Svar: Baby og fjernsyn
24. februar 2021
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Når vi voksne om aftenen sætter os foran fjernsynet, så vil de mindste børn naturligt ofte være på skødet og kan på den måde se med. I skal her tage hensyn til jeres datter og f.eks.skrue ned, hvis scenerne, musikken, lydene osv. bliver for høje og voldsomme.
Hun vil ikke kunne se billeder på samme måde, som I kan, men hun vil kunne høre en masse lyde, og det kan godt blive for meget for hende. Samtidig viser undersøgelser også, at baggrundsstøj fra tv og radio kan påvirke børn negativt. Små børn har meget svært ved at skelne forskellige lyde, og det kan være rigtig svært for et barn på jeres datters alder at skelne jeres verbale lyde og dermed udvikle sproget, hvis der generelt er meget baggrundsstøj fra radio og tv. I løbet af dagen, er det derfor vigtigt, at I ikke har tv og fjernsyn tændt.
Når du spørger, hvad anbefalingen er, og om det er skadeligt, så må svaret være, at det i hvert fald ikke er jeres datters behov at se fjernsyn. Børn under 2 år har ikke glæde af at se fjernsyn, som større børn og voksne har. De kan godt virke interesseret, og de bliver naturligt fanget af lys, lyd, musik osv. men de har ikke den hjernemæssige udvikling der gør, at de kan følge en dialog eller skabe mening, når der klippes fra en scene til en anden. Om det skader dem - måske ikke - men det gør ikke noget særlig godt for dem.
Små børn har derimod meget stor glæde af at være i dialog, kommunikere, lege med mor og far. De kan naturligt godt se lidt fjernsyn, eller når jeres datter bliver ældre, kan hun nogle gange godt sidde med en iPad, mors telefon eller lignende, men det er vigtigt, at huske, at skærmtid ikke udfordrer hende f.eks. kropsligt eller sprogligt.
Det, man gør meget, bliver man god til - så hvis man ser meget tv, så blive man god til at se tv. Men små børn skal støttes i at bruge deres krop, trille omkring og styrke deres motorik, så de kan begynde at krybe, kravle, rejse sig ved tingene og gå omkring. Og når de begynder at gå, så skal de støttes i at udforske verden og finde ud af, hvordan verden fungerer. Spiller de bold, så bliver de gode til at spille bold - de lærer også, hvordan en bold fungerer - at den triller, når man rammer den, at den kommer tilbage, hvis den støder ind i væggen. At bolde kan have forskellige størrelser og vægt - bordtennisbolde, fodbolde, badebolde... alt sammen kaldes det bolde. Og den læring kan børn kun få ved at lege med forskellige bolde og være i verden med bolde. Selvom de kan se nogen spille bold på en skærm, eller de kan sidde med en skærm, trykke på en knap og få bolden til at flytte sig - så er det ikke samme læring, som når de har en bold i hånden.
Jeres datter er så lille, stadig kun 2 måneder gammel, og det er begrænset, hvor lang tid hun kan holde sig vågen af gangen. Derfor er det vigtigt, at I bruger hendes vågne tider på at stimulere hende rigtig godt både motorisk og mentalt, give hende masser af nærhed og tæt kontakt, pludrer og leger med hende - og ikke bruger tiden med fjernsynet tændt... :) Det lyder det dog heller ikke som om, at I gør :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske