Storebror leger for voldsomt med lillesøster

3. juli 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 3 mdr.

Storebror leger for voldsomt med lillesøster

Hej Helen

Tak for en god brevkasse

Vi er forældre til to skønne børn. Storebror er 4 år og lillesøster er 20 måneder.

Vi oplever udfordringer i relationen mellem vores søn og hans søster og ved efterhånden ikke hvilken strategi vi skal vælge for at løse det - alt er prøvet, intet har virket.

Vores søn er, når han er alene med os to, en sjov og dejlig dreng, der er stille og rolig ( sådan da…han er jo trods alt 4 år…) Han er stille og rolig i børnehaven eller når vi er ude med ham i forskellige forbindelser ..

Men det er som om fanden tager ved ham, når hans søster er til stede ( når vi er hjemme):

- Han kan ikke være alene med hende overhovedet. Det er meget svært for os som forældre at have dem alene sammen.
- Han bruger ikke slag, spark, krads osv. - for sådan er han slet ikke. Han er ikke udadreagerende eller agressiv på nogen måde.

Hans leg med hende er meget voldsom. Han løber ind i hende, lægger sig oven på hende, hiver hende og skubber hende for at vælte hende ...

Annonce

... omkuld, han tager hende tit omkring hovedet og kysser og krammer hende på en meget voldsom (og for hende ubehagelig ) måde. Hun er også blevet ret nervøs for ham og det ender tit (altid) i gråd fra hendes side. Han råber og skriger og er ekstremt højrøstet, når hun er i nærheden - han skal altid lege voldsomt monster eller lignende, når hun er der.

Problemet med dette er, at han gør det næsten hele tiden. Der er også også øjeblikke, hvor det fungerer imellem dem.

Der er ro på når han ser tegnefilm, hvilket så oftest bliver løsningen, når man er alene med dem.

Vi har prøvet følgende:
- fortælle ham hvad han gerne må med hende
- roser ham når han er sød ved hende
- afleder ham
- time-out (meget få gange, og er egentlig ikke tilhænger af det - og det er jo også svært at bruge en time-out når, han fx. kysser og krammer hende på en voldsom måde)
- splitte dem ad (men det går jo ikke når man har dem alene)
- give ham solotid med mor eller far
- vi skælder ud :-(

Med venlig hilsen
Kristina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.