Svar: Ammestop, lær at sove

18. januar 2011

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Line

Der er mange spørgsmål i brevkassen i øjeblikket, så når jeg svarer dig i dag, så er I sandsynligvis kommet lidt videre med putningen hos jer ...

Men ja, det vil være meget fint at gøre som I gør - tilbyde jeres dreng en godnatgrød, lidt mælk af en kop og så putte ham. Grød og mælk af kop erstatter den amning han normalt ville have fået.

Nærheden, trygheden og roen, han plejer at få fra din favn, får han i stedet ved at du netop står ved ham, holder dine hænder på ham, beroliger ham med dine ord "sshh-sshh" osv. så han mærker og fornemmer at du er der. Det er meget fint og det er meget fint at falde i søvn i løbet af 10 minutter på denne måde :)

Da du kun har ammet en gang dagligt, så er det måden at gøre det på, der er ikke grund til at du malker ud, eller trapper ned, det har I klaret fint frem til nu. Og din krop vil naturligt følge med og mælkemængden forsvinde hen af vejen, fordi han ikke længere lægges til brystet.

Med hensyn til mælkebehov, så vil han naturligt stadig have brug for mælk. Det anbefales at han får jerntilskud, når han ammes og det ...

Annonce

... går jeg ud fra at du har givet ham, så dette skal du bibeholde til han er et år. Alternativt vil 400ml mme dagligt sikre hans jernbehov.

Du bør stadig bruge mælk i hans grød om morgenen, du bør også tilbyde ham sovs, ost, yoghurt og lignende og han kan få mælk af kop. På den måde sikres hans mælkebehov fint, også selvom du ikke længere ammer.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Når han bliver 1 år, så anbefales det at han får letmælk og at hans indtag ligger mellem 350-500ml dagligt, alt incl. Det vil ofte være passende at give ham mælk i og på morgengrøden og et glas mælk morgen og aften og derudover tilbyde ham et surmælksprodukt om eftermiddagen. Derudover som sagt ost, sovs osv. som naturligt indgår i en varieret kost, det hele tæller med og hans behov vil fint blive dækket. Til de øvrige måltider og som tørstslukker mellem måltiderne, vil det være rigtig godt at give ham vand.

Det er meget fint at give ham mælk og vand af kop, han skal ikke have flaske med den alder han har :)

Fortsat held og lykke, håber du her er hjulpet lidt videre på vej og rigtig meget held og lykke med at komme på eget værelse:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger