Brev:
3 måneder og utryg ved fremmede
5. juli 2021
Alder:
3 mdr.
3 måneder og utryg ved fremmede
Hej Helen.
Jeg har altid haft glæde af at kunne læse dine svar til andre forældre, og har nu selv brug for noget viden og bedre forståelse for den situation vi står i.
Lillebror er nu 15 uger, og har en storesøster på 2,5 år. Lillebror er meget smilende, glad og egentligt overrordnet god med søvn og amning. Han er umiddelbart en mere “forsigtig” person end vi kender det fra hans søster, hvilket jeg begrunder i at han er god til at sætte sine grænser hvis storesøster leger for vildt omkring ham, samtidig med at han ofte kigger og søger min reaktion hvis han er i uvante situationer hvor han lige skal være sikker på at mor ikke synes det er farligt - alt sammen så fint og kun dejligt at han er nem at læse og kan sige stop når noget er for meget.
Generelt er der god trivsel og ikke som sådan noget der stikker ud, men alligevel er jeg blevet bekymret på det seneste. De sidste 3 ugers tid har vi oplevet at lillebror bliver meget ulykkelige de 2-3 gange vi har været på besøg hos andre, når folk tager øjenkontakt til ham.
Første gang (13 uger) var han måske ikke vågnet godt nok da jeg tog ham ind, men i starten var det fint. Han sad på mit skød og observerede - men alle ville selvfølgelig gerne sige hej og som antallet af personer der forsøgte at sige hej og skabe øjenkontakt steg, så brød han helt sammen. Jeg rejste mig og trøstede ham, dog fortsat ude iblandt de andre. Han fortsatte med at virke ganske utryg, og efter 1 time besluttede jeg at gå hjem med ham, så snart vi ramte huset var han så glad og stik modsat fra episoden omkring de andre mennesker.
Mellem denne episode og seneste i weekenden har vi set få personer af gangen, hvor det har været helt fint men heller ikke på samme måde med mange der har ville sige hej samtidig. En enkelt gang pressede tårerne sig på da farfar ville sige hej for tæt på - men vi trak lidt tilbage og gråden udeblev.
I denne weekend var vi så til stor 60 års, og her blev jeg selv meget overrasket/påvirket over lillebrors reaktion. Han var helt vågen og ved godt mod da vi gik ind, og de første 4 personer der sagde hej gik fint, men ved 5 person der tog kontakt blev det alt for meget og uden varsel satte han i et stort skrig, jeg blev helt ærligt så forskrækket at jeg med det samme fjernede ham fra situationen og fik trøstet ham.
Må indrømme jeg dels føler det ikke er populært hos andre når ens baby ikke er tryg ved at sige hej hos hvad for ham jo må anses som fremmede, samtidig med at jeg selvfølgelig bekymrer mig om hvor længe det mon skal være sådan, og om det overhovedet er normalt når han kun er 3 måneder..
Jeg vil derfor meget gerne høre din vurdering på hvorvidt det er “normalt” og hvordan vi skal håndtere det fremover så vi ikke overskrider lillebrors grænser og samtidig ikke forværrer det utrygge i ham..
Bedste hilsner
En fortvivlet mor.