Svar: Søvnproblemer - 10 uger

4. juli 2018

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Dejligt at høre, at I fornemmer at behandlingen mod refluks begynder at virke. Selvom det har været hårdt med indlæggelser og diverse undersøgelser, så er det godt, hvis I ka fornemme, at det trods alt hjælper i den rigtige retning...

Der er dog ingen tvivl om, at jeres dreng nok stadig har en del mavesyre som generer ham, når han ligger ned, hvorfor han vågner og græder efter ca. 30 minutter. Og det er rigtig godt, at I her forsøger at hjælpe ham videre i søvnen ved at være der, lægge hænderne på ham, triller længere ture med barnevognen for på den måde at lulle ham videre ind i søvnen osv. Det må I meget gerne gøre.

Det er også en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at arbejde på mindst en lidt længere lur i løbet af dagen - og hvis det betyder, at han en gang dagligt skal sove tæt med mor f.eks. i slynge eller ved at du lægger dig sammen med ham, så skal du endelig gøre det. Du skal ikke være bange for at du på den måde giver ham dårlige vaner. Han er stadig et spædbarn og han skal naturligt have den tryghed og nærhed, som han viser behov for. Du skal forsøge at se det sådan, at jo mere tryg du kan gøre ham ved at sove nu, jo bedre vil det være for hans søvnvaner fremadrettet. Tryghed er alfa omega, når det kommer til at kunne slippe dagen og overgive sig til søvnen - så jo mere tryg han er ved at sove nu, jo mere tryg vil han være ved at sove senere, og jo lettere vil du gradvist kunne lære ham at sove på afstand af dig. Hvis du kæmper med ham og han græder sig i søvn og derfor begynder at forbinde det at sove med noget som ikke er trygt og rart, så har han ikke noget godt med sig fremover, og det gør det ikke lættere for ham at sove på ...

Annonce

... sig, tværtimod.

I må meget gerne stadig forsøge at putte ham i liften, når han skal sove, så han stadig lærer at sove lidt på afstand af jer. Nogle gange kan liften stilles i soveværelset, nogle gange kan det stå i nærheden af, hvor du er. Nogle gange sættes den i barnevognen og I triller en tur. Men så han lærer at det er okay at sove, selvom han ikke bliver holdt i favn.

I må også meget gerne putte ham i slyngevugge, tremmeseng osv. Hvad I nu har og kan bruge... Igen for at vænne ham til gradvist at sove lidt på afstand af jer og ikke altid skulle ligge helt tæt i mors eller fars favn. Ligesom han også gør om natten, hvor det først er omkring kl 04, at han har behov for at mærke jer tæt på. I skal altså ikke begynde at sidde med ham, hver gang han skal sove - men netop forsøge at vænne ham til at det er okay at sove lidt selv... og så som nu prioritere en længere lur midt på dagen, hvor I som sagt så har ham i slyngen, triller en tur, eller lægger jer med ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det vil sige, at i forhold til dit spørgsmål om, hvor meget han skal ligge hos jer og hvor meget I skal prøve med barnevognen, så tænker jeg, at hvis han f.eks. har behov for 3 lure dagligt, så vil det være rigtig fint, at den ene lur er tur med barnevognen, den anden lur er tæt med jer og den tredje lur kan så varieres lidt fra dag til dag, så den nogle gange er i barnevognen og andre gange hos jer.. alt efter hvordan han i øvrigt har sovet og hvad der skal ske i løbet af dagen...

Du skal prøve at glemme den dårlige samvittighed og tro, at du gør noget galt. Det som føles rigtigt er ofte rigtigt :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre og at det giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor