Brev:
5,5 år slår og langer ud
16. maj 2022
Alder:
5 år, 6 mdr.
5,5 år slår og langer ud
Hej Helen.
Jeg skriver til dig, idet vi har lidt udfordringer med vores datter.
Hun er almindeligvis en glad og imødekommende pige i stor trivsel. Iflg. børnehaven er hun vellidt og har mange veninder og vi og vores omgivelser oplever også en glad pige med masser af gå-på-mod.
Vi oplever dog også, at hun ved det mindste modstand råber og kan finde på at lange ud efter os, uanset omfanget af hendes utilfredshed. Når hun råber bliver hun en helt anden pige end hende vi kender, og det skræmmer os nogle gange.
Hun kan finde på at lange ud efter os, når hun skal noget hun ikke vil (hjem fra en legeaftale, i bad el. lign.) og når hun får nej til noget hun gerne vil.
Vi har flere gange forsøgt at tage en fornuftig samtale med hende, men hun virker ligeglad med alt der bliver sagt og hun fjerner sig hurtigt (fysisk) fra samtalen, uanset om den bliver ført under en hyggelig gå-tur, henover bordet, på skødet el. lign.
I dag fortalte børnehaven, at hun den sidste uge er begyndt at slå (ikke hvem eller i hvor stort et omfang). Da vi snakkede med hende om det fortalte hun, at det var det samme barn hun slog, og at hun gjorde det fordi de gerne ville lege med de samme ting - hun fortalte også, at det andet barn slår hende, men at hun ikke fortæller det til de voksne.
Under samtalen måtte jeg flere gange bede hende blive i samtalen, og forklarede hende, at det var vigtigt for mig at vide, hvordan jeg kunne hjælpe hende med ikke at slå - men lige lidt hjalp det.
Vi har i flere år døjet med at hun slår (i perioder), og kan ikke altid sætte en finger på, hvad der kan være årsag hertil - og de snakke vi tager med hende, hjælper tydeligvis ikke. Vi har selv i perioder haft tendens til at hæve stemmen, når hun gang på gang skubber til vores grænser og det har hun helt sikkert taget ved lære af - det er dog noget vi selv arbejder meget på at rette op på.
Så, kort og godt - har du gode råd til, hvordan vi griber hende an? Hvordan får vi sat en stopper for hendes langen ud/slåen og hende råben?
På forhånd tak.
Mor