Brev:
Storebror leger for voldsomt med lillesøster
3. juli 2023
Alder:
4 år, 3 mdr.
Storebror leger for voldsomt med lillesøster
Hej Helen
Tak for en god brevkasse
Vi er forældre til to skønne børn. Storebror er 4 år og lillesøster er 20 måneder.
Vi oplever udfordringer i relationen mellem vores søn og hans søster og ved efterhånden ikke hvilken strategi vi skal vælge for at løse det - alt er prøvet, intet har virket.
Vores søn er, når han er alene med os to, en sjov og dejlig dreng, der er stille og rolig ( sådan da…han er jo trods alt 4 år…) Han er stille og rolig i børnehaven eller når vi er ude med ham i forskellige forbindelser ..
Men det er som om fanden tager ved ham, når hans søster er til stede ( når vi er hjemme):
- Han kan ikke være alene med hende overhovedet. Det er meget svært for os som forældre at have dem alene sammen.
- Han bruger ikke slag, spark, krads osv. - for sådan er han slet ikke. Han er ikke udadreagerende eller agressiv på nogen måde.
Hans leg med hende er meget voldsom. Han løber ind i hende, lægger sig oven på hende, hiver hende og skubber hende for at vælte hende omkuld, han tager hende tit omkring hovedet og kysser og krammer hende på en meget voldsom (og for hende ubehagelig ) måde. Hun er også blevet ret nervøs for ham og det ender tit (altid) i gråd fra hendes side. Han råber og skriger og er ekstremt højrøstet, når hun er i nærheden - han skal altid lege voldsomt monster eller lignende, når hun er der.
Problemet med dette er, at han gør det næsten hele tiden. Der er også også øjeblikke, hvor det fungerer imellem dem.
Der er ro på når han ser tegnefilm, hvilket så oftest bliver løsningen, når man er alene med dem.
Vi har prøvet følgende:
- fortælle ham hvad han gerne må med hende
- roser ham når han er sød ved hende
- afleder ham
- time-out (meget få gange, og er egentlig ikke tilhænger af det - og det er jo også svært at bruge en time-out når, han fx. kysser og krammer hende på en voldsom måde)
- splitte dem ad (men det går jo ikke når man har dem alene)
- give ham solotid med mor eller far
- vi skælder ud :-(
Med venlig hilsen
Kristina