Brev:
Bøvser giver uro under søvn
7. august 2020
Alder:
2 mdr.
Bøvser giver uro under søvn
Hej Helen.
Min dreng på snart 9 uger døjer rigtig meget med hvad jeg tænker er bøvser og dermed MEGET urolig søvn.
En typisk amning ser således ud at han spiser, bøvser i løbet af amningen samt til slut. Sommetider skal han ikke bøvse/kan jeg ikke få ham til det. Han har svært ved at bøvse så det tager nogle gange lang tid. Så falder han i søvn i oprejst stilling på skulderen. Bliver puttet og i barnevognen eller sengen og bliver urolig. Han kejter rundt. Siger en hvæssende lyd. Græder ej men er generet. Det står på i 10 sek ca. så blunder han hen og sover dejligt et i alt fra et par minutter til 20 minutter og så starter der forfra. Sådan kan det stå på i timer!
Jeg tager ham nu op konsekvent og forsøger at bøvse når han starter på uroen. En sjældent gang imellem kommer der en bøvs. Nogle gange sover han roligt videre efter han har været oppe bøvs eller ej. Sommetider opstår uroen også først en halv eller en hel time inde i den gode søvn. Det skær helt ind i hjertet at han stort set hver gang skal have så en urolig søvn. Det er noget der stødte til da han var en 5-6 uger. Inden da sov han som en baby.
Jeg tænker han får så dårlig søvnkvalitet fordi han så ofte bliver forstyrret. Så nu er jeg ved at overveje om han skal sove hver lur i dagtiden i bæreselen, for oprejst er han rolig. Lægen siger at der ej er tale om refluks men luft. Han prutter i øvrigt en hel del.
I øvrigt syntes hans lur mellem 23 om aftenen og 03 om natten ikke at være forstyrret af uroen som den eneste lur?!
- Vi har stor fokus på at bøvset ham af og kender til flere stillinger vi skiftes lidt mellem.
- Han bøvser som regel i løbet af et måltid også samt slut
- Vi her eleveret hans hovedgærde og skråpude i barnevognen
- Har ham oprejst stilling ved skulderen ca 20 min efter et måltid hvorefter han bliver puttet
Hilsen