Svar: Sutteglad 2-årig

28. februar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære mor

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål og tanker omkring brug af sut :)

Som jeg læser beskrivelsen af jeres datter, så lyder det ikke som om, at hun er parat til at smide sutten eller minimere behovet særlig meget, og jeg tænker, at det er vigtigt, at I ikke presser hende eller fjerner sutten for tidligt. Hvis hun føler sig presset, så kan det forstærke hendes behov for at bruge sutten mere, og hvis I fjerner den for hurtigt, så kan hun risikere at begynde at sutte på sin tommelfinger i stedet for - og den kan hun jo ikke komme af med, og så kan I have et problem helt op i skolealderen. Og det kan faktisk give større udfordringer i forhold til hendes tænder, end narresutten gør...

Så lige nu - ro på :)

Sutten er tryghed, trøst og ro for jeres datter. Den er hendes følgesvend og har været det hele hendes liv, og man slipper ikke bare sin bedste ven... Derfor er det vigtigt, at der er tale om en gradvis overgang, hvor behovet for sutten langsomt bliver mindre, og hvor hun får et alternativ, en ny ven som kan følge hende. Det kan f.eks. være en bamse, putteklud, slaskedukke eller lignende. Noget som også kan følge hende i dagpleje og være en del af hendes hverdag, når hun er træt, har brug for trøst og ro.

Det er uhensigtsmæssigt, hvis hun har sutten i munden, når hun taler. Derfor må I gerne bede hende om at tage sutten ud af munden, når I taler sammen, eller når hun taler med andre, så I på den måde hjælper hende med at være opmærksom på, at sutten ikke skal være i munden hele tiden. I kan f.eks. sige "du skal lige tage sutten ud af munden, så jeg kan forstå, hvad du siger" eller lignende - og så lade hende gøre det, styre det selv, og også lige nu komme sutten tilbage i munden, når hun har sagt det, hun ville sige...

Derudover vil det være en rigtig god idé, hvis I kan give sutten en fast plads, hvor hun selv kan lægge den om morgenen, når hun står op. Og hvor sutten så ligger til hun er hjemme igen. Sutten bør som udgangspunkt bruges, når hun er ked af det eller når hun skalk sove, og når I synes, at den tager lidt for meget overhånd, så må I gerne bede hende lægge sutten hen på suttens ...

Annonce

... plads.

Det er rigtig fint, at I tilbyder hende noget andet at gumle på, så hendes behov for at få noget i munden, gumle og sutte stilles på noget andet end sutten. Men pas på ikke at bytte rundt. Prøv at opfordre hende til at lægge sutten på plads og derefter tilbyde et alternativ. Sig f.eks. "kan du lægge sutten på plads, så får du frugt - se her, jeg er ved at skære frugt til dig" eller lignende. Så hun selv lægger sutten væk og samtidig hjælpes til at komme videre og klare sig uden.

De fleste børn har brug for sutten indtil ca 3 års alderen og det er en god idé, at I arbejder gradvist på at komme væk fra sutten, men der er stadig mange måneder til at hun skal slippe sutten helt. Når det bliver tid, så må I vurdere, hvad der kan passe bedst. Nogle børn har glæde af at man hænger sutterne på et suttetræ, andre at man sender sutterne til julemanden og nisserne, atter andre bytter sutterne i en legetøjsbutik og får en gave i stedet... der er mange muligheder.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er også børn, som har det bedst med at være en del af processen, så de er med til at smide sutterne ud i takt med at hver sut bliver mørnet og slidt. Det er her vigtigt at tømme skraldespanden, så hun ikke kan lede efter sutten senere, ligesom det er vigtigt, at I ikke køber nye sutter. Men nogle børn har det bedst med, at de kan fjerne en sut af gangen og tilsidst er de så parate til at lade sidste sut forsvinde også...

I skal forsøge at komme væk fra at "slås med hende" og det skal dagplejer også undgå. Det er vigtigt, at hun på en naturlig måde opfordres til at tage den ud af munden, lægge den på plads og lignende - på tidspunkter, hvor det er naturligt at skulle undvære den f.eks. når hun skal sige noget eller det er spisetid - og at lade hende selv være en del af processen, så hun ikke føler sig unødigt presset. Og det vil være rigtig godt, at I på den måde bruger de næste par måneder på at få hendes vænnet fra at sutten skal være i munden hele tiden, og finde ud af at det er okay, når den ikke er der.. den er der stadigvæk, når hun skal sove, eller bliver ked af det :)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Sove ude

Helt små børn skal man være forsige med at lade sove ude i barnevogn. En tommelfingerregel er, at spædbørn ikke bør sove ude, før de har genvundet deres fødselsvægt og vægten skal være mere end 3000g.

At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken. Dit barn vil nyde at stå under et træ og se vinden i bladende. Et insektnet kan yde god beskyttelse mod insekter, men brug det kun, hvis der er insekter.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder