Svar: Sut vs tommel

20. juni 2021

Kategori:
Alder:
5 mdr.

Kære stressede mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Jeg kan godt forstå, hvis du bliver urolig over, at din dreng nu bruger sin tommelfinger mere og mere bevidst, og du derfor gerne vil vænne ham til narresut i stedet. Der er heller ikke noget i vejen for, at du fortsat forsøger med en sut - prøv evt. med en model, som minder om den flaskesut, som han er begyndt at acceptere.

Det er svært at vide, hvilken type sut han evt. vil foretrække. Jeg vil umiddelbart anbefale dig at forsøge med en sut i latex/naturgummi, fordi den vil være mere elastisk og eftergivende for ham at sutte på. Du kan evt. forsøge med en anatomisk sut, som er flad, der hvor gummerne bider sammen - det kan være en fordel i forhold til hans tænder.

Og det er jo netop tænderne, som du bekymrer dig omkring, når han sutter på sin tommelfinger. Det er også korrekt, at det kan have betydning - men det kommer dog an på, hvor meget han sutter på sin finger, og i hvor mange år han sutter på sin finger. Der er børn, som sutter på tommelfinger, og hvor det ikke giver problemer, og så er der børn, hvor man tydeligt kan se en påvirkning af deres tandstilling. Dette gælder dog også brug af narresut - tænder og tandstilling kan også blive påvirket af en narresut, hvis barnet bruger den meget - den største forskel er, at narresutten kan man fjerne og kassere, hvor tommelfingeren jo altid er lige ved hånden :)

Da jeres dreng er begyndt med skemad og er en fysisk stor dreng, der lyder til at være rigtig godt igang med sin udvikling, så tænker jeg, at du også kan forsøge med lidt mad i hånden. Det kan være ristede ...

Annonce

... rugbrødsbjælker eller en agurkering eller lignende, som han kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt og gnaske i. Det kan også være et stykke blød frugt som f.eks. en appelsinbåd eller måske lidt melon, som du kan holde imens han så sidder og sutter saften ud af det. På den måde kan du stimulere hans suttelyst, samtidig med at du også afleder ham og får ham til at glemme hans finger lidt.

Jeg tænker netop at det at aflede ham, så han glemmer fingeren, godt kan være vejen frem. Jo mindre han sutter på sin finger, jo mindre vil det blive til en vane. Jo flere gange han finder sin finger, jo større vane vil det måske blive...

Det samme gælder, når han f.eks. ligger og leger med sit legetøj, og du beskriver, at han der er begyndt at finde sin tommelfinger. Prøv om du i disse situationer kan aflede ham, få ham til at glemme fingeren lidt. Nogle gange kan du i disse situationer måske også tilbyde narresutten, fordi han netop på det tidspunkt virker suttelysten...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du er dog ikke herre over, hvad han f.eks. gør under søvn, og du kan naturligt ikke holde dig vågen om natten for at se, om han finder sin finger og vælger at sutte på den.. og ender han med at sutte på sin tommelfinger, så må det være sådan :)

Så... min umiddelbare tanke er, at du stadig kan forsøge med en narresut, du må også meget gerne forsøge at aflede ham, så tommelfingeren får mindre fokus, men lykkes det ikke og ender han med at sutte på tommelfinger, så er det okay - og du skal ikke se det som et nederlag eller en kamp, der er tabt. Det er bare sådan det er :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en fantastisk brevkasse og nogle fantastiske og velskrevne bøger. Begge dele har ofte hjulpet os siden vi blev forældre for ca. 1½ år siden!

Tak fra familien i København.