Svar: Små børn og onani eller?

20. december 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Hej Mikkel

Tak for dit brev og fine spørgsmål, samt beskrivelse af jeres datter :)

Det er helt korrekt, at børn i jeres datters alder kan sidde og rokke frem og tilbage, fordi de på denne måde føler en vis stimulation. Nogle børn gør det på gulvet, andre på en pude eller f.eks. hen over armlænet på en sofa eller lignende. Og du har fuldstændig ret i, at man som udgangspunkt skal se det helt naturligt.

Jeres datter vil naturligt eksperimentere og udforske sin krop på forskellige måder - også selvom hun ikke er ældre. Og i en alder af 15 måneder kan hendes adfærd sagtens være udtryk for naturlig nysgerrighed og opdagelse af egen krop. Det er helt normalt, med mindre det bliver meget overdrevent eller forstyrrende.

Det er, som du skriver, en form for onani, men det er ikke forbundet med seksuel lyst, men handler snarere om en naturlig del af hendes udforskning af kroppen. Derfor er det også vigtigt, at I fortsætter med at tage det stille og roligt.

Når dette er sagt, så er der dog lidt ting, som I kan være opmærksomme på:

- I skal sikre jer, at det ikke skyldes ubehag eller irritation. Hvis hun har bleudslæt, eksem, kløe eller lignende, så kan det naturligt være hendes måde at afhjælpe dette. Hun kan ikke komme til at klø sig selv på anden vis :) Og det er naturligvis vigtigt at behandle evt. kløe eller irritation.

- I kan overveje, om der er sket ændringer i hendes liv, noget som stresser, og som derfor kan påvirke til denne adfærd. Det kan være flytning, start i dagspleje/vuggestue eller lignende, som naturligt skaber en vis usikkerhed for hende.

- Nogle børn gør det som en form som selvberoligelse, når de føler sig usikre eller ængstelige. Prøv derfor at lægge mærke til, om det kan være ...

Annonce

... årsagen hos jer.

- I skal være opmærksomme på, om hun begynder at gøre det mere hyppigt og om intensiteten tager til. Du skriver, at det kan være svært at få hende drejet væk fra det, så vær opmærksom på, om det bliver mere og mere.

Jeg synes, det lyder rigtig fint, at I forsøger at aflede hende, løfter hende op og får hende drejet l lidt væk fra denne selvstimulering og undersøgelse. Netop for at frekvensen og intensiteten ikke automatisk øges. Det er som sagt naturligt, men det er også helt okay, at I forsøger at skabe nogle rutiner i hverdagen og nogle alternativer, så hendes behov for selvstimulering bliver mindre. Jeg tænker, at I gerne må forsøge at korrigere hendes adfærd lidt, men naturligvis på en anerkendende og god måde.

Prøv at aflede hende med legetøj eller forskellige aktiviteter. Det kan være at sætte sig og læse en bog eller invitere hende med til at bygge en togbane, lege med en dukke eller lignende. Det kan også være kildeture, massage, kærtegn, knus og kram, så hun på den måde stadig får fysisk kontakt og nærhed, hjælpes til at finde ro i kroppen osv.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Rutiner i hverdagen kan også have en positiv effekt. Hvis hun reagerer med selvstimuli, fordi der sker nogle nye ting i jeres hverdag, så vil faste rutiner give genkendelighed, tryghed og dermed større ro og kunne mindske evt. usikkerhed hos hende.

Prøv at være opmærksomme på, om det sker i specifikke situationer eller tidspunkter. Hvis I ved, hvornår hun ofte tyer til at "gumpe", som man også ofte kalder det, så vil I bedre kunne støtte hende. Det kan måske give lidt idé om årsagerne og dermed også hvordan I skal håndtere det.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god jul herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

10. juli 2024 | Udvikling | 2 år, 6 mdr.

Sensitiv - 2 år, 6 mdr.

Hej Helen. Har det seneste stykke tid gået med bekymring om, om der mon er...

29. maj 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Motorisk sansesøgende

Kære Helen, Så er det os igen 😅 Vi har jo en dejlig dreng på 2 år...

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika