Brev:
Vuggestuestart - 18 mdr.
15. august 2021
Alder:
18 mdr.
Vuggestuestart - 18 mdr.
Hej Helen
Mange tak for dine super gode råd omkring indkøring i vuggestue. Vi er godt igang og det går fint bortset fra der er nogle ting som gør mig lidt utryg og som jeg har ondt i maven over.
Jeg har været i vuggestuen hver formiddag med min datter i sidste uge hvor vi har været med i den daglige rutine. Jeg har dog set flere episoder som har gjort mig bekymret for at aflevere min datter.
Der har været flere situationer hvor jeg synes tonen har været hård overfor særligt et af børnene. Bla. fik barnet at vide under morgensamling at det ikke måtte være med, fordi det ikke kunne sidde stille. Min datter har selv virkelig svært ved at sidde stille hvis der ikke sker noget i to sekunder og jeg har jo så forsøgt at hjælpe hende til at blive siddende mens vi har været der.
Det er bare et eksempel og det er den samme pædagog hver gang der har den her hårde tone. Men nu er jeg bekymret for hvordan de vil håndtere det når jeg ikke er der.
Derudover har jeg en enkelt gang oplevet at der blev taget fat i et barns arm for at vise en pointe og derefter blev der talt helt ind i ansigtet på barnet i en meget bestemt tone. Barnet havde taget en af pædagogens ting og det var bare fordi barnet var nysgerrig og tingen lå fremme. Det synes jeg var meget ubehageligt.
Vi er meget blide i vores opdragelse og vores datter går helt i baglås hvis man hæver stemmen overfor hende og vi tager ikke fat i hende på en hård måde når hun laver “ballade” men aætter os ked og snakker med hende. Hun bliver utryg og rigtig ked af det, når jeg en enkelt gang er kommet til at hæve stemmen overfor hende. Der er to andre pædagoger på stuen og de virker utrolig søde heldigvis. Men er det normalt at tonen er sådan i vuggestue og hvis jeg skal italesætte det, hvordan kan jeg gøre det på en god måde? Jeg vil gerne undgå at det bliver en konflikt, men jeg har brug for at føle mig tryg ved at aflevere min datter.
Med venlig hilsen
Den bekymrede pylremor.