Brev:
Farligt arbejdsmiljø?
20. december 2009
Alder:
0 mdr.
Farligt arbejdsmiljø?
Kære Helen,
Jeg er gravid i 8./9. uge (er ikke helt sikker på ugen, da jeg endnu ikke har været til den første lægeundersøgelse, skal først det om 2 dage)
Jeg arbejder som klinikassistentelev hos en tandlæge, og er i forbindelse med min graviditet blevet meget urolig for, om mit arbejdsmiljø der, kan skade mit foster, særligt her i de første vigtige uger. Der arbejdes jo med mange forskellige produkter, der afgiver dampe dagen lang. Både på klinikken og i sterilisationen. Endvidere bruges lattergas, men det er jeg heldigvis blevet fritaget for nu.
Særligt er jeg nervøs for, når vi borer sølvamalgan ud på patienter, har læst nogle steder, at det kan afgive dampe, der kan være skadeligt for fosteret. Har spurgt tandlægen, der blot siger at det ikke passer. Men jeg er stadig meget urolig og er faktisk ved at være så angst at jeg ikke synes det er rart at gå på arbejde, ligger søvnløs om natten - er bange for at mine bekymringer og det at jeg hele tiden er stresset og ked af det kan skade barnet. Man læser jo meget om at gravide ikke må få for meget kviksølv/tungmetal igennem fisk fx.
At der ikke er udsugning eller aircondition og næsten aldrig bliver luftet ud, gør mig endnu mere nervøs. Der er nu også blevet fundet "legionella" bakterier i vandet på klinikken. Er det noget jeg skal bekymre mig om?
Jeg er på alle andre punkter meget opmærksom på at undgå skadelige ting, drikker ikke alkohol, bruger parfume og parabenfri produkter og spiser sundt. Derfor ærgrer det mig meget, at jeg måske udsætter mit barn for skadelige ting på jobbet.
Håber du kan hjælpe mig med mine spørgsmål, da det betyder meget for mig at få en afklaring, så jeg kan slappe af og nyde min graviditet, istedet for at være angst hele tiden.
Mange hilsner den bekymrede.