Brev:
Søvn og tiltagende uro
16. august 2021
Alder:
6 mdr.
Søvn og tiltagende uro
Kære Helen.
Jeg har brug for lidt gode råd til lillesøsters søvn. Hun har hele tiden sovet ret godt, men det er nu blevet med meget uro, og jeg tænker, om det kan være udvikling, overstimulering, opstart med grød, refluks eller uhensigtsmæssige søvnassociationer. Jeg glæder mig til at høre dine tanker omkring vores situation.
Hun er 6 måneder, men korrigeret 4,5 måneder. Hun fortsætter med at gå lidt over sin kurve hele tiden og er gået fra at ligge længst nede til nu at være lidt over gennemsnittet. Hun tager altså rigtigt fint på.
Vi begyndte for ca. 4 uger siden med lidt grød først bare nogle teskeer og siden mere og mere. Nu er vi oppe på 1/2-1 dl. Når jeg tænker tilbage er det inden for nogenlunde samme periode, at det er gået lidt galt, men det er egentligt først noget, jeg tænker over nu, fordi vi hele tiden fokuserer så meget på mængde af nexium, lactulose og jern. Det er nemlig ca. to uger siden, at vi stoppede med jern og nu kan vi pludseligt stoppe med lactulosen. Hun er altså ikke længere forstoppet og har næsten haft afføring hver dag nu - om det er fordi, vi er stoppet med jern eller optrappet grød, ved vi ikke.
Men nu virker hendes refluks om aftenen voldsomt forværret og igår var det ekstremt, hvor hun havde smagt lidt af storesøsters havregrød om morgenen og elsket det og spist en del skefulde. Vi er dog i tvivl om det er refluksen eller om det er noget andet, da det kun er aften/nat og ikke om dagen. Vi ved, at hun er meget allergisk overfor mælk, hvorfor jeg er helt mælkefri. Vi har senest for en uge siden testet med minimalt lidt smør i min mad og hun fik lidt knopper og var MEGET ked af det det efterfølgende døgn med mavekneb.
Jeg overvejer nu at teste et par dage uden grød/mos og så forsøge at teste en slags ad gangen for at se, om det gør en forskel. Vi har givet hende boghvedegrød, majsgrød og en mælke- og glutenfri færdiggrød til 4 måneder.
Putterutinen plejer at være, at jeg sidder i sengen og ammer, og når hun begynder at rulle med øjnene eller bare hyggesutte tager jeg hende op bøvser af til hun bliver rolig også ned i seng og godnat, men nu bliver hun ikke rolig efter at have bøvset. Nu er hun ked og græder. Når jeg har fået hende til ro er hun nogle gange faldet grædende i søvn men oftest lykkes det, hvorefter jeg lægger hende, når hun stopper med gråden, således at hun er bevidst om, at hun bliver lagt, hvor jeg holder lidt på hende til hun lægger hovedet til siden ind i nussekluden og sover, men uanset om hun falder i søvn på mig eller i sengen, så vågner hun efter 10-15 min og skriger - også selvom hun er faldet i søvn i min favn og jeg stadig har hende i favnen eller opad.
Jeg tænker her, at det er refluksen, som er voldsomt forværret og dette er langsomt blevet værre og værre gennem de sidste ca. 4 uger, hvorfor jeg tænker, at det kan have en sammenhæng ? Men i så fald, hvorfor mærker vi så ikke en forværring af refluksen igennem dagen ? Det er værst den første times tid efter putning, hvor vi skal ind til hende mange mange gange. Men også efter vi er gået i seng, så søger hun brystet hele tiden hele natten flere gange i timen. Når vi står og kigger på hende mens hun sover, så søger hun brystet i søvne og vi ved ikke, om det faktisk er det, hun søger og bliver sur, og at det dermed ikke er refluksen, som hun jo medicineres for?
Jeg tager hende over i vores seng ved første opvågning og så sover hun der hele natten. Når hun bliver vildt urolig og leder efter brystet forsøger jeg med en hånd på hende siger shhh, men hun bliver bare mere gal og det ender med, at jeg giver hende brystet. Det er kun to af gangene, at det reelt er sult og hun spiser. De andre gange skal brystet nærmest bare ind i hendes mund også sover hun videre.
Når hun falder i søvn sammen med mig ved brystet om aftenen, så generer hendes refluks ikke. Jeg kan stadig høre, at hun har en del tilbageløb, men det generer hende ikke, når jeg er der.
Jeg tænker derfor, at det kan være grøden, der forværrer refluksen eller at det kan være en uhensigtsmæssig søvnassociation, og at hun måske er mere væk, når hun bliver lagt i sengen, end jeg umiddelbart tænker, men er hun mere vågen, så falder hun ikke i søvn selv i sengen. Hun tager ikke sut og hun bliver tosset, hvis jeg forsøger at give den til hende.
Om dagen er fremgangsmåden nogenlunde den samme bare i barnevognen. Her vågner hun nogle gange efter 45 min og kan vugges lidt videre og sover så, det hun skal. Det blev bedre, efter vi satte hende lidt op i nexium for nogle dage siden, så nu kommer hun oftest videre i søvnen selv, når hun har været bevidst om at blive lagt i barnevognen. Det fungerer bare ikke aften/nat.
Skal vi tage en pause med grøden eller skal vi fokusere på, at hun selv skal falde i søvn og kun ammes de to gange hun reelt spiser om natten også lægges tilbage ? Gør vi det bliver det nok mange nætter med minimalt søvn, og det er ret hårdt, da jeg også har storesøster hjemme.
Vores dag ser ca. således ud :
Kl. 7.30 vågner og ammes
9.30 - 10.30/11 ammes og sover 1. Lur i barnevogn, ammes når hun vågner får hun grød.
Kl. 13.30-15 ammes og lur og ammes når hun vågner
Kl. 17 en powernap på 20-30 min. Ammes inden og får lidt grød og ammes, når hun vågner
Ammer flere gange i løbet af aftenen.
Kl. 20-20.30 ammes og sover.
Hun sover 15 timer i døgnet oftest med 11 timer om natten.
Glæder mig til at læse dine tanker.
Med venlig hilsen
En mor