Svar: Utilfreds pige 6 måneder

19. september 2019

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære du

Tak for dit brev og din fine beskrivelse af jeres lille datter - og dine åbne og ærlige tanker :)

Det lyder som om, at I har haft en hård start med kolik - som jo betyder, at barnet græder rigtig meget og er rigtigt svær at trøste. Børn med kolik græder mere, de græder i længere tid, og de har sværere ved at finde ro, når man tager dem op for at trøste dem. Og det gør det naturligt rigtig hårdt, for der er jo ikke noget I hellere vil end at hjælpe hende, og når intet rigtig virker, så føler man sig naturligt magtesløs.. og det er ikke en rar følelse...

Mange børn vågner med gråd - det er noget de vokser fra og det skyldes ofte, at de vågner direkte op fra den dybe søvn. Når det sker samtidig med eller efter en periode med kolik, så virker det naturligt ekstra hårdt. Som forældre vil vi jo helst, at vores børn vågner glade, udhvilede og parate til at møde dagen med smil.. og ikke at de vågner med gråd. Det er dog til en vis grad helt normalt, selvom det er hårdt :)

Jeres datter sover en rigtig lang nattesøvn, ofte på ca. 11 timer fra kl 19 til 06, naturligt afbrudt af amning. Det er super godt - men det betyder naturligt, at hendes dagslure ikke vil være så lange, som hvis hun sov kortere nattesøvn. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 6 måneder er ca 14-14.5 time i døgnet og det betyder, at jeres datter med 11 timer om natten vil sove godt 3 timer i løbet af dagen.. Og at det er et gennemsnit betyder naturligt, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre - jeres datter sover så lidt mindre, men stadig okay :)

Hendes alder og udvikling spiller naturligt også ind nu. Rigtig mange forældre oplever 6 måneders alderen som en frustrerende alder, og det handler om flere forskellige ting:

Jeres datter er langt mere mobil nu. Hun triller, drejer om sin egen akse, forsøger at få fat i legetøj, putter det i munden, slår ud efter ting i aktivitetstativet osv. Når hun ligger på maven, så kommer hun op i strakt arm, hun løfter sig højt, bruger sin styrke. Når hun ligger på ryggen, så får hun øje på sine tæer, tager fat i fødderne, triller omkring - helt om på maven... Det er super godt og helt som det skal være - men hun har stadig svært ved at mobilisere sig helt. Det betyder, at når hun forsøger at komme fremad, så går det ofte baglæns - hvilket naturligt vil frustrere hende. Når hun nogle gange triller om på maven, så kan hun ikke finde ud af at komme tilbage på ryggen igen - og omvendt - og det er også frustrerende. Så selvom hun i denne alder kan rigtig mange ting motorisk, så vil kroppen ikke altid som hun vil - og så bliver hun frustreret og kommer naturligt med mange frustrerende lyde, ligesom hun også kan græde :)

Mange forældre oplever, at de skal underholde deres barn hele tiden i denne alder. Hun kan ikke ligge særligt længe for sig selv, hun bliver meget let utilfreds og frustreret, når hun f.eks. ikke kan nå sit legetøj eller ikke kan få kroppen til at gøre det, hun gerne vil. Og mange forældre føler det som om, at de gir og gir igen og igen - og det eneste man får tilbage er gråd og utilfredshed. Selvom man er der, leger, forsøger at aktivere, finde på nye lege, stimulere.. så er det som om at intet af det rigtig virker, hun er bare utilfreds, og det er super hårdt.

Derudover så er netop 6 måneders alderen en skæringsdato for mange forældre. Det er på dette tidspunkt, at mange overveje, om den lille skal flyttes på eget værelse og det skal være slut med at sove i soveværelset... Mange forældre begynder at få et ...

Annonce

... naturligt behov for at være par igen - og ikke kun forældre :) Og det gør det naturligt ekstra frustrerende, når man så mærker, at barnet i denne alder klynger sig mer og mere, har ekstra brug for en - og især når man så samtidig har en følelse af, at det ikke rigtig hjælper, det man gør...

Der er på den måde ingen tvivl om at alder og udvikling spiller ind hos jer. Når det så er sagt, så skal I naturligvis også lade jeres datter undersøge, hvis I oplever, at hun generelt græder rigtig meget og generelt er meget utilfreds hele tiden. Det er vigtigt, at få hende tjekket igennem, så I sikrer jer, at det ikke er fordi hun har ondt - det kan være smerter fra mave, nakke, skuldre, tandfrembrud, ørerne, blærebetændelse mm... Hun kan jo ikke selv fortælle jer, hvis hun har ondt, og derfor er det vigtigt at få hende tjekket igennem grundigt en ekstra gang.

Når alt dette så er sagt, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om I mon har fået en datter, som hører til det man kalder "high need babies" eller signalstærke børn. Jeg er normalt ikke meget for at sætte sådanne prædikater på børn, men jeg ved, at det nogle gange hjælper forældre at vide, at disse børn findes - der er ikke noget galt med jeres datter, det er mere hendes personlighed - og det er ikke fordi, at I som forældre gør noget forkert :)

High need babies er børn, som på mange punkter virker ekstra krævende. Hvor de fleste børn måske har brug for ekstra hjælp til at spise og koncentrere sig om det eller har brug for hjælp til at finde ro og sove, så har de såkaldte high need babies brug for hjælp til det hele. Derfor er det urolig svært at være forældre til disse børn, fordi det er svært at opfylde deres behov.

High need babies er ofte meget aktive og de lader sig meget let forstyrre. Mange kalder dem kortluntede. Når de græder, så græder de ofte mere end andre børn, og det samme gælder, når de er glade - deres glæde er også overvældende :) De er i det hele taget meget intense, og man kan godt få følelsen af, at der ikke rigtig er noget imellem at være helt ulykkelig og jublende lykkelig...

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Deres søvnbehov ligger ofte under gennemsnittet for deres alder og samtidig har de ofte svært ved at overgive sig til søvnen. De har både svært ved at falde i søvn og når de endelig sover, så har de ofte svært ved at sove en længere og sammenhængende søvn...

De accepterer ofte ikke en substitut for mor - det er mor, som er bedst, og de sover bedst i mors favn - og kan blive dybt ulykkelige, når andre prøver at holde dem, trøste og hjælpe dem.

De er ofte meget følsomme for forandringer, de tåler ikke for store skift i hverdagen, men samtidig så trives de heller ikke med helt faste rammer - og det er en af forklaringerne på, hvorfor de er så svære at hjælpe. De rutiner I har haft og som har fungeret rigtig godt et par dage, ja de fungere pludselig ikke, og så må I finde på nye måder at gøre tingene på. Det bedste du kan gøre er at acceptere, at der ikke findes en universal løsning - det der virker onsdag og torsdag virker bare slet ikke lørdag og derfor er du nødt til at gøre det, som du umiddelbart fornemmer vil virke bedst i den pågældende situation.

Jeg kan naturligvis ikke sige, at jeres datter er high need/signalstærk, men der er en del i dit brev, som faktisk godt kunne tyde på dette... Du kan blandt andet læse mere om disse børn i bogen "Signalstærke børn" af Anja Sigvard Nielsen eller i bogen "Babykaos" af Tine Schrøder Lunøe...

Rigtig meget held og lykke fortsat og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.

Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.

Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder