Svar: Fra amning til flaske - 7 mdr.

25. november 2018

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er helt rigtigt, som du har læst, at hvis man vil give flaske, så skal man være opmærksom på at barnet ikke bliver "for gammel", og der er faktisk en risiko for, at jeres dreng har passeret denne alder nu.... Han er blevet ammet rigtig meget og trives rigtig godt med brystet, er generelt meget brystsøgende og han vil naturligt vælge den ægte vare og er nu meget bevidst omkring amning og det at spise hos dig... Du kan derfor godt forsøge med en flaske, men der er ikke nogen garanti for, at det vil lykkes....

Når han har svært ved at acceptere flasken, så kan det både handle om, at han har svært ved at finde ud af sutteteknikken - der er stor forskel på, hvordan han sutter på en flaske og hvordan han dier ved brystet. Og det kan også handle om smagen og at han ikke bryder sig om smagen af erstatning.

Hvis udfordringen hos jer er sutteteknik, så kan det være en god idé, at du forsøger med forskellige flaskesutter, for at se om han bedre vil kunne finde ud af en slags i forhold til en anden. Du kan forsøge med latex-sutter og silikonesutter, korte, lange, brede, flade, runde, anatomiske. Mange brystbørn foretrækker en blød anatomisk sut i latex/naturgummi med ventil.. Hvis han bruger en narresut kan du med fordel forsøge med en flaskesut, som minder om denne i faconen, så han ikke skal forholde sig til flere sutteteknikker end højst nødvendigt :)

Hvis det er smagen af modermælkserstatning, som han ikke bryder sig om, så kan du forsøge med udmalket modermælk og da du skriver, at dette ikke rigtig fungerer for dig, så kan du også med fordel forsøge med forskellige typer erstatning. Modermælk har ofte en lidt sødere smag, og nogen påstår at UHT behandlet modermælkserstatning - det vil sige modermælkserstatning på brik - også kan virke lidt sødere i smagen. Du kan derfor med fordel forsøge med erstatning fra brik for at se om han kan lide dette.

Du kan også med fordel bruge den erstatning, som du tilsætter hans grød og mos, så han på den måde får noget, som han er vant til og kender smagen af og derved er tryg ved...

Nogle gange kan det være en fordel, at du giver ham flaske, fordi han forbinder dig med at skulle have mad. Andre gange kan det være en fordel, at du ikke giver ham flasken, fordi han bliver forvirret over, at du dufter af mælk og han så skal spise på en anden måde, og derfor kan det være en idé at lade far forsøge sig.

Nogle gange kan det være en fordel at give ham mælk af flaske sen aften, fordi han der sover og spiser mere eller mindre i søvne - og derfor måske vil acceptere flasken bedre end om dagen, hvor han er vågen og meget bevidst om, hvad der sker...

De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger/flasker i døgnet og stille og roligt skal han derfor lære at sove formiddagslur uden at få mælk først, men i stedet tilbydes et mellemmåltid her. Han skal også sove igennem om natten uden mælk nu, så de fire mælkemåltider ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at en dagsplan for et barn på 7 måneder ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af ...

Annonce

... kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Puttes til formiddagslur - uden amning - mellemmåltidet erstatter amningen her

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Vand af kop.

Kommer evt. i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme eller lignende (jf. mit tidligere svar til dig)

Ammes/flaske - eller mme af kop - og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris.. der skal være mos men også mad med mere og mere bid og tyggemodstand. Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes/flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Drømmeflaske/amning og sover herefter videre uden yderligere mælk indtil næste morgen tidlig, hvor han så ammes og sover videre igen... At sove igennem i denne alder er at sove ca. 5.5-6 timer uden mælk f.eks. fra 23.30/24 til 05/06...

I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende med 3 flasker/aminger i døgnet, og jeg anbefaler her normalt, at man giver flaske/bryst før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at han i denne alder begynder at sove uden mælk tidlig morgen og i stedet starter dagen med morgengrød.

Hvis du arbejder om dagen, kan du således godt bibeholde amning aften og sen aften, selvom han nu bliver ældre og han vil trives med disse to amninger til han er 1 år. Du kan derfor stadig godt sikre ham en stor del af sit mælkebehov og tryghed fra mor ved at fortsætte amning ved siden af, at du starter på arbejde.

Før middagsluren vil det så være en god idé at du forsøger at introducere en flaske, men hvis dette ikke lykkes, så kan den der passer ham tilbyde ham mme af en kop, så han stadig får mælk midt på dagen.

Hvis du ønsker at stoppe amning helt, så er det en forudsætning, at du vænner ham til at tage imod en flaske. Det er vigtigt, at han får enten modermælk eller modermælkserstatning til han er 1 år. Du er derfor nødt til at bibeholde amningen, hvis ikke det lykkes for dig - og så må du supplere med mme af en kop ved siden af de gange, hvor du så kan amme ham.

Hvis det lykkes at vænne ham til flaske, så vil det være en god idé, at du trapper gradvist over på flasken, så du fjerner en amning af gangen og erstatter med flaske i stedet. Det vil hjælpe ham til at tolerere modermælkserstatningen i maven bedst muligt, og det vil også sikre, at du ikke får en brystbetændelse. Da du lige nu ammer en del, er det vigtigt, at du får skruet gradvist ned, så din mælkeproduktion naturligt bliver nedsat og det gør du ved at forlænge tiden mellem amningerne og ved f.eks. at udskifte en amning af gangen med en flaske...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og jeg vil også anbefale dig meget, at du læser min bog "Helens bog om Amning og Flaske", hvor du netop kan læse om begge dele og dermed få hjælp uanset om det er det ene eller det andet, som er relevant hos jer eller måske begge dele :)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.