Svar: Vuggestuestart - 18 mdr.
15. august 2021
Alder:
18 mdr.
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at indkøringen i vuggestue går okay, og at du har kunne bruge mit sidste svar :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du oplever at en pædagog siger f.eks. "du må ikke være med, hvis du ikke kan sidde stille", generelt taler hårdt og bestemt og taler helt ind i ansigtet på barnet, og også tager fat i barnets arm. Det er rigtig vigtigt, at du har tillid til institutionen og har en følelse a,f at der kan din datter have en god og tryg hverdag.
Du fortæller, at der er 3 pædagoger på stuen, og de to andre pædagoger er anderledes og virker søde. Og det tyder jo på, at det ikke er et ledelsesproblem, eller sådan man gør i den pågældende institution, men at det faktisk handler om en bestemt pædagog. Måske er vedkommende slet ikke uddannet pædagog?
Du skal naturligivs gøre op med dig selv, hvor grænseoverskridende du synes det er, og hvad det betyder for din tillid til at kunne aflevere din datter der. Jeg er med på, at mange pædagoger er pressede i hverdagen, de er super dygtige og vil rigtig gerne være der for børnene, og give børnene det de hver især viser behov for. Men, der mangler hænder i institutionerne, og det går naturligt ud over mange pædagogers mulighed for og overskud til at møde børnene, som de bør mødes. Det legaliserer dog ikke, at man hiver børnene i armen eller skælder ud. Man kan naturligt stadig godt sige tingene på en god måde, ligesom man også kan sætte sig sammen med det barn, som er urolig, når man mødes til samling.
Hvis du er utryg ved situationen, så synes jeg, at du skal drøfte det med institutionens leder og blot sige, hvad du har oplevet. Du kan sagtens sige det du skriver "jeg har været i tvivl om, hvordan jeg skulle italesætte det her, og jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt det er normalt at tonen er sådan i en vuggestue - men jeg synes tonen er hård, og jeg har det faktisk ikke ret godt med at aflevere min datter, hvis hun skal tales sådan til". Det er jo åbent og ærligt - og det tænker jeg, at alle er bedst tjent med :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske