13 uger og anderledes amme- og søvnmønster

18. maj 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

13 uger og anderledes amme- og søvnmønster

Kære Helen

Tak for en god brevkasse.

Jeg har en dreng på 13 uger, som er glad og i trivsel. Han har haft travlt med at vokse, og vejer nu 6800 g og er ca. 67 cm (fødsel 3930 g og 55 cm). Han bliver ammet, og jeg har indtil nu ikke haft problemer med at producere nok mælk. Han spiser hurtigt, altid begge bryster, græder lidt når han er færdig og ikke kan have mere i maven. Så holder vi en pause, prøver lidt igen, og hvis han stadig er utilfreds, tager jeg ham væk og så er han glad. Når han har sat produktionen op, har det varet en dag eller to med amning ca. hver anden time, og så tilbage til ca. hver fjerde. Han har også sovet godt, rimelig lange lure om dagen og gode lange stræk om natten mellem 4-7 timer.

De sidste 2,5 uge har han dog været helt anderledes. Han spiser om natten præcis hver anden time, kun ét bryst og falder så i søvn ved brystet. Om dagen spiser han også oftere. Jeg kan godt strække den til 3 timer mellem hvert måltid, men mælken bliver slupret i. Hvis ikke mælken løber hurtigt nok til, bliver han sur, og når den første mælk er spist og han skal til at arbejde lidt for det, bliver han også sur og først glad igen, når han kommer over til det andet bryst, hvor mælken stadig løber hurtigt. Om dagen sover han slet ikke så godt længere, han tager korte lure på 30-60 min og vågner selv når vi går tur (meget atypisk for ham). Han har slet ingen rytme i hans søvn om dagen, som jeg ellers troede at han ville have nu.

Jeg er frustreret over hans manglende søvn og synes slet ikke at det er sjovt at amme ham om natten længere. Jeg har derfor prøvet flere forskellige ting og gjort mig flere overvejelser.

Det er første ...

Annonce

... er selvfølgelig om jeg ikke har mælk nok. Jeg tror egentlig ikke at det er problemet, da han jo falder i søvn ved brystet om natten, og om dagen virker det ikke tomt, selvom han begynder at græde, når han er færdig.

Jeg har tænkt på om nætterne kunne blive bedre, hvis jeg gav ham flaske om aftenen, men da jeg tror jeg har mælk nok, er der vel ikke nogen grund til det. Han har heller ingen problemer med at falde i søvn om aftenen, hvor vi har fået bygget en god rutine op.

Har overvejet om jeg tager ham for hurtigt op for at amme om natten, men synes virkelig at jeg venter til han søger helt vildt efter brystet, og begynder at være utilfreds med hans stemme. Har også prøvet at give ham sutten om natten, men den er han tilfreds med i 2-5 min og så spytter han den ud og søger efter brystet igen.
Har prøvet et par gange at vække ham, når han er faldet i søvn ved brystet, ved at skifte hans ble, og så tilbyde ham det andet bryst. Håbede på at blev mere mæt, men han er stadig vågnet 2 timer efter og ville have mere. Men måske jeg kan prøve det noget mere?

Nogle veninder har sagt at jeg kunne prøve at starte op med vælling (de siger et par skefulde grødpulver i min mælk og så give det i flaske ved 18-tiden, altså et par timer før han bliver lagt kl. 20). Jeg er dog lidt forbeholden over for det, for synes han er for lille, og er bange for at hans tarm ikke er klar til fastere føde. Men kunne det være en idé?

Jeg er træt og frustreret over den manglende søvn om natten, og tror at vores nætter smitter af på dagen, således at han heller ikke har en rytme der, og spiser for ofte.

Håber virkelig at du kan hjælpe mig.

Venlig hilsen
Liv

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet