Svar: En meget aktiv baby
18. marts 2019
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og dine åbne og ærlige tanker - og tak for dine søde ord til mig om min brevkasse:)
Jeg synes, det er vigtigt, at du taler med din sundhedsplejerske og læge omkring den usikkerhed du har - du har helt ret i, at du bør kunne indgå i dialog med din søn med den alder han har, og du skal ikke gå og føle, at du ikke har den nærhed og kontakt med ham, som du synes, du burde have... og en mors bekymring skal altid tages alvorligt.
Jeg kan jo ikke vurdere hans kontakt i brevkassen, derfor er det vigtigt, at du taler med din sundhedsplejerske - og du kan sagtens kontakte hende og bede om et ekstra besøg, fordi du er bekymret :) Jeg går ud fra, at hans ører er blevet tjekket af en ørelæge (jf mit tidligere svar til dig), det kan også være en idé at få hans øjne tjekket. Når man mangler direkte øjenkontakt og smil, så kan det skyldes dårligt syn, og der er babyer, som har brug for briller...
Det er rigtig dejligt, at du oplever ham motorisk meget aktiv, og at han bruger sin krop. Det er super, at han triller fra ryg til mave, og aldrig ligger stille ret længe af gangen. Det lyder meget fint og alderssvarende :) Igen kan han dog også være "for urolig", og som jeg læser dit brev, så lyder det som om, at han har svært ved at putte sig, måske svært ved kærtegn og trøst? Hvis det er tilfældet, så har han måske det der kaldes sansemotoriske problemer / problemer med sin sanseintegration, som en fysioterapeut eller ergoterapeut kan hjælpe med. Dette kan vise sig på forskellig måde - nogle børn bliver meget uroligt, næsten hyperaktive, og andre børn trækker sig ind i sig selv og har svært ved at rumme større forsamlinger og meget uro.
Et barn med sansemotoriske udfordringer vil ofte have svært ved at kontrollere kroppens bevægelser - her skal det dog lige nævnes, at det er helt naturligt, at børn på 5 måneder har svært ved dette. Han kan naturligt stadig ikke koordinere sin krop bevidst. Men man ser hos disse børn ofte at ben, arme og hænder hele tiden er i bevægelse. ligesom man fornemme, at barnet kan have svært ved berøring, svært ved at putte sig og svært ved kærtegn...
Jeg er ret sikker på at der i kommunen, hvor du bor, vil være fysioterapeuter eller ergoterapeuter, som kan undersøge og vejlede i behandling. Prøv at tale med din sundhedsplejerske om muligheden, hun kan fortælle dig, hvem du skal kontakte :) Behandlingen kan f.eks. være børsteøvelser, hvor man med en speciel børste, børster på barnets krop på en bestemt måde.
Du kan også overveje at tilmelde sig noget stimulastik, babymassage eller lignende. Det er også muligt i det område du bor i, og det kan være en gode måde for jer at have kontakt og nærhed på.
Når du putter ham til lur, kan det være en god idé, at du f.eks. putter ham i en sovepose - det kan være en voksipose, duni duo, drømmepose, slee-bee osv. De fås i mange kvaliteter og til forskellige priser. At blive puttet i en sovepose kan hjælpe ham til at holde fysisk bedre sammen på sig selv og dermed hjælpe ham til ro og bedre søvn.
Du skal også være opmærksom på nu, hvor han er 5 måneder, at han måske har brug for lidt mere rytme dagen igennem. Måske skal han så småt igang med skemad - start f.eks. til frokost, og når det fungerer, så kan du tilbyde ham lidt mos om aftenen. Giv ham stadig mælk før hver lur, så han får mælk at sove på - og derfor også kan sove lidt længere, før han melder sig igen. Lidt rytme og struktur på dagen kan hjælpe både dig og din dreng og kan også være med til at påvirke hans humør og overskud til at indgå mere og mere i dialog med dig. Det er godt, hvis hans dag stille og roligt kan blive inddelt i vågne, aktive perioder, hvor han bruger sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt og perioder, hvor han så hjælpes med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen :)
Og når alt dette er sagt, så kan det også sagtens være naturligt, at din dreng lige nu er lagt mere opmærksom på omgivelserne end på dig... Det er helt naturligt, at han reagerer på, at din fætter vil holde ham, dikke-dikke og slet ikke kan overskue det. Det har været nyt og uvant for ham og at være i byen, mange gæster, nye lyde osv. har været for overvældende - derfor græder han og søger dig, sin sikre base, og det er helt naturligt. Du har dog været bekymret fra starten, og derfor synes jeg som sagt, at du skal tale med sundhedsplejerske og læge omkring det du oplever og din bekymring..:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig meget især to af mine bøger "Helens bog om dit barns udvikling", hvor jeg beskriver, hvad du kan forvente i forskellige aldre fra 0-3 år - uge for uge og måned for måned den første tid. Og også min bog "Helens bog om børn og mad", hvor jeg guider dig igennem skemaden - fra de første smagsprøver og til din dreng er igang med familiemaden :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske