Svar: Ammeteknik - slubre lyd
2. juli 2018
Alder:
2 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er meget svært at vurdere amme-lyde ud fra en brevkasse.. og hvis du er i tvivl om, hvorvidt din dreng dier rigtigt ved brystet, så synes jeg, at du skal bede din sundhedsplejerske om at tjekke hans sutteteknik :)
I mange kommuner er ansat en sundhedsplejerske, som har særlig uddannelse inden for amning. Du kan derfor også prøve at kontakte sundhedsplejen og spørge, om de har dette ansat, og så tale med dem om muligheden for, at du kan få et besøg netop med henblik på at få hjælp til din amning :)
Slubrelyde er ofte tegn på, at mælken løber godt til brystet, og barnet måske har lidt svært ved at følge med, når mælken flyder. Nogle gange slipper barnet brystet, glider af brystvorten på grund af mælketrykket og når barnet slipper kan du måske se mælken stå ud i en stråle... så kan du tørre brystvorten af og lægge din dreng til igen, hvorefter han så bedre kan få fat.
Slubrelyde kan man også nogle gange høre, hvis barnet er forkølet og lidt stoppet i næsen, hvilket vil gøre, at han har svært ved helt at holde vakuum og også svært ved at trække vejret godt nok, imens han spiser. Her kan du med fordel dryppe ham i næsen med lidt modermælk eller lidt saltvand (købes på apoteket), så næsen renses, og han har frie luftveje, før han lægges til brystet for at spise.
Kliklyde - er det man ofte skal være ekstra opmærksom på, fordi det kan være tegn på, at han ikke har helt rigtigt fat, når han dier... at der kommer luft ind og ikke kun mælk. Men når det er sagt, så er der også børn, som dier fint og får den mængde mælk som de har behov for - og faktisk stortrives ved brystet, trods kliklyde...
Så det er en god idé at få sundhedsplejersken til at tjekke hans sutteteknik, hvis du er i tvivl:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske