Svar: 3 måneder og utryg ved fremmede

5. juli 2021

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære fortvivlede mor

Tak for dit brev, det er rigtig godt, du skriver :)

Først - din dreng reagerer helt normalt, og du skal prøve at se det som et sundhedstegn, at han er i stand til at sige fra :)

Når det lille barn bliver født, så skal barnet og forældrene knytte sig til hinanden. Det sker gradvist i takt med, at man lærer hinanden at kende, og barnet knytter sig naturligt til forældrene, som passer og plejer barnet hver dag.

De første tegn på, at din dreng er igang med at knytte sig til dig er, at han følger dig med øjnene, når du bevæger dig rundt. Han smiler ofte også mere til dig end til fremmede, og det er også dig, som trøster ham bedst, når han bliver ked af det, er træt osv.

Et vigtigt tegn på, at han er knyttet sin mor er, at han bruger dig som en sikker base, hvorfra han kan observere verden og hele tiden tjekke tilbage til dig for at finde ud af, hvordan du reagerer på det I oplever. Dette bliver mere og mere tydeligt i takt med, at han bliver ældre, og det er altså ikke kun nu, at han har brug for din favn, sin sikre base, det vil han have de næste mange måneder frem...

Jeres dreng oplever verden med alle sine sanser - han ser, lytter, mærker, smager, dufter - hans verden er et bombardement af sanser. Og med den alder han har nu, så begynder han at skelne ting mere og mere fra hinanden. Han kan se længere, han begynder at fornemme rummet, som han er i. Han begynder at skelne mere og mere tydeligt mellem, om han er hjemme eller ude, om han bliver holdt af mor, far eller en fremmede. Og når I er andre steder eller har gæster, når andre mennesker stikker hovedet ned til ham, kikker intenst på ham, eller forsøger at dikke dikke, eller vil holde ham osv. så bliver verden simpelthen for stort og voldsomt for ham. Han kan ikke kapere det.

Børn reagerer forskelligt på dette. Nogle børn vil som jeres dreng reagere med det samme - han stikker i et skrål, og det er faktisk rigtig godt, for det gør, at du med det samme kan gå afsides med ham, give ham ro, skærme ham, trøste ham osv. Andre børn reagerer først, når man kommer hjem. Lige så snart man træder ind over dørtærskelen hjemme og er tilbage i de trygge rammer, duftene, lyset osv. er genkendelige og trygge, så begynder barnet at græde.

Det er meget vigtigt, at du lader din dreng være i dine arme, være i din ...

Annonce

... favn, og ikke lader andre holde ham, når I f.eks. er til fødselsdag og lignende, hvor der er mange mennesker samlet. Hvis bedsteforældre gerne vi holde, så kan de gøre det en dag, hvor I kun er jer, og hvor der er roligt omkring jer.

Prøv at undgå alt for mange blikke og alt for meget kontakt, når I er sammen med mange mennesker. Sørg for at skærme ham lidt fra det hele - menneskene, lydene, duftene, lyset osv. Sæt dig lidt på afstand med ham og sig det som det er, at "han er så lille, at det er lidt for overvældende med så mange indtryk, så vi holder os lige her, hvor der er lidt mere roligt". Det skulle der gerne være forståelse for :)

Du skriver, at du føler, at det "ikke er populært hos andre, når ens baby ikke er tryg ved at sige hej" og det er vigtigt, at du ved, at det er helt normalt. Rigtig mange børn reagerer overfor fremmede omkring 3-4 måneders alderen, det er helt naturligt. Der kommer intet godt ud af at lade ham græde, og han kan ikke "hærdes" af at gå fra arm til arm eller af at blive presset til kontakt. Han har brug for din nærhed, din tætte fysiske kontakt, genkendelighed og ro. Og hvis nogen siger til dig, at de synes det er mærkeligt, så siger du bare, at "sundhedsplejersken har sagt, at det er helt normalt, og at vi har en sød og dejlig dreng, der er præcis, som han skal være!". Og det vil ingen jo sige dig imod;)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du vil sandsynligvis mærke det tydeligt nu, og så vil det måske gå lidt bedre i 5-6 måneders alderen, og i 8-10 måneders alderen kan der så komme en lidt urolig periode igen, fordi han der er i separationsfasen, og mange oplever særligt utrygheden overfor fremmede i den alder. Det vil ofte være sådan, at han i nogle perioder vil søge din nærhed lidt ekstra - og det er igen helt normalt.

Hvis du ikke mindes at storesøster har reageret på denne måde, så skal du huske på, at børn jo er forskellige. Han er naturligt en anden end sin søster, og måske har han en personlighed, som gør at han meget tydeligt viser, hvordan han har det, og tydeligt gør opmærksom på, når noget f.eks. er lidt svært - og det er jo ikke så tosset endda :)

Jeg håber, at du hermed har fået lidt indblik i, hvad der sker og at det er helt normalt. Og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år