Svar: Fest uden børn
6. februar 2018
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå dit dilemma, for på den ene side vil I naturligvis gerne med til bryllup, og det er også en speciel dag, som ikke kan gentages.. der er ikke tale om en fødselsdag, men om et bryllup som er en meget stor fest og på den anden side, så er det meget svært for dig at deltage i et bryllup i flere timer, når I har en lille, som udelukkende ammes...
Har I talt med brudeparret? Det er ikke sikkert, at de har tænkt over, hvor lille jeres baby er, og måske kan det godt lade sig gøre, at I tager den lille med. Der er jo naturligvis forskel på et så lille et barn og så større børn, som har svært ved at sidde bænket ved bordet i timer og hellere løber rundt og leger, og som brudeparret måske derfor synes forstyrrer...
Det kan også afhænge af, hvor festen skal holdes. Hvis festen skal holdes på et hotel, en kro eller lignende, hvor der er mulighed for overnatning og dermed mulighed for at leje et værelse, så giver det dig mulighed for at deltage i festen, men samtidig også trække dig tilbage og amme den lille, når der er behov for det. Du kan således stadig være med, men naturligvis ikke på samme måde, som hvis du ikke havde den lille hos dig. Det kan dog nogle gange være bedre end helt at melde fra...
Der er også den mulighed, at du indlogerer mormor eller en anden på et værelse med den lille, så der er en voksen som tager sig af ham, går ture med ham, skifter, pludrer, leger osv. med ham, imens du deltager i bryllupsfesten, men så du kan komme og amme, når der er behov for det - og derefter gå tilbage til festen...
Det kan også være, at du kan deltage i noget af festen, - nu er der jo stor forskel på hvordan bryllupper bliver arrangeret, hvad tid de starter osv. Men du kan evt. godt deltage i selve vielsen og måske også i den efterfølgende kaffedrinkning, hvis der er en sådan og så køre hjem til jeres lille dreng derefter, så du f.eks. ikke deltager i de 5-6 timers spisning, men stadig har været der og sagt tillykke...
Jeg vil derfor foreslå dig, at du prøver at tale med brudeparret om, hvorvidt I kan finde en løsning, når der er tale om så lille en baby...
Hvis det ikke kan lade sig gøre, så kan du være nødt til at melde afbud, fordi du så må blive hjemme og amme. Din mand vil stadig kunne deltage og vil således kunne repræsentere jeres familie. Jeg synes ikke det er pylret - det er jo den udfordring man har, når man ammer, og hvis han ikke vil tage imod en flaske - så er det naturligt meget svært for andre at passe ham...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god fest, hvad I nu end finder af løsning...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske