Brev:
Flytte børnehave eller vente
18. maj 2021
Alder:
4 år, 11 mdr.
Flytte børnehave eller vente
Kære Helen
Vi står i den situation, at vi gerne vil flytte ud af byen, inden børnene skal starte i skole. Vores dreng skal starte i skole om lidt over et år - og vores pige går i vuggestue og skal starte i børnehave om et års tid.
Vi har mulighed for:
1) At flytte til august/september - så vil vores dreng have lidt over et halvt år i en ny børnehave i det nye område, inden han skal starte før-skole.
2) At flytte til marts - holde lidt ferie - og så skal vores dreng ikke skifte børnehave, men starte i før-skole i det nye område 1. april.
Vores pige skal have et skift uanset hvad, så det fylder ikke så meget - om end hun er meget glad for vuggestuen hvor hun er.
Der er naturligvis også andre faktorer, der spiller ind - vi voksne vil have det helt fint med at vente til næste forår, men børnenes trivsel ved vi, at der fylder meget, så det betyder en del.
Nu kommer mit spørgsmål, som jeg håber du vil dele lidt tanker om mig med - selvom jeg godt ved, at man aldrig kan se ind i fremtiden, hvordan det bliver for børnene.
Kan man sige, om det vil være bedst for vores dreng at gøre børnehaven "færdig", dvs. have det sidste år som en af de store - og så tage "skiftet", når der alligevel er et naturligt skift til skolealderen? Han har (som jeg tidligere har skrevet) haft lidt svært ved at sige farvel ved aflevering i børnehaven tidligere, men nu går det godt, og han er glad for sin børnehave og har gode venner at lege med og trygge relationer til de voksne.
... Eller vil det være bedre at tage skiftet efter sommerferien, så han når 7 måneder i en ny børnehave og måske kan nå at lære nogle nye børn at kende, som han så kan starte skole med.
Han er en dreng, der har lange indkøringsperioder, hvor han er lidt utryg (det oplevede vi både i vuggestue og børnehave), og selv om de andre børn gerne vil ham, går der noget tid inden han "tør op". Derfor er jeg lidt bekymret ved et børnehaveskift efter sommerferien, fordi jeg ikke er sikker på, at han når at falde helt til, inden han alligevel skal stoppe igen - og så skal til at falde til i skolen... og så risikerer vi en lang "svær" tid...
Omvendt, kan det også være svært at starte skole helt uden at kende nogen, hvis vi venter - og hvor der ikke er så mange voksne pr. barn til at faciltiere legerelationer.
Åh, det er ikke nemt at være en bekymret mor :-) Men altså... situationen lige nu er at vi står i en situation hvor alle i familien trives rigtig godt - begge børn i institution og også os voksne med kort transport tid til arbejde osv. (hvilket bliver lidt anderledes i det nye). Så jeg fristet af at vente med flytte til foråret, men bange for om jeg så gør det hele sværere for min dreng til den tid og burde tage springet nu.
Den børnehave han går i nu er i byen - og børnene skal alt muligt forskelligt til skolealderen; nogle privatskole, nogle først et år senere og så forskellige byskoler. Men i forstæderne er det måske lidt mere en samlet flok, der følges i skole.
Det var lidt tanker herfra - håber du vil dele dine erfaringer.
På forhånd tak.