Svar: Små børn og onani eller?

20. december 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hej Mikkel

Tak for dit brev og fine spørgsmål, samt beskrivelse af jeres datter :)

Det er helt korrekt, at børn i jeres datters alder kan sidde og rokke frem og tilbage, fordi de på denne måde føler en vis stimulation. Nogle børn gør det på gulvet, andre på en pude eller f.eks. hen over armlænet på en sofa eller lignende. Og du har fuldstændig ret i, at man som udgangspunkt skal se det helt naturligt.

Jeres datter vil naturligt eksperimentere og udforske sin krop på forskellige måder - også selvom hun ikke er ældre. Og i en alder af 15 måneder kan hendes adfærd sagtens være udtryk for naturlig nysgerrighed og opdagelse af egen krop. Det er helt normalt, med mindre det bliver meget overdrevent eller forstyrrende.

Det er, som du skriver, en form for onani, men det er ikke forbundet med seksuel lyst, men handler snarere om en naturlig del af hendes udforskning af kroppen. Derfor er det også vigtigt, at I fortsætter med at tage det stille og roligt.

Når dette er sagt, så er der dog lidt ting, som I kan være opmærksomme på:

- I skal sikre jer, at det ikke skyldes ubehag eller irritation. Hvis hun har bleudslæt, eksem, kløe eller lignende, så kan det naturligt være hendes måde at afhjælpe dette. Hun kan ikke komme til at klø sig selv på anden vis :) Og det er naturligvis vigtigt at behandle evt. kløe eller irritation.

- I kan overveje, om der er sket ændringer i hendes liv, noget som stresser, og som derfor kan påvirke til denne adfærd. Det kan være flytning, start i dagspleje/vuggestue eller lignende, som naturligt skaber en vis usikkerhed for hende.

- Nogle børn gør det som en form som selvberoligelse, når de føler sig usikre eller ængstelige. Prøv derfor at lægge mærke til, om det kan være ...

Annonce

... årsagen hos jer.

- I skal være opmærksomme på, om hun begynder at gøre det mere hyppigt og om intensiteten tager til. Du skriver, at det kan være svært at få hende drejet væk fra det, så vær opmærksom på, om det bliver mere og mere.

Jeg synes, det lyder rigtig fint, at I forsøger at aflede hende, løfter hende op og får hende drejet l lidt væk fra denne selvstimulering og undersøgelse. Netop for at frekvensen og intensiteten ikke automatisk øges. Det er som sagt naturligt, men det er også helt okay, at I forsøger at skabe nogle rutiner i hverdagen og nogle alternativer, så hendes behov for selvstimulering bliver mindre. Jeg tænker, at I gerne må forsøge at korrigere hendes adfærd lidt, men naturligvis på en anerkendende og god måde.

Prøv at aflede hende med legetøj eller forskellige aktiviteter. Det kan være at sætte sig og læse en bog eller invitere hende med til at bygge en togbane, lege med en dukke eller lignende. Det kan også være kildeture, massage, kærtegn, knus og kram, så hun på den måde stadig får fysisk kontakt og nærhed, hjælpes til at finde ro i kroppen osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Rutiner i hverdagen kan også have en positiv effekt. Hvis hun reagerer med selvstimuli, fordi der sker nogle nye ting i jeres hverdag, så vil faste rutiner give genkendelighed, tryghed og dermed større ro og kunne mindske evt. usikkerhed hos hende.

Prøv at være opmærksomme på, om det sker i specifikke situationer eller tidspunkter. Hvis I ved, hvornår hun ofte tyer til at "gumpe", som man også ofte kalder det, så vil I bedre kunne støtte hende. Det kan måske give lidt idé om årsagerne og dermed også hvordan I skal håndtere det.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor