Utryg i storebrorrollen

29. marts 2023

Kategori:
Alder:
4 år, 6 mdr.

Utryg i storebrorrollen

Kære Helen

Vi har to dejlige drenge, W på 7 år og J på 4,5 år som for 11 dage siden blev storebrødre til lille baby N (også en dreng). Jeg har haft en nem graviditet og en god fødsel.
De sidste 3 mdr. har jeg gået hjemme grundet graviditetsorlov og ferie. I den forbindelse har vores mellemste dreng J, holdt mange fridage sammen med mig. Han er også sat ned i tid i børnehave, sådan at han er afsted fra 8.30-13.45 mandag-torsdag. Dette har vi fasthold efter baby N er født. J trives rigtig godt med at være kortere tid i børnehave og nyder at blive hentet tidligt.

Særlig vores ældste dreng havde glædet sig meget til at blive storebror igen og har også taget rigtig godt imod sin nye lillebror. W vil gerne sidde med ham eller dikkedikke og er generet meget kærlig både i handling og i ord overfor sin nye lillebror. Ift. Os som forældre har W selvfølgelig reageret ved at følelserne hurtigere er blevet store, og han har skulle mærke, at vi stadig ”er der for ham”. Men ellers er han faldet godt ind i rollen som storebror for N.

J har også reageret med større følelsesudbrud end ellers men disse er stille og roligt ved at aftage igen. J har også tydeligt været vred på mig samtidig med at han har ønsket mit nærvær og ønsket at jeg har trøstet ham. Jeg tror han, på samme måde som W havde brug for at mærke at vi var der for ham.

Både deres far og jeg har hjulpet J og W med at sætte ord på at vi elsker dem selvom lillebror tager meget af vores tid. Vi har prioriteret at tilbringe tid med dem begge uden baby N, både sammen og hvor de begge har fået lidt alene tid med os hver især. Det har bare været små stunder ...

Annonce

... derhjemme eller i haven, fx et karbad hvor jeg har siddet og leget med J eller W med døren lukket så de følte at de havde mig lidt for sig selv. Far har været god til at tage dem med fx i haven og spille fodbold osv. Begge drenge har også haft en dag hos deres bedsteforældre.

Men for J er det fortsat svært, det der med at blive storebror. Det der volder os vanskeligheder er at J ikke vil være nær lillebror, hvis jeg sidder med baby N i sofaen nægter J at sidde i sofaen. J siger selv at han ikke vil være tæt på baby N. På samme vis vil ha heller ikke sidde med til bords hvis baby N sidder ved bordet.. Når jeg har spurgt J hvad det handler om siger han at han for det første synes baby Ns navle er ulækker/skræmmende og at han er bange for baby N fordi han ikke kender ham.

Jeg er i vildrede omkring, hvordan vi som forældre kan støtte og opmuntre J til at blive mere tryg eller tolerant overfor baby N. Jeg har holdt fast i at baby N også er en del af familien nu og at J godt fx kan sidde i sofaen og spille spil med mig eller læse en bog mens jeg ammer. Det er J gået med til så længe han kan få lov at holde ca. En halv meters afstand til baby N. Jeg oplever ikke J jaloux, men mere meget usikker på hvad den der baby er for noget. J er en glad og energifyldt dreng der til daglig trives med de andre børn i hans børnehave og til fodbold. J og W har et tæt bånd og et rigtig god søskenderelation, hvor de leger godt sammen og hjælper hinanden.

Jeg håber du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi kan støtte vore mellemste dreng så han bliver mere sikker i rollen som storebror og i relationen til hans nye lillebror.

Hilsen M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S