Svar: Bøvser giver uro under søvn
7. august 2020
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og meget fine beskrivelse :)
Det lyder som om, at du er meget opmærksom på at hjælpe jeres lille dreng af med luft og bøvser - både undervejs i amningen, efter et måltid og også under hans søvn. Og det lyder umiddelbart som om, at du gør alle de rigtige ting, jeg vil dog gerne lige kommentere lidt på disse:
- Du holder ham over din skulder - vær opmærksom på at løfte hans arme, når armene er oppe, så er ryggen mere rank og han vil have lettere ved at komme af med luften
- Du giver ham mulighed for at bøvse af undervejs i måltid og efter. Nogle gange kan det være godt ikke at afbryde amningen, fordi det faktisk kan gøre, at han sluger mere luft, så hvis han ikke slipper af sig selv for at komme af med en bøvs, så lad ham spise færdig. Slipper han selv, så er det fint at give ham den pause.
- Du eleverer hans hovedgærde og han ligger med skråpude i barnevognen, så luften lettere kan finde ud. Husk at dreje hans hoved, så hvis der kommer lidt gylp med, så kan det komme til siden.
- Du holder ham ved skulderen i ca. 20 minutter, hvorefter du putter ham.. Hvis han bare sover, så synes jeg faktisk du skal prøve at putte ham før. Er der ikke kommet en bøvs inden for 3-5 minutter, så put ham fra dig og lad ham sove. Så vil han måske vågne op efter 20-30 minutter, begynde at knirke lidt, smaske og give udtryk for, at der er en bøvs på vej og kan han ikke komme af med den, så tager du ham op, lader ham bøvse af og forsøger så at putte ham igen. Her efter kan du så være heldig at han kan sove et lidt længere søvnstræk...
Derudover så er det også en god idé ,hvis du kan bruge forskellige ammestillinger, fordi måden han spiser på og dermed hvor meget luft han sluger godt kan afhænge af, hvordan han er lagt til og hvordan han arbejder med brystet. Prøv derfor at variere lidt mellem de siddende stillinger - almindelig ammestilling, tvillingestilling og tilbagelænet ammestilling - og at ligge ned og amme. Måske ligger du ned og ammer om natten, hvilket kan være med til at forklare, hvorfor han ofte ikke bøvser mellem 23 og 03....
Bruger han sut? Ellers kan det være et forsøg værd at arbejde på at vænne ham til dette. En sut kan hjælpe mælk og luft igennem mave-tarmsystem, den sætter gang i tarmperistaltikken og virker samtidig beroligende - så mange børn vil have glæde af en sut og hos jer lyder det som om, at en sut kunne gøre en forskel. Det er jo ikke altid, at han kommer af med en bøvs, fordi du tager ham op og i stedet for at du skal tage ham op, så kunne sutten bruges til at give ro og komme videre i søvnen...
Når alt dette er sagt, så er der også den mulighed, at han sover naturligt uroligt. Du skriver, at han "de første 5-6 uger sov som en baby", men det gør han ikke nu... og jeg tænker, at han de første uger har sovet mere roligt, fordi han var helt nyfødt på dette tidspunkt og samtidig ved jeg fra dit tidligere brev, at han også blev født med en infektion, som naturligt også kan have påvirket ham.. men det er også helt naturligt at du mærker en ændring i din drengs søvn nu.
50-60 % af hans søvn vil være det som hedder REM-søvn. Det er betydeligt mere end man ser hos voksne og REM kaldes også drømmesøvn eller aktiv søvn. REM står for Rapid Eye Movement - hurtige øjenbevægelser - og når barnet sover REM-søvn, så vil man kunne se øjnene bevæge sig og den lille vil ligge og lave en masse lyde og grimasser, smaske, smile osv. Men den lille sover... Normalt vil REM-søvnen gøre at kroppen slappes af, men hos små børn kan også kroppen bevæge sig lidt, så babyen pludselig flagrer med armene eller spjætter med benene.
Hos små børn varer en søvncyklus ofte kun 45-60 minutter og 25 minutter af denne søvn vil være REM-søvn - og det betyder, at den lille vil sove meget uroligt i halvdelen af sin søvn.. og jeg kan derfor ikke lade være med at tænke på, om ikke den uro du nogle gange oplever faktisk skyldes REM-søvn og ikke bøvser der irriterer... Det kan forklare, hvorfor han ofte ikke bøvser, når du tager ham op, og det kan faktisk også forklare, hvorfor du oplever, at han bliver mere rolig, når du tager ham op - det at blive holdt giver ham fysisk ro, så kroppen slapper mere af og samtidig hjælper du ham måske over i den dybere søvn, hjælper ham med at skifte søvnstadie, hvorved han sover mere roligt. Det er dog vigtigt, at an får lov til at sove sin REM-søvn fordi den udvikler hjernen. De elektriske impulser som udsendes under REM-søvn stimulerer til vækst og der dannes en masse forbindelser mellem synapserne i nervecellerne.
Igen tænker jeg, at et sut måske vil være en god idé, fordi du på den måde kan hjælpe ham med at finde ro, hjælpe ham videre i søvnen, hvor han er puttet. Det kan også nogle gange være tilstrækkeligt, at du holder dine hænder beroligende på ham, hjælper ham med at samle hans hænger på brystkassen, så han på den måde føler sig holdt, ligesom du også gerne må trille ham lidt, hvis han ligger i barnevognen - så du forsøger at hjælpe ham, uden at du nødvendigvis tager ham op, og medtænker, at det måske ikke er en bøvs, han skal af med, men REM-søvn, som han er igang med at sove... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske