Svar: Fest uden børn

6. februar 2018

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå dit dilemma, for på den ene side vil I naturligvis gerne med til bryllup, og det er også en speciel dag, som ikke kan gentages.. der er ikke tale om en fødselsdag, men om et bryllup som er en meget stor fest og på den anden side, så er det meget svært for dig at deltage i et bryllup i flere timer, når I har en lille, som udelukkende ammes...

Har I talt med brudeparret? Det er ikke sikkert, at de har tænkt over, hvor lille jeres baby er, og måske kan det godt lade sig gøre, at I tager den lille med. Der er jo naturligvis forskel på et så lille et barn og så større børn, som har svært ved at sidde bænket ved bordet i timer og hellere løber rundt og leger, og som brudeparret måske derfor synes forstyrrer...

Det kan også afhænge af, hvor festen skal holdes. Hvis festen skal holdes på et hotel, en kro eller lignende, hvor der er mulighed for overnatning og dermed mulighed for at leje et værelse, så giver det dig mulighed for at deltage i festen, men samtidig også trække dig tilbage og amme den lille, når der er behov for det. Du kan således stadig være med, men naturligvis ikke på samme måde, som hvis du ikke havde den lille hos dig. Det kan dog nogle gange være bedre end helt at melde fra...

Der er også den mulighed, at du indlogerer mormor eller en ...

Annonce

... anden på et værelse med den lille, så der er en voksen som tager sig af ham, går ture med ham, skifter, pludrer, leger osv. med ham, imens du deltager i bryllupsfesten, men så du kan komme og amme, når der er behov for det - og derefter gå tilbage til festen...

Det kan også være, at du kan deltage i noget af festen, - nu er der jo stor forskel på hvordan bryllupper bliver arrangeret, hvad tid de starter osv. Men du kan evt. godt deltage i selve vielsen og måske også i den efterfølgende kaffedrinkning, hvis der er en sådan og så køre hjem til jeres lille dreng derefter, så du f.eks. ikke deltager i de 5-6 timers spisning, men stadig har været der og sagt tillykke...

Jeg vil derfor foreslå dig, at du prøver at tale med brudeparret om, hvorvidt I kan finde en løsning, når der er tale om så lille en baby...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, så kan du være nødt til at melde afbud, fordi du så må blive hjemme og amme. Din mand vil stadig kunne deltage og vil således kunne repræsentere jeres familie. Jeg synes ikke det er pylret - det er jo den udfordring man har, når man ammer, og hvis han ikke vil tage imod en flaske - så er det naturligt meget svært for andre at passe ham...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god fest, hvad I nu end finder af løsning...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor