Farligt arbejdsmiljø?

20. december 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Farligt arbejdsmiljø?

Kære Helen,

Jeg er gravid i 8./9. uge (er ikke helt sikker på ugen, da jeg endnu ikke har været til den første lægeundersøgelse, skal først det om 2 dage)

Jeg arbejder som klinikassistentelev hos en tandlæge, og er i forbindelse med min graviditet blevet meget urolig for, om mit arbejdsmiljø der, kan skade mit foster, særligt her i de første vigtige uger. Der arbejdes jo med mange forskellige produkter, der afgiver dampe dagen lang. Både på klinikken og i sterilisationen. Endvidere bruges lattergas, men det er jeg heldigvis blevet fritaget for nu.

Særligt er jeg nervøs for, når vi borer sølvamalgan ud på patienter, har læst nogle steder, at det kan afgive dampe, der kan være skadeligt for fosteret. Har spurgt tandlægen, der blot siger at det ikke passer. Men jeg er stadig meget urolig og er faktisk ved at være så angst at jeg ikke synes det er rart at gå på arbejde, ...

Annonce

... ligger søvnløs om natten - er bange for at mine bekymringer og det at jeg hele tiden er stresset og ked af det kan skade barnet. Man læser jo meget om at gravide ikke må få for meget kviksølv/tungmetal igennem fisk fx.

At der ikke er udsugning eller aircondition og næsten aldrig bliver luftet ud, gør mig endnu mere nervøs. Der er nu også blevet fundet "legionella" bakterier i vandet på klinikken. Er det noget jeg skal bekymre mig om?

Jeg er på alle andre punkter meget opmærksom på at undgå skadelige ting, drikker ikke alkohol, bruger parfume og parabenfri produkter og spiser sundt. Derfor ærgrer det mig meget, at jeg måske udsætter mit barn for skadelige ting på jobbet.

Håber du kan hjælpe mig med mine spørgsmål, da det betyder meget for mig at få en afklaring, så jeg kan slappe af og nyde min graviditet, istedet for at være angst hele tiden.

Mange hilsner den bekymrede.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor