Brev:
Sprogudvikling og behov for talepædagog
10. juni 2008
Alder:
2 år, 3 mdr.
Sprogudvikling og behov for talepædagog
Hej Helen
Vores søn er en RIGTIG dreng, der er fuld fart over feltet konstant, han er meget nysgerrig - og selvstændig.
Vi har i lang tid ikke rigtig følt, at der er sket så meget i hans sprogudvikling, og når vi ser ham i forsk. sammenhænge med andre børn på hans alder, kan vi godt se, at Peter virker lidt "bagud" på det punkt.
Jeg har i lang tid slået det lidt hen, men i dag kommenterede hans dagplejemor det også, mente måske vi skulle få en talepædagog til at se på ham...
Han kan nogle ord, har ikke tal på hvor mange, men ord som moar, bapa (far) dyrelyde, toffel (kartoffel) mælk, is, ød (brød).....osv.
Han sætter dog ikke ordene sammen (højst: bil - væk eller moar-kom, og det er kun få ord som han siger 100% lydrette. Pølse kalder han eks. "byby" - trykket og antal stavelser rammer trods alt meget godt.
Han er meget høj af sin alder, 98 cm og 17 kg. Min store frygt er, at hans sprog ikke er bedre når han som 3. årig skal starte i børnehave. I forvejen bliver han ofte skudt til at være ældre end han er, og større børn forstår ikke, at han ikke svarer på det de spørger ham om.
Herhjemme har vi mange konflikter hver dag. Han vil det HELE SELV, og kan ikke sætte ord på, hvilket ofte udløser skrig, gråd og frustration. Har han noget i hånden, kaster han med det.....eller slår os.
Vi har fået hans øre tjekket flere gange, men det er efterhånden en del tid siden, må hellere få det gjort igen.
Er det for tidligt at bekymre sig, er han for lille til en talepædagog.....kan han hvad han bør kunne i sin alder?
Venlig hilsen
Anne