Svar: Suttetræning
24. juni 2019
Alder:
6 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det er ikke alle børn som bruger sut, og det lyder som om, at jeres datter ikke rigtigt har brug for den...
Jeg ved fra dit tidligere brev, at din datter ammes, og det er meget tænkeligt, at hun får sit suttebehov stillet rigtig fint ved brystet. Derfor har hun ikke brug for en narresut, og der er naturligt en grund til, at det netop kaldes en "narresut" eller pacificer på engelsk...;)
Min umiddelbare tanke er altså, at lillepigen tygger på sutten, fordi hun ikke rigtigt har behov for den, og der er ikke grund til at kæmpe med at lære hende at bruge den... Med den alder hun har, så er hun naturligt også meget bevidst, så hun foretrækker den ægte vare og afviser derfor både sut og flaske - hun er vant til brystet, og det er det hun naturligt nu foretrækker :) Hvis man vil være sikker på at barnet vil tage imod sut og/eller flaske, så er man ofte nødt til at starte tidligt med at lære dem dette, når de først bliver 6 måneder, så er det faktisk ofte meget svært....
Hvis det er meget vigtigt for dig, at hun vil tage imod en sut, så kan du stadig godt forsøge. Det er fint, at I har forsøgt med forskellige modeller, og da hun umiddelbart virker gladest for den flade model, så kan I roligt forsøge med denne. Du kan prøve at erstatte brystet med sutten - altså amme hende, og når hun så skal puttes, så trækker du brystet ud af munden på hende, tilbyder sutten i stedet og putter hende fra dig. Da hun på dette tidspunkt er i "sutte-mode" kan det nogle gange gøre, at hun sutter videre på sutten og så bruger den til at finde ro med, når hun skal sove.
Du kan også prøve at gøre sutten våd med lidt vand, så den er blødere og lettere at sutte på, end hvis den er helt tør. Det må frarådes at dyppe sutten i sukker, honning eller lignende. Rent vand er dog okay, eller du kan forsøge med lidt mme.
Sutterefleksen sidder i ganen, så nogle gange kan det hjælpe, hvis du kan få sutten til at ramme op i hendes gane.. det kan dog være svært med den alder hun har, hvor hun naturligt hurtigt placerer sutten selv, og som du skriver får den lagt ud i siden af munden, hvor hun så tygger på den i stedet.
Det er som sagt helt okay, hvis jeres datter ikke viser behov for en sut - en sut er ikke noget børn skal have, det er noget som nogle børn kan have brug for og glæde af, men altså bestemt ikke alle :)
Håber du kan bruge dette lidt videre og finde ro i, at det er okay, hvis I ikke lige har knækket suttekoden hos jer - det er måske fordi hun får sit behov fint dækket hos dig:)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god sommer!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske