Svar: Børnehavestart og ny barnepige

11. december 2018

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anne

Tak for dit brev og meget fine spørgsmål - jeg kan godt forstå, at du er i tvivl, for det er en speciel situation, som I står i, og der er naturligt stor forskel på den kultur, man har i Kina og vælger der - og det man ville vælge i Danmark.

Min umiddelbare tanke, som jeg læste mig igennem dit brev var - "kan man mon ikke lave en form for kompromis, hvor Alma både får glæden ved børnehaven og samtidig fordelene ved, at I har en barnepige" - og derfor blev jeg rigtig glad for at læse, at du skriver, at en ny barnepige vil have mulighed for at give Alma kortere dage en gang imellem, give hende natur, udeliv og bevægelse osv. Det lyder som om, at det vil være muligt at give hende det bedste fra de to verdener - institutionen, når hun har overskuddet til det, er glad og trives med det - og kortere dage, tid med barnepigen derhjemme, ture i parken osv. når I fornemmer, at hun har brug for det... :)

Og så til dine egentlige spørgsmål:

Ad 1) I mange institutioner - også i Danmark - er der flest kvindelige pædagoger. Jeg forstår til fulde dine tanker omkring vigtigheden af, at der også er mænd til stede i børns hverdag - men det er jo ikke noget, du umiddelbart kan ændre på, og jeg giver dig helt ret i, at det vigtigste må være, at der bliver taget godt hånd om børnene, og at de får den opmærksomhed, nærhed, anerkendelse osv. som de har behov for.

Ad 2) Det kan godt være, at hun vil have svært ved at skulle sidde ned i 2x20 minutter hver dag og koncentrere sig om "undervisning", men måske vil hun bare spejle sig i de andre børn, og det de gør - og så naturligt følge denne regel og rytme... Og hvis ikke, så kan hun jo blive hentet tidligere en gang imellem, så hun ikke behøver sidde der hver dag - hvis det er for at lære engelsk, så lærer hun jo også dette derhjemme :)

Ad 3) Jeg har egentlig den holdning, at man er nødt til at følge de retningslinjer for kost, som gælder i det pågældende land, hvor man bor. Der kan være grunde til forskellige anbefalinger, som man ved mere om lokalt - og som naturligt adskiller sig fra det, man normalt anbefaler i Danmark.

Jeg forstår dog godt din bekymring omkring et stort indtag af ris - og hvis hun tilbydes ris dagligt i institutionen, kan I forsøge at minimere indtaget af ris derhjemme om aftenen og i weekenden... Men når man bor i Kina, så er det naturligt svært at undgå ris.

Ad 4) Det ville være dejligt, hvis du kunne cykle med hende eller trille en tur med klapvognen, især når der er tale om 2.5 km... men det lyder ikke som om, at det er en mulighed. Derfor lyder det som om, at du (eller barnepigen) er nødt til at tage bussen - også selvom det vil tage ½ time hver vej. Du/I må så forsøge at gøre turen spændende og lærerig... og nogle gange kan hun måske også hentes så tidligt, at hun kan sove en del af sin lur på vej hjem, hvis hun er hentet i klapvogn eller barnevogn...

Du har naturligvis ret i, at du ikke ved, hvad der ...

Annonce

... foregår, når du ikke er hjemme, og at du i princippet ikke ved, hvad barnepigen laver med jeres datter. Men du må gå ud fra, at når hun trives, udvikler sig så fint som hun gør og generelt er en glad pige, som viser tillid og virker glad og tryg ved sin barnepige - så har de to det godt sammen og barnepigen tager sig af hende :) I princippet ved du jo heller ikke, hvad der sker i institutionen, når du ikke er der... her må du også stole på din fornemmelse og aflæse din datters reaktioner og signaler omkring stedet :)

Når og hvis hun starter i børnehaven, så synes jeg, det lyder som en rigtig god idé, hvis hun kan starte med korte dage og blive hentet før middagsluren, så hun til at begynde med "kun" deltager i "frist baby class". Og det vil være rigtig godt, hvis hun kan blive afleveret af nuværende barnepige, som hun kender og er tryg ved - og som taler kinesisk, fordi det naturligt også kan være med til at bygge ekstra bro til stedet. I forældre kan naturligt også aflevere hende :)

Det vil også være en god idé, hvis hun kan få en lille ting med hjemmefra. Det kan være et fotoalbum af jer, familien, barnepigen, hunden... så hun kan kikke på billederne og blive mindet om, at I stadig er der og pædagogerne kan tale med hende om jer og at I kommer igen...

En bamse, putteklud eller lignende, som hun måske altid bruger, når hun skal sove, vil også være rigtig god. Det er vigtigt med et bindeled mellem hjemmet og institutionens verden :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I oplever, at hun bliver meget ked af det, når I skal sige farvel i døren, så kan I prøve at tale med dem om, hvorvidt I en periode kan få lov til at gå med hende ind.. men det er ikke sikkert, at det er noget problem. Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan gå ind og hente hende og har mulighed for at tilbringe lidt tid sammen med hende, når hun hentes, fordi det er med til at give jer lidt indtryk af stedet, de voksne og hvordan hun og de andre børn trives. Det er rigtig vigtigt, at I føler jer velkomne og kan tage del i institutionens hverdag og har en god mavefornemmelse omkring stedet - og den fornemmelse kan I kun have, hvis I er der...

Tidligere undersøgelser har vist, at børn mere end 2 måneder efter indkøring stadig har forhøjede stresshormoner i kroppen - og at det dermed tager rigtig lang tid, før barnet har vænnet sig til den nye hverdag, som det naturligt er, når man starter i institution. Derfor skal I være forberedt på, at det godt kan tage tid. Det er dog ikke meningen, at hun skal græde og være afvisende gennem 4 uger - hvis det sker, så er det nok ikke det rette for hende og I bør finde en anden løsning. Nogle gange kan det dog også være sådan, at det går rigtig godt de første 3 uger og man tænker "var det bare det?" og så kommer der pludselig en reaktion. Det skal der naturligvis også være plads til :)

Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Jeg har nu i over 3 år været medlem af din hjemmeside og har ALTID påskønnet dine gode og fornuftige råd omkring mine to børn. Selvom du aldrig har mødt mine børn, har du altid rådgivet mig som om du hele tiden har været en del af deres liv......

Du er klart den bedste og ærligste sundhedsplejerske jeg nogenside har stiftet bekendtskab med, og jeg vil altid sætte pris på dine gode råd, som har gjort min hverdag bedre og mindre skræmmende.

Endnu engang tusind tak.