Svar: 13 uger og anderledes amme- og søvnmønster
18. maj 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Liv
Tak for dit brev - velkommen til - og tillykke med den lille dreng:)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og svare på dine spørgsmål - jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge du stiller dem, men først lige lidt omkring, hvad der måske sker hos jer lige nu:)
Når børn bliver ca. 3 måneder gamle, så oplever man ofte en ændring både i barnets sovemønster og spisemønster. Det handler om, at jeres dreng nu begynder at blive mere bevidst. Han kan se længere, opfatter rummet han er i, skelner tydeligt mellem om han er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det at han er ekstra opmærksom på verden påvirker hans spisning. Han begynder at lade sig forstyrre, når han spiser eller slipper brystet, oplever at andet end brystet er spændende. Det kan være far som kommer ind i stuen, hvor du sidder og ammer, så slipper jeres dreng, kikker efter far og pludrer med ham i stedet for at spise. Eller det kan være dig, han søger kontakt med. Han dier, tager fat, smiler og pludrer til dig, dier igen, tager atter fat, slipper så igen og pludrer videre. På den måde kan man komme ind i en rytme, hvor han får tendens til at slatspise lidt.
Samtidig ændrer hans søvn sig fysiologisk. Den begynder at indeholde flere stadier, hvor han varierer mellem at sove dybt og sove let. Og mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet. Det betyder at han i stedet for at komme videre i søvnen vil have tendens til at vågne op - også selvom han ikke rigtigt er udsovet, så vågner han.
Hans ekstra opmærksomhed på verden gør også, at han får ekstra mange stimuli og nye oplevelser - og alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover. Det betyder, at han også drømme rigtig meget og derfor også sover uroligt. Han kan ligge og klynke, smaske, græde, og nogle gange også ligge og kluk-le imens han sover alt sammen på grund af drømmeaktivitet. Han kan på samme måde, som han har tendens til at slatspise lidt også have tendens til at slatsove lidt.
I første omgang kan det være en god idé, at du arbejder på at få tilbudt ham lidt ekstra mælk i løbet af dagen. Det betyder at han skal ammes lidt hyppigere i dagtimerne, så han ikke behøver søge brystet helt så hyppigt om natten.
Det vil være rigtig godt, at du nu forsøger at arbejde på en rutine, hvor jeres dreng får mælk inden han skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hans putteritual. Hvis du ammer ham, så vil det være fint at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i din seng og så lader ham falde i søvn der. Du kan på den måde være heldig at holde ham sovende - måske vil han falde i søvn og så vise tegn til at ville vågne efter 20-40 minutter, her kan du så tilbyde brystet igen og på den måde hjælpe ham videre i søvnen og sikre ham en længere lur.
Du må også gerne amme ham rigtig godt, og så putte ham i barnevognen og trille ham en tur, for på den måde at holde ham sovende. Men mælk skal indgå som en fast del af det at blive puttet.
Du kan nu arbejde på tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal medtænke at vågen tid skal være aktiv tid, og at han i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så han også er mere parat til at skulle sove, når han puttes igen. Så du skal nu prøve at se hans døgn lidt mere opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor han så skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften: Ammes, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes og sover videre.
Det kan i denne periode faktisk nogle gange være en god idé, at du ammer ham af to omgang mellem hver lur. Du skal stadig amme ham fra et bryst af gangen, så du sikrer ham, at han får den fede og mættende mælk med ud. Det vil sige, at du med fordel kan amme ham, skifte ham og så lægge ham til samme bryst igen, hvorefter han så skal puttes. Start gerne med at amme i den traditionelle stilling og når du så lægger ham til samme bryst efter skiftning, så am ham i tvillingestillingen. På den måde hjælper du ham til at stimulere og tømme brystet bedre. Alternativt - hvis han har sovet en længere lur, vågner og er sulten, så bør du naturligt amme ham der, så han får den mælk, han efterspørger, og før han så skal puttes til næste lur, kan du tilbyde ham toppen fra modsatte bryst. Næste gang han så vågner og skal ammes, så starter du med at amme ham der, hvor han to toppen sidst, lader ham spise godt i bund der, før du så tilbyder ham modsatte bryst igen.
Når han græder ved brystet, selvom brystet ikke virker tomt og han bliver lidt irriteret - så kan det på samme måde være en god idé, at du lægger ham til samme bryst, men skifter fra at amme med den traditionelle stilling til tvillingestillingen. Det kan gøre, at han så spiser længere tid ved et bryst og dermed sover bedre, og du snyder ham til at tage fat igen. Hvis du kommer ind i en rytme, hvor han f.eks. spiser 10 minutter fra hvert bryst, så får han ikke på samme måde den fede mælk og vil begynde at sove kortere og mere uroligt…
Hvis det ikke virker at amme på denne måde, så kan du naturligvis godt supplere din amning med en flaske om aftenen. Du skal dog vide, at der altid er en risiko for at din egen mælkemængde så nedsættes. Det er samtidig lettere at spise af en flaske, end at spise af et bryst. Derfor er der en risiko for, at han vil begynde at foretrække flasken fremfor brystet, og at det derfor kan ødelægge din amning. Som det er lige nu, så lyder det ikke som om at du mangler mælk, men mere som om, at du skal forsøge at få ham fyldt lidt ekstra op hele dagen igennem:)
Hvis hans behov ikke bliver tilstrækkeligt dækket om dagen, fordi han "slatspiser" lidt for meget, så vil han naturligt søge det ekstra om natten. Derfor er det om dagen, at du skal forsøge at arbejde på at øge hans indtag - og også her vil amning 2 gange mellem hver lur hjælpe, da det også vil være med til at øge din mælkemængde lidt. Det er som du selv skriver, hyppigheden af amning der øger mælkemængden:)
Vælling - nej. Det er han alt for lille til. Han kan tidligst begynde med lidt grød, når han er 4 måneder, og vælling anbefales normalt først fra 6 måneder - og faktisk anbefales det ikke, da du i stedet kan give grød. Hvis du skønner, at han kan have brug for ekstra mælk, så kan du supplere med modermælkserstatning. Det kan gives fra fødslen og er et fuldgyldigt produkt, det er vælling ikke. Du bør derfor heller ikke blande grødpulver op i din egen mælk, det er han for lille til og som du skriver, så er hans mave- og tarmsystem slet ikke parat til dette endnu:)
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske