Brev:
Børnehavestart og ny barnepige
11. december 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Børnehavestart og ny barnepige
Kaere Helen
Det er noget tid siden vi har vaeret paa banen herinde, men der er flere ting, jeg godt kunne taenke mig dine oejne paa.
I denne omgang handler det om boernehave vs. barnepige. Som tidligere naevnt bor vi i Kina, hvor det er normalt at boern passes hjemme ind til de starter i boernehave i 3-aars alderen. De passes som oftes enten af foraeldre, bedsteforaeldre eller andre familiemedlemmer. I vores tilfaelde har vi paa nuvaerende tidspunkt haft to barnepiger (begge kinesiske), den seneste siden sept. sidste aar, som har passet vores datter i dagtimerne, samt taget sig af rengoering og hjaelp med aftensmad. De har begge vaeret ude i verden som aupair og har derfor kunnet tale til vores datter paa engelsk, saaledes at vores datter, Alma, nu taler baade dansk og engelsk. Samtidig er Alma ogsaa ret godt med paa kinesisk.
Nu har vores nuvaerende barnepige besluttet, at det er tid til nye eventyr i Australien og hun har samtidig fundet ud af, at der i sept er aabnet en boernehave 2.5 km fra vores hjem, hvor nogle paedagoger kan tale engelsk (og hvor Alma kan starte nu, fremfor til efteraaret). Den promoveres som en to-sproget boernehave, men efter at have besoegt den maa jeg sige, at det er en kinesisk boernehave hvor alt foregaar paa kinesisk, og saa har boernene engelsktime i 20 min kl 15-15:20. Men det betyder som sagt at det vil vaere muligt at kommunikere med paedagogerne (eller “the teachers”, som de kaldes) direkte, hvorimod de to boernehaver, der ligger meget taet paa vores hjem ikke har engelsktalene personale (og foest vil kunne tage Alma ind senere). Den nye boernehave vil kunne tage Alma ind med det samme efter foelgende princip:
De har en “baby-class” for de 2 til 3 aarige i tidsrummet 9-11:30. Her laerer boerne at tage toej paa selv mm. samtidig med at de ogsaa leger. De foreslaar at vores datter starter er i denne “klasse” om formiddagen, hvorefter hun tilslutter sig klassen for de 3-4 aarige, spiser frokost med dem kl 11:40, sover 12:30-14:30, efterfulgt af eftermiddagsmad, engelsktime og saa udeleg ind boernene hentes kl 16:10. Paa den maade kan de tage hende paa “fuld tid” nu, selvom hun kun er 2 aar. Naar hun har tilstraekkeligt med faerdigheder, kan hun rykke op til de 3-4 aarige hele dagen. Den yngste i 3-4 aars gruppen er 2.5 aar.
Jeg taenker umiddelbart at dette godt kunne fungere og haelder derfor til at vi lader hende starte. Vores datter er meget social og elsker at lege med aeldre boern. Hun er godt med baade sprogligt (paa trods af tre sprog) og motorisk, og jeg tror hun vil nyde klassen for de 3-4 aarige samt det at komme i boernehave i det hele taget. Men jeg kunne nu alligevel godt taenke mig at hoere dine tanker om det beskrevne “set up”.
Selvom jeg gerne vil sende min datter i boernehave, er der stadig nogle tanker, der rumsterer:
1) Der er kun kvindelige teachers i boernehaven, og saadan er det aabenbart bare, da det traditionelt ikke er et job, maend tager. Saa det hele er saadan meget “pussenusset” og selvom de leger ude 2 timer hver dag er det jo paa ingen maade at sammenligne med f.eks. en skovboernehave. Naar det er sagt virker det som om de tager sig godt af boernene, hvilket jo et eller andet sted er det vigtigste?
2) Hun skal sidde ned og have “time” hver dag i 2*20 min.
3) Der serveres ris hver dag til frokost (+ plus koed og groentsager), hvilket ville faa alle danske ernaeringseksperter til at taende sirener og roede lamper. Ind til nu har vi forsoegt at begraense risindtaget til max hver anden dag, men det vil jo gaa floejten.
