Brev:
Sutteglad 2-årig
28. februar 2019
Alder:
2 år, 2 mdr.
Sutteglad 2-årig
Kære Helen
Her går det – takket være dine råd – rigtig, rigtig godt!
Vores datter sover så fint, og har endda fået nyt værelse midt i det hele, og det er hun helt vild med at sove på. De aftener hvor det tager lang tid at putte, ved vi som regel godt hvad vi har glemt eller gjort forkert, så vi føler vi er rigtig godt i mål med putte-rutinen.
Derfor er der nu plads til at arbejde lidt med næste udfordring: sutten.
Tandlægen har konstateret et lille suttebid, og hun vil jo heller ikke rigtig snakke, så ud skal den sut!
Men hvordan? Lige nu har hun den hele natten i munden, plus et par stykker i hånden, og nogen rundt i sengen. Om morgenen afleverer hun de ekstra sutter i sutte-skålen, men den i munden får vi kun med tvang eller ved at lokke med noget lækkert.
Når vi tager den fra hende bliver hun hidsig, vred og sur, og hun skriger efter sin ”na” – det er et af de få ord hun godt kan sige, sjovt nok.
Vi prøver at tage den fra hende så ofte som muligt, og det går bedst i de situationer hvor der skal noget andet ind i munden, og vi så lister den væk fra hende, og hun så glemmer den, men er hun ikke stor nok til at vi kan aftale med hende at hun afleverer frivilligt, og kun får den når det er puttetid/trøstetid?
Vi har nok brug for at du lige ridser op hvad en 2-årig forstår, og hvor længe det er ok at man har sin sut. I dagplejen har hun den en del, og der slåsser DP også med at få den fra hende. Hos moster ved hun godt at den skal afleveres, og morfar kan som regel også få den fra hende, men herhjemme er det rigtig svært, og vi har brug for nogle retningslinjer og råd - skal vi bare stoppe frugt, saltstænger og kiks i munden, så synes jeg jo ikke vi vinder ret meget.
Forleden prøvede mormor og morfar at ignorere, at hun bad om sutten, og uanset hvor mange krumspring mormor gjorde med andre aktiviteter, afledning og bestemthed, så skreg damen i 25 minutter, indtil morfar til sidst gav hende noget frugt – så selv de går ikke ram forbi.
Hjælp!
Mange hilsner
Mor