Svar: Vuggestuestart - 18 mdr.

15. august 2021

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og dejligt at høre, at indkøringen i vuggestue går okay, og at du har kunne bruge mit sidste svar :)

Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du oplever at en pædagog siger f.eks. "du må ikke være med, hvis du ikke kan sidde stille", generelt taler hårdt og bestemt og taler helt ind i ansigtet på barnet, og også tager fat i barnets arm. Det er rigtig vigtigt, at du har tillid til institutionen og har en følelse a,f at der kan din datter have en god og tryg hverdag.

Du fortæller, at der er 3 pædagoger på stuen, og de to andre pædagoger er anderledes og virker søde. Og det tyder jo på, at det ikke er et ledelsesproblem, eller sådan man gør i den pågældende institution, men at det faktisk handler om en bestemt pædagog. Måske er vedkommende slet ikke uddannet pædagog?

Du skal naturligivs gøre op med dig selv, hvor grænseoverskridende du synes det er, og hvad det betyder for din tillid til at kunne aflevere din datter der. Jeg er med på, at mange pædagoger er pressede i hverdagen, de er super dygtige og ...

Annonce

... vil rigtig gerne være der for børnene, og give børnene det de hver især viser behov for. Men, der mangler hænder i institutionerne, og det går naturligt ud over mange pædagogers mulighed for og overskud til at møde børnene, som de bør mødes. Det legaliserer dog ikke, at man hiver børnene i armen eller skælder ud. Man kan naturligt stadig godt sige tingene på en god måde, ligesom man også kan sætte sig sammen med det barn, som er urolig, når man mødes til samling.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du er utryg ved situationen, så synes jeg, at du skal drøfte det med institutionens leder og blot sige, hvad du har oplevet. Du kan sagtens sige det du skriver "jeg har været i tvivl om, hvordan jeg skulle italesætte det her, og jeg er faktisk i tvivl om, hvorvidt det er normalt at tonen er sådan i en vuggestue - men jeg synes tonen er hård, og jeg har det faktisk ikke ret godt med at aflevere min datter, hvis hun skal tales sådan til". Det er jo åbent og ærligt - og det tænker jeg, at alle er bedst tjent med :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene