Brev:
Sut ved brystet
18. juli 2022
Alder:
1 mdr.
Sut ved brystet
Hej Helen,
Tak for dit sidste meget brugbare svar! Det har givet mig mere ro på ifm. amningen.
Jeg har i dag tilbudt vores dreng (5 uger) sut, når han virkede til at falde hen og brugte mine brystvorter som sut. Vi er i behandling for svamp/trøske, så jeg har ekstra brug for at passe på mine brystvorter.
Han har taget godt i mod sutten og faldet i søvn i mine arme. Så har han ligget lidt i min armkrog, hvorefter jeg kunne lægge ham. Det er helt utroligt at opleve ikke at skulle vugge ham og synge 10 sange før han falder hen.
Men jeg har følgende spørgsmål til brug af sut:
- Er det dumt at give ham den ved mit bryst?
- Jeg mener, at du tidligere har skrevet, at han sov, når jeg kunne lirke brystvorten ud uden at lirke den ved at afbryde vakuummet. Jeg oplever, at der stadigvæk er vakuum, men han sutter mere og mere yderligt - hvilket gør lidt ondt - i mens han som sagt ruller med øjnene og virker sovende. Er det ok at afbryde vaakum og tilbyde ham sutten der?
- Hvis han var mere sulten, ville han så smide sutten og give klart udtryk herfor?
- Nu hvor jeg ikke har den højeste mælkeproduktion, er det så forkert at gøre ovenstående? Vi ammer som sagt cirka 2 x 15 minutter i alt (hvert bryst). Jeg tænker selv, at mine bryster bliver tilstrækkeligt stimulerede?
Venlig hilsen