Brev:
12 uger og øjenkontakt
4. september 2020
Alder:
2 mdr.
12 uger og øjenkontakt
Kære Helen
Vores dreng på 12 uger har svært ved øjenkontakt.
Vi kan godt få øjenkontakt og sidde og snakke, smile og kigge skiftevis i øjnene og hele ansigtet i ca. 10-15 min., men det er kun, hvis vi fanger ham på et godt tidspunkt. Der kan være flere gange i løbet af dagen, hvor det kun er kortvarigt - eksempelvis på puslebordet. Så kigger han i et par sekunder og kigger væk. Kigger lidt igen og kigger så væk. Sommetider gider han slet ikke, så kan vi hoppe og danse alt det, vi vil - han er ligeglad.
Han tager ligeledes ikke selv kontakt - vi inviterer ham. Vi har hele vejen igennem accepteret, at når han vendte hovedet, så var det slut - men jeg kan mærke, at jeg er rigtig bekymret, hvorfor jeg muligvis "presser" ham lidt mere. Jeg vil rigtig gerne have den kontakt, hvilket han nok også mærker.
Vi har svært ved at vurdere, om kontakten er fin nok, så længe vi har en-tre gode stunder, hvor han virkelig er på og tager imod vores invitation - eller om han er helt bagud på det område? Og om vi skal være meget bekymret?
Hilsen
En bekymret mor (og far).