Svar: Flytte børnehave eller vente
18. maj 2021
Alder:
4 år, 11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker med retur, selvom man jo aldrig, som du skriver, kan se ind i fremtiden :)
Normalt ville jeg sige, at hvis I alle trives, som situationen er nu, og din mavefornemmelse er, at I skal vente, så er det nok en god idé at vente. Det er vigtigt, at I har det rigtig godt med den beslutning, som I tager, for hvis du ikke selv har det godt med det valg, I træffer, og det ikke føles helt rigtigt, så vil jeres børn naturligt spejle sig i dette, og så bliver det også sværere for dem.
Når jeg så tøver og faktisk hælder lidt i den anden retning, så er det fordi jeg ved, at det har været rigtig svært for jeres dreng at begynde i både vuggestue og børnehave. Og selvom man ikke kan gisne om fremtiden, så tyder det jo på, at det også kunne blive svært for ham at starte i skole - især hvis han samtidig også skal forholde sig til et helt nyt hjem og nye rutiner - du nævner, at jeres transport tid til arbejde osv. naturligt vil blive anderledes.
At starte i skole er for mange børn svært - det er en helt ny hverdag, og der bliver pludselig stillet rigtig mange krav. Der er meget nyt, som man skal leve op til. Jeg har generelt den holdning, at man ikke skal vælge skole efter, hvor kammeraterne går, men efter hvad det enkelte barn vil have mest glæde af på sigt. For selvom det kan være trygt at kende nogen og derfor kunne følges med nogen, så går der ofte ikke ret lang tid før nye kammerater, nye legerelationer er fundet. Men, hos jer er det jo netop dette, som kan være svært for jeres dreng, og jeg tænker, at han måske derfor vil have meget stor glæde af at starte i børnehave først. Netop fordi I planlægger at flytte til provinsen, så er der måske større sandsynlighed for, at flere af børnene fra børnehaven skal i samme skole, så han vil derfor kende nogen og kan finde tryghed ved dette - og alt vil ikke være nyt, fremmede og svært....
Han skal være selvhjulpen, når han starter i skole - selv kunne tage tøj af og på, binde sine snørebånd, lyne sin jakke, selv gå på toilettet, vaske sine hænder. Han skal kunne vente på tur, række hånden op før han taler, kunne udskyde sine behov og give andre plads, vise hensyn overfor andre, kunne være med til at løse små konflikter, kunne modtage en kollektiv besked osv. Han skal også have styr på sin taske, sin madpakke, sin regnjakke, sit gymnastiktøj. Det er store krav og naturligt svært - og især svært, hvis man samtidig er utryg ved at være i en stor gruppe af børn, som man ikke kender og man måske føler sig lidt alene... jeg kan med baggrund i jeres historie derfor ikke lade være med at tænke, at for jeres dreng vil det måske være en ret stor hjælp at starte i børnehave først og så kunne følges bare med 1-2 andre børn videre... også selvom det ikke nødvendigvis er bedstevennen.
Når alt dette så er sagt, så kommer det vel også an på, hvorvidt I kan finde et nyt hjem, og hvornår I vil kunne flytte ind i dette. Så i sidste ende er det måske mere, hvorvidt I kan finde drømmehuset, som egentlig giver beslutningen omkring, hvornår I skal flytte :)
Uanset hvad løsningen bliver, så kan begge løsninger være gode og som sagt, så skal du gøre det, som din mavefornemmelse fortæller dig er det rigtige. Det vil jeres børn spejle sig i. Heldigvis, så starter han jo i forårs-sommer-SFO, hvor børnene netop kan lære hinanden at kende og lege med hinanden, skabe nye relationer osv. før den egentlige skole begynder - og det er også et kæmpe plus. Det i sig selv tænker jeg, vil være rigtig godt for jeres dreng :)
Jeg tror ikke, at der findes en gylden løsning, både det ene og det andet kan være godt. Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og glæder mig til at høre, hvad det hele ender med :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske