Sutteglad 2-årig

28. februar 2019

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Sutteglad 2-årig

Kære Helen

Her går det – takket være dine råd – rigtig, rigtig godt!
Vores datter sover så fint, og har endda fået nyt værelse midt i det hele, og det er hun helt vild med at sove på. De aftener hvor det tager lang tid at putte, ved vi som regel godt hvad vi har glemt eller gjort forkert, så vi føler vi er rigtig godt i mål med putte-rutinen.

Derfor er der nu plads til at arbejde lidt med næste udfordring: sutten.
Tandlægen har konstateret et lille suttebid, og hun vil jo heller ikke rigtig snakke, så ud skal den sut!

Men hvordan? Lige nu har hun den hele natten i munden, plus et par stykker i hånden, og nogen rundt i sengen. Om morgenen afleverer hun de ekstra sutter i sutte-skålen, men den i munden får vi kun med tvang eller ved at lokke med noget lækkert.
Når vi tager den fra hende bliver hun hidsig, vred og sur, og hun skriger efter sin ”na” – det er et af de få ord hun godt kan sige, sjovt nok.

Vi prøver at tage den fra hende så ofte som muligt, og det går bedst i de ...

Annonce

... situationer hvor der skal noget andet ind i munden, og vi så lister den væk fra hende, og hun så glemmer den, men er hun ikke stor nok til at vi kan aftale med hende at hun afleverer frivilligt, og kun får den når det er puttetid/trøstetid?

Vi har nok brug for at du lige ridser op hvad en 2-årig forstår, og hvor længe det er ok at man har sin sut. I dagplejen har hun den en del, og der slåsser DP også med at få den fra hende. Hos moster ved hun godt at den skal afleveres, og morfar kan som regel også få den fra hende, men herhjemme er det rigtig svært, og vi har brug for nogle retningslinjer og råd - skal vi bare stoppe frugt, saltstænger og kiks i munden, så synes jeg jo ikke vi vinder ret meget.

Forleden prøvede mormor og morfar at ignorere, at hun bad om sutten, og uanset hvor mange krumspring mormor gjorde med andre aktiviteter, afledning og bestemthed, så skreg damen i 25 minutter, indtil morfar til sidst gav hende noget frugt – så selv de går ikke ram forbi.

Hjælp!

Mange hilsner
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder