Svar: Basker med armene

1. april 2024

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Hej med dig

Det lyder umiddelbart helt normalt, at din datter i en alder af 26 måneder udtrykker spænding eller ivrighed ved at baske op og ned med armene. Det sker netop ofte, fordi hun på den måde netop viser sin begejstring.

Det er naturligt, at hun bruger sit kropssprog meget. I takt med at hun begynder at have et større ordforråd, kunne tale i sætninger og dermed også bedre vil kunne sætte ord på sine følelser, så vil hendes kropslige reaktioner sandsynligvis blive lidt mindre.

Så længe hun ikke har så mange ord, så er det faktisk rigtig godt, at hun bruger sin krop og forskellig gestikulation som en del af at udvikle sit sprog. Det er rigtigt godt, hvis hun kan bruge sin krop og sine hænder til at supplere sine ord - også før hun har et egentligt ordforråd.

Derfor må du også meget gerne selv bruge gestikulation, når du kommunikerer med din datter. Du må f.eks. gerne klappe eller f.eks. give hende hive-five, når du vil vise din begejstring eller vil fortælle hende, at noget hun har gjort er godt eller sejt gjort.

Du må også meget gerne bruge lyde og bevægelser. Det kan f.eks. være en god idé at sige "woo-hoo" eller lignende for at udtrykke glæde ved noget, og du må meget gerne kombinere det med, at du hopper, danser rundt eller lignende.

Du må også meget gerne bruge overdrevne ansigtsudtryk - smile stort, så man kan se dine tænder, løfte dine øjenbryn, åbne munden for at signalere overrasket osv. Da det vil hjælpe hende med at vise ...

Annonce

... f.eks. glæde, overraskelse, spænding osv. at se på dig og vise det på denne måde.

Derudover, så må du meget gerne hjælpe hende med ord - altså sætte de ord på, som hun mangler. Så når du oplever, at hun bliver ivrig eller spændt, så kan du f.eks. sige: "du er bare så glad, fordi mormor er kommet", eller "jeg glæder mig også rigtig meget, det bliver så hyggeligt!" og lignende. Så hun hører, at du forstår, hvad det er hun signalerer med sit kropssprog, så hun føler sig lyttet til og forstået, men så hun senere hen naturligt begynder selv at kunne sætte lidt ord på de følelser, som hun har.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også stille spørgsmål som "er du spændt på at skulle se dine venner i dag?", og hun kan svare "ja", hvilket du så kan bekræfte "det er også rigtigt spændende. Det er så dejligt at lege med dine venner, ik os". Det kan også være spørgsmål som "bliver du bare så glad nu?" eller "Du kan næsten ikke vente?" - og igen møde hende med forståelse og anerkendelse af de følelser, som hun signalerer med sit kropssprog. Det er her vigtigt også lige at nævne, at det naturligvis også gælder, hvis hun bliver ked af det, trækker sig væk, fordi noget er svært - disse følelser skal naturligvis mødes på samme måde, med forståelse, lydhørhed og anerkendelse.

Det lyder som sagt helt normalt, at din datter bruger sit kropssprog og basker med armene op og ned, når hun bliver ivrig eller spændt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit svar angående min datter, som græd sig selv i søvn. For første gang i lang tid havde jeg en rigtig god fornemmelse i kroppen efter at have læst dit svar. Jeg kunne mærke, at du fik sat mange af de rigtige ord på situationen.

Tak fra Sanne, mor til pige på knap 4 måneder.