Brev:
Utryg i storebrorrollen
29. marts 2023
Alder:
4 år, 6 mdr.
Utryg i storebrorrollen
Kære Helen
Vi har to dejlige drenge, W på 7 år og J på 4,5 år som for 11 dage siden blev storebrødre til lille baby N (også en dreng). Jeg har haft en nem graviditet og en god fødsel.
De sidste 3 mdr. har jeg gået hjemme grundet graviditetsorlov og ferie. I den forbindelse har vores mellemste dreng J, holdt mange fridage sammen med mig. Han er også sat ned i tid i børnehave, sådan at han er afsted fra 8.30-13.45 mandag-torsdag. Dette har vi fasthold efter baby N er født. J trives rigtig godt med at være kortere tid i børnehave og nyder at blive hentet tidligt.
Særlig vores ældste dreng havde glædet sig meget til at blive storebror igen og har også taget rigtig godt imod sin nye lillebror. W vil gerne sidde med ham eller dikkedikke og er generet meget kærlig både i handling og i ord overfor sin nye lillebror. Ift. Os som forældre har W selvfølgelig reageret ved at følelserne hurtigere er blevet store, og han har skulle mærke, at vi stadig ”er der for ham”. Men ellers er han faldet godt ind i rollen som storebror for N.
J har også reageret med større følelsesudbrud end ellers men disse er stille og roligt ved at aftage igen. J har også tydeligt været vred på mig samtidig med at han har ønsket mit nærvær og ønsket at jeg har trøstet ham. Jeg tror han, på samme måde som W havde brug for at mærke at vi var der for ham.
Både deres far og jeg har hjulpet J og W med at sætte ord på at vi elsker dem selvom lillebror tager meget af vores tid. Vi har prioriteret at tilbringe tid med dem begge uden baby N, både sammen og hvor de begge har fået lidt alene tid med os hver især. Det har bare været små stunder derhjemme eller i haven, fx et karbad hvor jeg har siddet og leget med J eller W med døren lukket så de følte at de havde mig lidt for sig selv. Far har været god til at tage dem med fx i haven og spille fodbold osv. Begge drenge har også haft en dag hos deres bedsteforældre.
Men for J er det fortsat svært, det der med at blive storebror. Det der volder os vanskeligheder er at J ikke vil være nær lillebror, hvis jeg sidder med baby N i sofaen nægter J at sidde i sofaen. J siger selv at han ikke vil være tæt på baby N. På samme vis vil ha heller ikke sidde med til bords hvis baby N sidder ved bordet.. Når jeg har spurgt J hvad det handler om siger han at han for det første synes baby Ns navle er ulækker/skræmmende og at han er bange for baby N fordi han ikke kender ham.
Jeg er i vildrede omkring, hvordan vi som forældre kan støtte og opmuntre J til at blive mere tryg eller tolerant overfor baby N. Jeg har holdt fast i at baby N også er en del af familien nu og at J godt fx kan sidde i sofaen og spille spil med mig eller læse en bog mens jeg ammer. Det er J gået med til så længe han kan få lov at holde ca. En halv meters afstand til baby N. Jeg oplever ikke J jaloux, men mere meget usikker på hvad den der baby er for noget. J er en glad og energifyldt dreng der til daglig trives med de andre børn i hans børnehave og til fodbold. J og W har et tæt bånd og et rigtig god søskenderelation, hvor de leger godt sammen og hjælper hinanden.
Jeg håber du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi kan støtte vore mellemste dreng så han bliver mere sikker i rollen som storebror og i relationen til hans nye lillebror.
Hilsen M