Ammestop om 5 uger og flaskeproblemer

6. februar 2018

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Ammestop om 5 uger og flaskeproblemer

Kære Helen.

Jeg skriver til dig for at få hjælp til hvordan vi bedst får implementeret et ammestop hos vores søn på nu 8½ mdr. Når han er 10 mdr skal jeg desværre på en forretningsrejse over 4 nætter (kan ikke laves om), og det er derfor nødvendigt at han kan fungerer uden amning. For at give ham (og os) de bedste omstændigheder, vil vi derfor gerne tage det som en løbende proces over de næste 5 uger, men har brug for hjælp til hvordan vi strukturerer det.

Vores store udfordring er, at han nægter at drikke MME af en flaske eller af en kop. Han vil gerne drikke lidt vand af en flaske, men det virker som om han ikke kan lide smagen af MME (vi har prøvet Allomin, Baby&Me og NAN). Derfor ved vi ikke hvordan vi skal få mælk i ham ud over det han får i grød, mos mm.

Vores nuværende dagsplan:

Kl. 06.30: Vi står op
Kl. 7/7.30: Morgengrød med ca 50ml MME
Kl. 8.45: Tilbydes lidt frugt
Kl. 9-10.30/11: Formiddagslur
Kl. 11.30/12: Frokost (Rugbrødshapsere, grønt og evt lidt mos)
kl. ca 14: Ammes og lægges til lur
Kl. 16: Tilbydes enten frugt, en halv bolle eller lidt grød med ca 25ml MME
kl. 17.30: aftensmad hvor han spiser det vi spiser plus evt lidt mos med MME
kl. 19: Aftengrød med ca. 25-50ml MME
Kl. 19.30: Ammes og puttes'
Kl. ca 22.30; ammes
Nat: Ammes evt 1 gang ...

Annonce

...

Amningen går fint. Han kan sagtens puttes om dagen uden at blive ammet og om aftenen er han begyndt at sige fra efter et stykke tid og falder ofte ikke helt i søvn ved brystet. Om natten er det 50/50 om jeg kan få ham til at sove videre uden amning ved at nusse ham på ryggen og sige sssshhh mm, så der bliver han ammet 1 (måske 2) gange. Han har en nussekanin han altid bliver puttet med. Pt vil han KUN acceptere mig om natten - min mand virker ikke.

Jeg er klar over at en udenlandsrejse nok betyder fuldt ammestop, og det er jeg oK med, hvis bare vi kan forberede ham på det og kunne være sikre på at få MME i ham på en eller anden måde, så jeg vidste at han fik den korrekte næring fremadrettet.

Vi har altså brug for hjælp til følgende:

1) Forslag til hvordan vi over de næste 5 uger får nogle rutiner ind så amningen langsomt holder op og vi kommer ned på minimum antal mælkemåltider

2) Forslag til hvordan vi løbende og fremadrettet får nok korrekt næring i ham (mere end de ca. 100ml MME han får via grød/mos om dagen) og hvilke tidspunkter han har behov for det.

Jeg håber virkelig at du kan hjælpe mig, idet jeg allerede nu har ondt i maven over at skulle være væk selvom faren forsikrer mig om at det nok skal gå det hele (han er hjemme på barsel).

Med venlig hilsen
Merete

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder