Svar: 4 måneder fladt baghoved
9. april 2019
Alder:
4 mdr.
Kære Alex mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig godt, at I har lagt jeres dreng på maven så meget som muligt, i hans vågne perioder - det vil naturligt være med til at nedsætte risikoen for flat baghoved, fordi det er i den stilling at tryk på hovedet helt undgås. Det skal I derfor endelig fortsætte med :)
Fladt baghoved eller lejringsbetinget skævhed af kraniet opstår ofte de første måneder og det er derfor lettest både at forebygge og også afhjælpe problemet de første måneder. Hovedformen hos spædbørn kan ændres så længe kraniesuturer og fontaneller ikke er lukket, og det betyder, at "skaden ofte sker" de første måneder, ligesom det er lettest at ændre på hovedfaconen de første 4 måneder. Kraniesuturer og fontaneller lukker dog generelt først mellem 6. og 20. måned, så man kan godt ændre noget, selvom barnet bliver ældre. Det betyder altså, at det er rigtig vigtigt, at I gør en aktiv indsats for at ændre på hovedfaconen nu :)
Det er som sagt vigtigt, at I fortsat lægger jeres dreng på maven, når han er vågen. Det kan være på gulvet, hen over jeres ben, på jeres brystkasse, når I bærer ham i jeres favn osv. Jo mere maveliggende, jo bedre :)
Det er også vigtigt, at I nu konsekvent hjælper ham med at dreje hovedet til siden, når han sover. De fleste børn vil naturligt lade hovedet falde til siden, når de sover, fordi tyngden af hovedet gør, at hovedet naturligt drejer sig. Men det er ikke altid og hvis jeres dreng har lært at sove med hovedet lige frem, fordi han har ligget på en pude, så kan det godt være svært at vænne ham til noget nyt nu. Men I er nødt til at forsøge :)
Det betyder, at når han sover, så skal I aktivt gå ind og dreje hans hoved skiftevis til venstre og højre side. Det kan være nødvendigt at gøre det flere gange under søvn og måske vil han også have behov for lidt støtte ved hovedet, for at det bliver liggende til siden. I kan f.eks. lave en lidt tung pose ved at fylde en sok med grødris.
Det anbefale normalt ikke, at man bruger puder eller særlige kiler eller lignende til behandling eller forebyggelse af lejringsbetinget skævhed. Har barnet så stor en skævhed/fladhed, at det kræver særlige hjælpemidler, bør dette vurderes og ordineres af en læge :)
Det er vigtigt, at jeres dreng ikke sidder i skråstol, fordi han i en sådan også vil få et "tryk" på sit baghoved, det samme gælder når han sidder i autostol. Dog skal autostolen naturligt bruges, når I kører i bil, men det er vigtigt, at du lader stolen blive i bilen og ikke bærer ham rundt i autostolen, når I kommer frem eller er derhjemme.
Vær opmærksom hvis han ligger under aktivitetsstativ eller lignende, hvor han også ofte vil ligge og kikke lige frem. Prøv om du kan hænge ting op til siden, så du på den måde får ham til naturligt at dreje hovedet til siden - og igen skiftevis venstre og højre side.
Vær opmærksom på, hvordan han ligger i sin seng - måske skal hans seng drejes og vendes på en anden måde, fordi han ofte vil kikke efter lys (vinduet, en lampe eller lignende) og derfor naturligt vil kikke mere til siden, hvis sengen drejes.
Vær opmærksom på, når du ammer eller giver flaske eller når du bærer ham i din favn - bær ham gerne og giv ham gerne mælk fra både venstre og højre side, så han ikke altid vender samme vej.
Få evt. jeres læge til at tjekke ham igennem, eller en børnefys, hvis I har mulighed for dette, hvor I bor. Det kan være en god idé at få tjekket, om han sammen med fladt baghoved også har stramme halsmuskler, som måske skal masseres og løsnes op, for at han bedre kan kikke til siderne. Ligesom det er vigtigt at være opmærksom på om han "kun" er fladt på baghovedet eller måske også er flad til den ene side. Hvis han er flad i højre side, så skal han hovedsageligt håndteres fra venstre side, "tvinges" til at kikke til venstre osv. og modsat..Det kan være svært nogle gange selv at vurdere :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske