Svar: Ammerutine 5 måneder

21. oktober 2018

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det lyder meget fint, det du fortæller, og det lyder ikke som om, at du lige nu skal ændre noget :)

Det er helt naturligt, at din dreng ofte har brug for brystet af to omgange, så han efter at have sovet har brug for en amning og også har brug for en amning, før han puttes igen. Det smarte ved brystet er, at mælken varieres, så nogle gange vil han, når han dier hos dig, drikke vandholdig og dermed tørstslukkende mælk, og andre gange, vil han spise et egentligt måltid. Og det er rigtig godt, at du selv lader ham styre dette behov og lader mælken regulere sig efter hans behov :)

I takt med, at han bliver ældre og skemaden kommer til at fylde mere - altså i takt med at han begynder at spise flere skemåltider i løbet af dagen, så vil antallet af amninger skulle skæres ned. Det vil ofte være en rigtig god idé at forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og så tilbydes brystet, før han skal sove. På den måde ammes han "kun" en gang mellem hver lur - og netop stadig før hver lur :) Det er med til at sikre god plads i maven til både skemad og mælk, og er samtidig også med til at sikre, at han falder trygt og roligt i søvn :)

Det kan sagtens være sådan, at han f.eks. om aftenen stadig vil have glæde, af at du ammer ham, skifter ham og ammer ham igen, før han ...

Annonce

... puttes. Om aftenen vil din mælk være mere koncentreret og ved at die hyppigt her, så får han mere koncentreret mælk i maven og dermed ekstra mæthed til natten :) Det er derfor naturligt for hans alder, at han spiser hyppigt om aftenen.

Jeg ved fra dine tidligere breve, at jeres dreng ofte sover to længere lure dagligt, og det betyder naturligt, at han så vil være tørstig eller sulten, når han vågner og derfor naturligt have behov for amning begge gange :)

En skitseret dagsplan med plads til to skemåltider og to lure kunne f.eks. se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, tilbydes evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder...

Formiddag: Ammes og puttes derefter til formiddagslur

Frokost: Grød, evt. med frugtmos som topping. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Eftermiddag: Ammes

Aften: Grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes og puttes til natten (ammes, skiftes, ammes)

Sen aften: Ammes

Midt nat: Evt. amning

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du blandt andet dagsplaner fra 4-18 måneder, og det kan give dig lidt idé om, hvordan dagene skrues sammen fremadrettet, i takt med at han skal tilbydes flere skemåltider, igang med familiemaden og samtidig også stadig have mælk:)

Fortsat held og lykke med ham :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre