Søvn - 2 årig pige

9. januar 2016

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Søvn - 2 årig pige

Hej Helen.

Vi er forældre til en dejlig 2-årig pige Maja (fra aug. 2013), som vi har rigtig svært ved at få til at sove om aftenen. Hun har 2 store søskende (12 og 9) som er hos os hver anden uge.

En typisk dag:
Maja vågner et sted mellem 7 og 8. Kommer i vuggestue ved 8.30 - 9 tiden, hvor hun sover ca. 2 timer fra ca. 12-14 (tidligere var det oftest 2½ time eller mere, så vi har bedt personalet vække hende efter max 2 timers middagslur). Hun bliver hentet ved 15-tiden – 15.30 tiden.

Når hun skal sove til aften er rutinen, at hun får nattøj på ca. 19.30 og herefter typisk en skive brød eller en skål havregryn med mælk og rosiner (vi spiser ved 17.30 tiden og har erfaring for, at hun ofte er sulten inden sengetid). Mange aftener får hun også en ammetår, hvis hun har lyst. Herefter læser mor eller far en godnathistorie i eller ved hendes seng. Lyset slukkes henad 20.15/30 tiden, og den af os, der putter, synger en godnatsang og sidder så ved siden af sengen og holder hende i hånden til hun sover, hvilket typisk tager 45 min. – nogle dage (væsentlig) længere. På en god dag lidt mindre. Dvs. hun reelt først sover 21/21.30.

Herudover er hun de seneste 2-3 måneder vågnet mellem 23 og 01, hvor hun er svær af få til falde i søvn igen – hun græder og siger hun gerne vil ind i vores seng, og hvis vi giver hende lov, så sover hun oftest videre uden problemer. Men vi er trætte af hver nat at sove med hende imellem os. Den seneste uges tid er vi dog begyndt at sidde hos hende - når hun vågner om natten - til hun falder i søvn, og så gå ud igen. Det kan godt være 3 – 5 gange pr. nat, at hun vågner og vi skal sidde hos hende, og nogle gange bliver vi nødt til at sidde der i ret lang tid – men vi gør det. Men mindre det er helt umuligt og hun bare ikke vil lægge sig til at sove igen – eller vi bare er alt for trætte efter en nat fyldt med afbræk og flere ophold ved Majas seng….

Vi har nu erkendt, at vi er nødt til at ændre på vores mønstre for at få Maja til at sove ...

Annonce

... tidligere – så vi får noget mere voksentid efter at børnene er lagt – og også gerne forbliver i sin egen seng. Men vi er i tvivl om, hvordan vi bedst griber det an. Vi er også i tvivl om, hvordan vi bedst får gjort op med vanen, at en af os skal sidde ved hendes seng til hun sover, og måske holde hendes hånd. Vi vil gerne kunne putte hende som ovenfor beskrevet, og så lære hende at falde i søvn selv i sin egen seng. Vi er meget åbne over for dine input og tanker omkring vores situation, som vi begge er ret trætte af nu.

Vi forsøgte at ændre vanen med at skulle sidde ved Majas seng, til hun sover, sidste sommer – men det gik ikke særlig godt… Vi brugte dine metoder med at gå frem og tilbage ind til hende, eller være lige uden for hendes dør (hendes værelse støder direkte op til vores køkken, hvor der er aktivitet) men det gik selv ikke – hun skreg og skreg, og stod op i sengen, nogle aftener i flere timer så til sidst var alle helt udmattede. Det stod på nogle uger og så gav vi op. Derefter forsøgte vi en ”mellemløsning”, hvor vi sad ved siden af sengen, men uden at holde hende i hånden. Heller ikke det havde vi held med – hun spurgte konstant efter vores hånd, og vendte og drejede sig, rejste sig op, snakkede til os og alt muligt andet – det virkede som om hun var meget utryg og hele tiden skulle forvisse sig om, at vi stadig var der, for nu kunne hun jo ikke mærke os via hånden. Så efter nogle uger gav vi også op med denne metode, for vi havde et ulykkeligt, utrygt barn, som bare sov alt alt for lidt pga. de utrolig lange og opslidende putteseancer….

Vi er godt klar over, at vi ikke kan ændre alt på én gang, men vil gerne tage de første skridt i en ny retning.
Men vi er meget i tvivl om, hvad vi skal gøre – for som du kan læse, har vi forsøgt og også over flere uger, hvor vi standhaftigt holdt ud – men uden nogen som helst effekt…
Så vi håber, du vil hjælpe os med, hvordan vi kommer videre på en god måde for os alle 3.

Mange tak.

Mange hilsner

Majas mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor