Svar: Græder når hun ser mor
27. januar 2021
Alder:
5 mdr.
Kære An
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af det, når du oplever, at jeres datter bryder ud i gråd, når hun ser dig - især hvis hun tilmed altid storsmiler, når hun ser sin far.
Jeg tænker dog, at det er helt normalt, og ikke fordi du gør noget forkert. Det handler sandsynligvis om, at du jo har været der for hende hele tiden, siden hun blev født. I er sammen 24/7 og er derfor naturligt meget tæt knyttet. Du har fra hun var ganske lille reageret på alle hendes signaler og behov, og hun har en alder nu, hvor hun naturligt er langt mere bevidst. Hun kan se længere, opfatter rummet hun er i, ligesom hun er meget bevidst om, hvorvidt det er mor, far, bedsteforældre eller andre, som holder hende og hjælper hende.
Og hun forstår ikke, hvor du er, når hun ikke kan se dig, så når du pludselig har været væk i en halv time og kommer tilbage, så bliver hun overvældet af følelser "der var min mor, jeg troede, du var væk" - og så græder hun. Og når hun kan være svær at trøste, så er det måske, fordi hun er bange for, at du pludselig forsvinder igen.
Giver det mening...? Tænker, at det godt kunne være en forklaring og måske give dig lidt ro med på vejen :)
Stort knus herfra :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske