Svar: Sutteglad 2-årig
28. februar 2019
Alder:
2 år, 2 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål og tanker omkring brug af sut :)
Som jeg læser beskrivelsen af jeres datter, så lyder det ikke som om, at hun er parat til at smide sutten eller minimere behovet særlig meget, og jeg tænker, at det er vigtigt, at I ikke presser hende eller fjerner sutten for tidligt. Hvis hun føler sig presset, så kan det forstærke hendes behov for at bruge sutten mere, og hvis I fjerner den for hurtigt, så kan hun risikere at begynde at sutte på sin tommelfinger i stedet for - og den kan hun jo ikke komme af med, og så kan I have et problem helt op i skolealderen. Og det kan faktisk give større udfordringer i forhold til hendes tænder, end narresutten gør...
Så lige nu - ro på :)
Sutten er tryghed, trøst og ro for jeres datter. Den er hendes følgesvend og har været det hele hendes liv, og man slipper ikke bare sin bedste ven... Derfor er det vigtigt, at der er tale om en gradvis overgang, hvor behovet for sutten langsomt bliver mindre, og hvor hun får et alternativ, en ny ven som kan følge hende. Det kan f.eks. være en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Noget som også kan følge hende i dagpleje og være en del af hendes hverdag, når hun er træt, har brug for trøst og ro.
Det er uhensigtsmæssigt, hvis hun har sutten i munden, når hun taler. Derfor må I gerne bede hende om at tage sutten ud af munden, når I taler sammen, eller når hun taler med andre, så I på den måde hjælper hende med at være opmærksom på, at sutten ikke skal være i munden hele tiden. I kan f.eks. sige "du skal lige tage sutten ud af munden, så jeg kan forstå, hvad du siger" eller lignende - og så lade hende gøre det, styre det selv, og også lige nu komme sutten tilbage i munden, når hun har sagt det, hun ville sige...
Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis I kan give sutten en fast plads, hvor hun selv kan lægge den om morgenen, når hun står op. Og hvor sutten så ligger til hun er hjemme igen. Sutten bør som udgangspunkt bruges, når hun er ked af det eller når hun skalk sove, og når I synes, at den tager lidt for meget overhånd, så må I gerne bede hende lægge sutten hen på suttens plads.
Det er rigtig fint, at I tilbyder hende noget andet at gumle på, så hendes behov for at få noget i munden, gumle og sutte stilles på noget andet end sutten. Men pas på ikke at bytte rundt. Prøv at opfordre hende til at lægge sutten på plads og derefter tilbyde et alternativ. Sig f.eks. "kan du lægge sutten på plads, så får du frugt - se her, jeg er ved at skære frugt til dig" eller lignende. Så hun selv lægger sutten væk og samtidig hjælpes til at komme videre og klare sig uden.
De fleste børn har brug for sutten indtil ca 3 års alderen og det er en god idé, at I arbejder gradvist på at komme væk fra sutten, men der er stadig mange måneder til at hun skal slippe sutten helt. Når det bliver tid, så må I vurdere, hvad der kan passe bedst. Nogle børn har glæde af at man hænger sutterne på et suttetræ, andre at man sender sutterne til julemanden og nisserne, atter andre bytter sutterne i en legetøjsbutik og får en gave i stedet... der er mange muligheder.
Der er også børn, som har det bedst med at være en del af processen, så de er med til at smide sutterne ud i takt med at hver sut bliver mørnet og slidt. Det er her vigtigt at tømme skraldespanden, så hun ikke kan lede efter sutten senere, ligesom det er vigtigt, at I ikke køber nye sutter. Men nogle børn har det bedst med, at de kan fjerne en sut af gangen og tilsidst er de så parate til at lade sidste sut forsvinde også...
I skal forsøge at komme væk fra at "slås med hende" og det skal dagplejer også undgå. Det er vigtigt, at hun på en naturlig måde opfordres til at tage den ud af munden, lægge den på plads og lignende - på tidspunkter, hvor det er naturligt at skulle undvære den f.eks. når hun skal sige noget eller det er spisetid - og at lade hende selv være en del af processen, så hun ikke føler sig unødigt presset. Og det vil være rigtig godt, at I på den måde bruger de næste par måneder på at få hendes vænnet fra at sutten skal være i munden hele tiden, og finde ud af at det er okay, når den ikke er der.. den er der stadigvæk, når hun skal sove, eller bliver ked af det :)
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske