Brev:
Følelsesudbrud ved måltiderne
1. januar 2024
Alder:
3 år, 1 mdr.
Følelsesudbrud ved måltiderne
Kære Helen.
Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik situation.
Vores datter E på 3 år har det lidt svært lige for tiden. Hun er begyndt at få nogle følelsesmæssige udbrud (hysteriske anfald i mangel på bedre ord), og det går som regel ud over morgenmaden.
Det er enormt svært at være hjemme i bare en weekend med vores 3 små børn.
Vi har E på 3 år og tvillinger på 16 mdr og de kræver alle sammen rigtigt meget lige nu. Tvillingerne er også i selvstændighedsfasen så det brager og der er mange konflikter og meget skrigeri.
Og når så E får et følelsesmæssigt udbrud allerede til morgenmaden så dræner hun al vores energi lige med det samme og humøret smitter på alle andre.
Hun kan skrige i 20 minutter fordi hun fik den forkerte kop eller hendes æble er rødt i stedet for grønt.
Når man tilbyder hende hjælp eller vil fixe det som gik galt, skriger hun mere, når man rører ved hende eller tilbyder noget andet, skriger hun endnu mere. Det bedste vi kan gøre er at vente til det går over. Men det er svært ved spisebordet hvor hun sidder og skriger os lige op i hovedet.
Det har stået på siden juleferien startede, dvs. i 10 dage.
Vi arbejder på at undgå det, men er mere interesseret i hvad vi kan gøre når det så sker - så vi ikke alle sammen får ødelagt morgenmaden hver morgen.
Når man prøver at fjerne E fra spisebordet, skriger hun også og kravler lige op i højstolen igen og skriger videre. Hun vil åbenbart gerne sidde der selvom hun er sur på alting.
Jeg ved det er forkert at sætte børn på værelset når de har det sådan, for hendes følelser er ikke ‘forkerte’.
Men vi har brug for at få hende væk fra bordet så vi ikke alle sammen bliver skøre - er der en måde vi kan sige ‘det er ok - men sid lige herovre indtil du har det bedre’?
Altså er det ok at have et ‘time out’ hjørne hvis hun bare ved at det ikke er nogen skammekrog.
Hun løber jo lige tilbage igen - så vi bliver nok nødt til at holde hende fast i ‘timeout’ hjørnet, hvis vi går med det?