4) Der skal krydses en del store veje paa vejen til og fraa bornehaven og der er kun cykelsti noget af vejen (folk koerer ikke saerlig paent og tager ikke hensyn). Saa jeg vil ikke vaere specielt tryg ved at cykle med hende. Det tager en halv time hver vej, hvis man tager bussen.
5) De vaegger boernene kl 14:30, da de spiser, sover og har time i samme rum. Normalt vaekker vi ikke Alma, hverken om morgenen eller efter lur. Hun har altid haft et soevnbehov under gennemsnittet og sover pt i snit 1,5 time til middag. Hun kan til tider vaere svaer at faa til at sove, men maaske gaar det meget nemmere i boernehaven…
Saa selvom jeg haelder til at min datter starter i boernehave, overvejer jeg stadig om vi skal vente og hyre en ny barnepige paa fuld tid. Ulempen ved dette er, at jeg jo reelt ikke har nogen mulighed for at kontrollere, hvad de laver, mens min mand og jeg er paa arbejde (bliver min datter parkeret med en telefon f.eks., eller er hun overladt til sig selv, mens barnepigen sidder med sin tlf). Overordnet har det dog fungeret rigtig godt. De gaar i parken, paa legeplads, paa biblioteket, fanger fisk i en lille soe, tegner synger, danser osv. og de seneste maaneder har det ogsaa vaeret muligt at lave legeaftaler med jaenvaldrene boern. Der er rigtig mange boern her hvor vi bor, det ligger bare ikke i kulturen at de laver legeaftaler. Som oftest leger man med dem, man nu moeder udenfor, men som naevnt er det lykkes at finde 3-4 reelle legekammerater. Saa det fungerer egentlig helt OK.
Men nu skal vi som sagt af med den nuvaerende barnepige og det vil derfor vaere oplagt at koere Alma ind i boernehave inden hun stopper, og saa kunne vi faa en ny pige, som kunne fungere mere som en aupair, dvs. hente og bringe og saa have mere tid til rengoering, indkoeb, mm. Ved forsat at have en pige hos os, vil der samtidig vaere mulighed for at hun kan hente Alma tidligt og tage hende en tur i parken eller andet, hvis vi synes boernehaven bliver for distanceret fra natur, udeliv og bevaegelse (ligesom vi selv kan have fokus paa dette i weekenderne).
Jeg er klar over, at du ikke vil kunne fortaelle mig praecist hvad der vil vaere det rigtige at goere. Men jeg vil gerne bede om dit input, og om der er bestemte ting vi vi boer overveje i forbindelse med boernehave vs. barnepige, og hvad du mener der boer vaegtes tungest.
Hvis vi vaelger at lade Alma starte i boernehaven, har du saa nogle raad omkring hvordan vi bedst goer dette? Hun er jo vant til at have min. en person hos sig, som hun er tryg ved hele tiden. Jeg taenker selv at hun kunne tage et par dage hvor hun kun kommer i babyclass og saa tager hjem og sover. Efter nogle dage kunne hun saa tage hele dagen, dvs. foerst baby class og saa 3-4 aars class som beskrevet. Vores barnepige kan hente og bringe paa et hvilket som helst tidspunkt, saa vi kan strukturere det, som det nu er mest hensigtsmaessigt. Kan man sige noget om, hvor lang tid en indkoering tager, eller er det for individuelt?
En anden ting er, at man skal aflevere boernene ved hoveddoeren til boernehaven, dvs. man maa ikke gaa med derind og lige blive der til barnet er faldet lidt til. Det taenker jeg godt kunne blive lidt svaert i starten. Jeg har spurgt til hvordan de haandterer boern der bliver kede af det, og her vil de tage barnet op og troeste det. Jeg forestiller mig at Alma godt kunne blive lidt ked af det i starten, ind til hun har laert det hele at kende. Hun har vaeret med derhenne to gange, og virker til godt at kunne lide stedet.
Det blev en lang smoerre, men det er ikke nemt at koge det hele ned. Haaber du kan finde hoved og hale i det og paa forhaand mange tak for svar.
Mange hilsener
Anne