Svar: Bleskift - 19 mdr.

16. marts 2023

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at der er liv og glade dage hos jer - og at jeres ene dreng nu protesterer voldsomt mod at ligge på puslepuden, tænker jeg, handler om en spirende egen vilje og selvstændighedsudvikling.

Jeres dreng er stille og roligt igang med at udvikle selvstændighed. Han er igang med at blive sin egen person med sine egne meninger, og han er nødt til at ville noget andet end jer forældre. Så kan man naturligvis spørge: "Hvorfor reagerer hans bror så ikke på samme måde, de er trods alt tvillinger?" - Og det er, fordi han ikke er en kopi af hverken jer eller hans bror. Han er sin egen, og jeres drenge vil naturligt have forskellig måde at udvikle deres selvstændighed på, vise egen vilje på.

Så hvor jeres ene dreng protesterer højlydt over bleskift på puslebordet, så vil jeres anden dreng sandsynligvis protestere over andre ting i hverdagen. Børn har mange forskellige måder, de kan sige nej på, og det er alt sammen en vigtig del af deres udvikling.

Det er vigtigt at anerkende denne spirende egen vilje og lyst til selvbestemmelse, og derfor er løsningen ofte at inddrage ham. Jo mere I kan inddrage ham, jo mere anerkender I hans lyst til at ville selv, og det kan gøre f.eks. puslesituationen langt bedre for jer alle.

Det kan f.eks. være en idé at købe en trappestige, skammel med trin eller lignende, som han kan kravle op af, når han skal op på sit puslebord. Det, at han selv kan klatre op på bordet og lægge sig parat, kan betyde rigtig meget. Måske kan I finde et læringstårn, som vil kunne have flere funktioner og bruges flere steder...

Det er rigtig godt, hvis han f.eks. også selv er med til at finde sin ble frem, finde vaskeklud, holde vaskeklude, cremetube osv. i hænderne. I kan tale med ham om de forskellige ting, I har på puslebordet - creme, salve, termometer, klud - og øve disse ord med ham. Han har en alder nu, hvor han naturligt er nysgerrig og gerne vil have flere ord i sit ordforråd.

Det kan være en god idé at hjælpe ham med at sætte ...

Annonce

... fødderne i bordet og selv løfte numsen op, når han f.eks. skal have en ble under sig. I kan sige "løft numsen, skat", og han vil på den måde føle, at han er inddraget i de ting, der sker.

Det skal være rart at ligge på puslebordet. Det kan f.eks. være en idé med et håndklæde, som naturligt er mere blødt og rart at ligge på. De stofbleer, som pædagogen har lagt under hans hoved i vuggestuen, har måske ikke haft noget med ørerne at gøre, men har været med til at gøre, at det er rarere at ligge der...

Det kan være rigtig godt også at sætte ord på hans krop - tæerne, fødderne, benene, numsen, navlen, maven osv. når I skifter ham. Igen for at øge hans ordforråd, men også fordi I naturligt kan massere ham lidt, kysse hans tæer, blæse luft på hans mave osv. Så han oplever en hyggelig og rar kontakt med jer under skiltning og får en følelse af at hans krop er dejlig, og at det er rart at ligge der og få en ren ble på. I modsætning til, at han lige nu bliver holdt fast, og det hele ender i voldsomme protester:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

I kan også synge f.eks. "hoved, skulder, knæ og tå" eller lignende, når I skifter ham, eller I kan finde på jeres egen lille skøre sang, hvor I sætter ord på hans krop. Sang kan være med til at aflede ham og også gøre det hele mere hyggeligt :)

Det handler om at anerkende hans selvstændighed netop ved at inddrage ham, lade ham føle, at han selv har indflydelse på de ting, som sker, så det foregår så rart som muligt. Det er vigtigt, at han får en oplevelse af, at skiftning på puslebordet ikke er noget, han behøver være utryg ved eller ked af sker - det kan være rigtig rart:)

Det er super godt, at I lader ham stå op, når han bare har tisset. Det skal I endelig blive ved med. Der er ingen grund til at kræve, at han ligger på puslebordet her. Når han ikke er tvunget til at være på puslepuden hver gang, så er der større sandsynlighed for, at han vil acceptere de gange, hvor han naturligt er nødt til at ligge der :)

Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Rodfrugter

Især i de kolde efterårs- og vintermåneder er rodfrugter rigtig gode. Rodfrugter er sunde, nærende og giver god smag til mange vinterretter og så har de farver og en naturlig sødme, som mange børn sætter stor pris på.

Pastinakker og jordskokker er lyse, gulerødder orange, og rødbeder har en farve, der kan variere fra det violette over i det vinrøde, alt efter hvordan de tilberedes.

Det danske klima er godt at dyrke rodfrugter i og det er som udgangspunkt en god idé...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)