Følelsesudbrud ved måltiderne

1. januar 2024

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen.

Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik situation.
Vores datter E på 3 år har det lidt svært lige for tiden. Hun er begyndt at få nogle følelsesmæssige udbrud (hysteriske anfald i mangel på bedre ord), og det går som regel ud over morgenmaden.

Det er enormt svært at være hjemme i bare en weekend med vores 3 små børn.
Vi har E på 3 år og tvillinger på 16 mdr og de kræver alle sammen rigtigt meget lige nu. Tvillingerne er også i selvstændighedsfasen så det brager og der er mange konflikter og meget skrigeri.
Og når så E får et følelsesmæssigt udbrud allerede til morgenmaden så dræner hun al vores energi lige med det samme og humøret smitter på alle andre.

Hun kan skrige i 20 minutter fordi hun fik den forkerte kop eller hendes æble er rødt i stedet for grønt.
Når man tilbyder hende hjælp eller vil fixe det som gik galt, skriger hun mere, når man rører ved hende eller tilbyder noget andet, skriger hun endnu mere. Det bedste vi kan gøre er at vente ...

Annonce

... til det går over. Men det er svært ved spisebordet hvor hun sidder og skriger os lige op i hovedet.
Det har stået på siden juleferien startede, dvs. i 10 dage.

Vi arbejder på at undgå det, men er mere interesseret i hvad vi kan gøre når det så sker - så vi ikke alle sammen får ødelagt morgenmaden hver morgen.
Når man prøver at fjerne E fra spisebordet, skriger hun også og kravler lige op i højstolen igen og skriger videre. Hun vil åbenbart gerne sidde der selvom hun er sur på alting.

Jeg ved det er forkert at sætte børn på værelset når de har det sådan, for hendes følelser er ikke ‘forkerte’.
Men vi har brug for at få hende væk fra bordet så vi ikke alle sammen bliver skøre - er der en måde vi kan sige ‘det er ok - men sid lige herovre indtil du har det bedre’?
Altså er det ok at have et ‘time out’ hjørne hvis hun bare ved at det ikke er nogen skammekrog.

Hun løber jo lige tilbage igen - så vi bliver nok nødt til at holde hende fast i ‘timeout’ hjørnet, hvis vi går med det?

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder