Brev:
Søvnproblemer - 10 uger
4. juli 2018
Alder:
2 mdr.
Søvnproblemer - 10 uger
Kære Helen,
Vores søn er nu 10 uger og efter en masse frem og tilbage på sygehuset er der ved at være styr på hans refluks (han får medicin nu og det synes at gøre, at han ikke generes af smerter derfra længere). Han har lige fra starten sovet meget dårligt, da han konstant blev generet af gylp og smerter. Nu hvor der så småt er mere styr på den del er vi løbet ind i et andet problem - nemlig at han ikke vil sove med mindre han ligger på arm eller i slyngen på mor om dagen (om natten sover han ved siden af os men ikke på arm eller på os, fint frem til ved en 04.00 hvorefter han kun kan sove videre ved at ligge på en af os).
Vi putter ham konsekvent i barnevognen om dagen og han falder fint i søvn i vognen. Men efter ca. 30 minutter vågner han skrigende op og er stort set umulig at få lullet i søvn igen og er virkelig ulykkelig og stadigvæk alt for træt. Hvis det lykkes at få ham til ro er resten af luren en lur, hvor han skiftevis vågner og sover og det sker kun, hvis han trilles. Vi har prøvet alt for at undgå den voldsomme opvågning; svøbt ham, stået klar, trillet hele tiden, mad lige inden lur osv., men intet synes at hjælpe på, at han ikke vågner.
De meget korte lure er konsekvente og det betyder derfor, at han er meget træt. Derfor er jeg nu begyndt at give ham lov til at have en lur om dagen i slyngen på mig, da han ellers er en meget træt og ulykkelig dreng hele dagen. Samtidig er jeg dog også meget bekymret for at få lavet en dårlig vane og forstærke det, at han kun vil sove på os.
Har du nogle gode tips til, hvordan vi kan hjælpe ham så han kan få sovet en længere lur selv og eventuelt også, hvordan vi optimalt indretter os, så han også får sovet (hvor meget skal vi prøve med barnevognen og hvor meget skal han have lov at ligge hos os).
Venlig hilsen
En mor