5,5 år slår og langer ud

16. maj 2022

Kategori:
Alder:
5 år, 6 mdr.

5,5 år slår og langer ud

Hej Helen.

Jeg skriver til dig, idet vi har lidt udfordringer med vores datter.

Hun er almindeligvis en glad og imødekommende pige i stor trivsel. Iflg. børnehaven er hun vellidt og har mange veninder og vi og vores omgivelser oplever også en glad pige med masser af gå-på-mod.

Vi oplever dog også, at hun ved det mindste modstand råber og kan finde på at lange ud efter os, uanset omfanget af hendes utilfredshed. Når hun råber bliver hun en helt anden pige end hende vi kender, og det skræmmer os nogle gange.

Hun kan finde på at lange ud efter os, når hun skal noget hun ikke vil (hjem fra en legeaftale, i bad el. lign.) og når hun får nej til noget hun gerne vil.

Vi har flere gange forsøgt at tage en fornuftig samtale med hende, men hun virker ligeglad med alt der bliver sagt og hun fjerner sig hurtigt (fysisk) fra samtalen, uanset om den bliver ført under en hyggelig gå-tur, henover bordet, på skødet el. lign.

I dag fortalte børnehaven, at hun den sidste uge er begyndt at slå (ikke hvem eller i ...

Annonce

... hvor stort et omfang). Da vi snakkede med hende om det fortalte hun, at det var det samme barn hun slog, og at hun gjorde det fordi de gerne ville lege med de samme ting - hun fortalte også, at det andet barn slår hende, men at hun ikke fortæller det til de voksne.

Under samtalen måtte jeg flere gange bede hende blive i samtalen, og forklarede hende, at det var vigtigt for mig at vide, hvordan jeg kunne hjælpe hende med ikke at slå - men lige lidt hjalp det.

Vi har i flere år døjet med at hun slår (i perioder), og kan ikke altid sætte en finger på, hvad der kan være årsag hertil - og de snakke vi tager med hende, hjælper tydeligvis ikke. Vi har selv i perioder haft tendens til at hæve stemmen, når hun gang på gang skubber til vores grænser og det har hun helt sikkert taget ved lære af - det er dog noget vi selv arbejder meget på at rette op på.

Så, kort og godt - har du gode råd til, hvordan vi griber hende an? Hvordan får vi sat en stopper for hendes langen ud/slåen og hende råben?

På forhånd tak.

Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Udfordringer med opdragelse af 4 årig

Hej Helen Mit spørgsmål drejer sig om opdragelse - både generelt og...

20. november 2023 | Opdragelse | 4 år, 8 mdr.

Ikke så robust 4,5 årig

Kære Helen. Vi er forældre til en søn på 4,5 og en datter på 2 år. Vores...

11. september 2023 | Renlighed | 5 år, 3 mdr.

Toiletproblemer

Hej, Jeg har tidligere skrevet omkring vores datters "lave stort" problem på...

18. juli 2023 | Opdragelse | 5 år, 10 mdr.

SFO/skolestart - ked af at være væk fra mor

Kære Helen Jeg er i syv sind og har brug for et godt råd og gerne nogle...

9. maj 2023 | Opdragelse | 4 år, 9 mdr.

4 årig som ikke vil lege selv

Kære Helen Jeg skriver til dig, med en udfordring, som har stået på i flere...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!