden af forældrenes dobbeltseng. Begge bliver oftest puttet/rullet ind i en dyne, men ikke decideret svøbt. I soveværelset har vi ingen varme på, for at temperaturen ikke bliver for høj.

I alternative løsninger har vi prøvet kiropraktor, hvilket ikke har gjort den store forskel og vi er også tilknyttet børnefysioterapeut. Tvilling B har lidt spændinger og er lidt skæv, men intet der skulle have en sammenhæng til søvnen. Derudover så afventer vi aktuelt en tid ved ørelægen, for at få afklaret at der ikke er noget galt der.

Hvad tænker du? Vi trænger til, at der sker noget…

Hilsen
Tvillingernes mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

Annonce

Viden om børn:

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.